ip-banni kirjoitti:Voi hyvä jumala tätä keskustelua. Miten voit noin paljon vihata ns. vaunukansaa, kun itsekin olet sitä joskus ollut?

Mirri kirjoitti:Miksi lastenrattaita ja -vaunuja työntävillä ihmisillä pitäisi olla oikeus päästä ilmaiseksi julkisiin kulkuvälineisiin; osaisiko joku kertoa minulle?

Mirri kirjoitti:Jäin miettimään taksin käyttöä, koska se on tässä ketjussa tuotu ikään kuin kelvolliseksi vaihtoehdoksi julkisissa kulkuvälineissä liikkumiselle. Mutta sitähän se ei ole; tosiasiassa se ei ole minkäänlainen vaihtoehto ihmisten oikeudelle käyttää esimerkiksi busseja. Ei taida olla mitään julkista tahoa, joka kustantaisi taksimatkoja vaatimatta tarkkoja selvityksiä ja todistuksia - kuten lääkärin kirjoittaman B-lausunnon - myöntääkseen avustusta taksikuluihin.
Mirri kirjoitti:Tuskin kukaan ihan niin pönttö on, ettei vapauta istumapaikkaansa sitä tarvitsevalle, jos häneltä pyydetään sitä. Jos tarvitsija itse ei kykene jostakin syystä ilmaisemaan tarvettaan, kanssamatkustajakin voi pyytää henkilöä nousemaan invapaikalta ylös ja luovuttamaan sen tarvitsijalle...
Mirri kirjoitti:... Mutta jos bussin keskisillan kaikki kaksi tai kolme 'kärrypaikkaa' ovat lastenrattaiden valtaamat, ei ole aivan yksinkertaista tulla rollaattorin kanssa sisälle ja tahtoa niistä paikoista yhtä itselleen; siinähän joutuisi ajamaan vähintään kaksi matkustajaa ovesta ulos...
Mirri kirjoitti:... Netistä luin, että yksi vaunukansan edustaja kertoi poistuneensa bussista, jotta rollaattorikansalainen pääsi kyytiin...
Mirri kirjoitti:... Jo pelkästään rollaattorin ottaminen liikkumisen avuksi tuntuu ylipääsemättömän vaikealta ja asiaa lykätään mahdollisimman pitkälle - kun ei ole mitään takeita siitä, että kulkeminen busseissa sujuisi menopelin kanssa...
Mirri kirjoitti:... Helsingissä on kovat paineet paisuneen lastenvaunuongelman ratkaisemiseksi, mutta täällä näköjään pyöritellään asiaa niin päin, että poistettaisiin vaunukansalta oikeus ilmaismatkoihin. Mikä minun mielestäni olisi erittäin järkevä ja tervetullut ratkaisu - paljon parempi kuin se, että tulisi uusi suuri ihmisryhmä, jonka matkat olisivat ilmaisia.
Vaunujen ja rattaiden kanssa saa matkustaa maksutta kaikilla vyöhykkeillä (yömaksua ei peritä). Myös mukana olevat alle 7-vuotiaat saavat matkustaa ilmaiseksi. Jos lapsi ei matkusta vaunuissa tai rattaissa tai ne on taitettu kokoon, on matkasta maksettava normaali maksu. Jos vaunut kuitenkin joudutaan kuljettamaan matkatavarana (bussit, joissa ei ole vaunuille varattua tilaa), matkasta ei peritä maksua.

.Kissi kirjoitti:Palvelulinjat! Valkosiipi muistutti niistä. Aivan niin, mun mutsi kulkee niillä, kun on rollaattori. Siksi niitä ei näe niin paljon busseissa.

Mirri kirjoitti:Voihan asia toki olla niinkin, että rollaattorikansa mieluummin kävelee jos vain suinkin jaksaa, kuin tunkee busseihin lastenrattaiden sekaan.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa