Kahvi kirjoitti:Kyllä omalta osaltani voin sanoa entisenä koulukiusattuna, että oma osuuteni uhriasemaan joutumiseen oli merkittävä. Miksi tämmöistä selvää faktaa ei saisi sanoa ääneen?
Näköjään sana
fakta herättää hämmennystä. Arkikielessä fakta tarkoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi samaa kuin
tosiasia, ei mitään sen ihmeellisempää. Kahvin kysymys 'tulkattuna':
Miksi tämmöistä selvää tosiasiaa ei saisi sanoa ääneen?Hyvä kysymys. Minäkin olen koulukiusattu, ja myös voin sanoa tosiasiana, että
oma osuuteni uhriasemaan joutumiseen oli merkittävä. Tuolla asialla ei kuitenkaan ole aiheuttamisen (syyllisyydestä puhumattakaan) kanssa mitään tekemistä. Minä vain satuin olemaan lapsi, jonka olemus ja elämä kaikkinensa houkutteli kiusaamiseen.
Kyllä minusta pitää voida tuoda näitäkin
tosiasioita/faktoja esille; sitä, että on meitä lapsuudessa kiusattuja, jotka aika hyvin olemme perillä kiusatuksi joutumisemme syistä - siitä, että meissä oli kiusaamiseen altistavia tekijöitä. Kenessä mitäkin... Ei tällaisten eletyn elämän tosiasioiden kertominen ole keneltäkään pois (kai?), eikä ainakaan mikään syy käydä tosiasioiden kertojan kimppuun.
Kahvi, millä tavoin kiusattuna olemisesi loppu; saitko itse sen loppumaan, vai loppuiko jotenkin muuten itsestään?
Omalla kohdallani olen miettinyt tätä asiaa, enkä oikeastaan tiedä lopputulosta - en tiedä olisiko kiusaaminen jatkunut vai loppunut, jos olisin jatkanut koulumaailmassa pitempään. Pahoin pelkään, että jos olisin jatkanut koulussa ja opiskelua eri oppilaitoksissa, kiusaaminen olisi voinut jatkua vielä vuosia eteenpäin. Luultavasti olisin ollut juuri sellainen kiusattu, joka joutuu koulumaailmassa kiusatuksi uudelleen ja uudelleen, vaikka miten oppilaitos ja kaveripiiri vaihtuisivat.
Tein teininä radikaalin ratkaisun; keskeytin koulun ja menin töihin. Siirtyminen aikuisten maailmaan ja työelämään lopetti kiusaamisen siihen paikkaan; minua kun ei kiusattu vapaa-ajan puolella, koulussa 'vain'. Paras ratkaisu se ei ollut, muttei siinä iässä ja siinä tilanteessa ollut parempiakaan näköpiirissä.
Mutta siis; miten kiusattuna oleminen sinun kohdallasi loppui? Olisi tosi kiva kuulla sekin asia, kun olet jo rohjennut kertoa tosiasioita omasta kiusattuna olemisestasi.