Haudutuspata

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Haudutuspata?

ViestiKirjoittaja vibeke » 05.09.2020 20:38

Mirri kirjoitti:Tänään kokeilin haudutuspataani. Kaupan karjalanpaistilihaa, porkkanoita, perunoita, sipulia. Mausteeksi suola ja nesteeksi pari desiä vettä. Haudutin seitsemän tuntia Electroluxin mediumilla; siinä on matalan ja korkean lisäksi tuo välimuoto.
Paistatko karjalanpaistilihoja ensin uunissa tai pannulla?
Entä muita ruokia tehdessä, pitääkö ensin paistaa?
vibeke

Re: Haudutuspata

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.09.2020 20:48

En paista.
Monissa ruokaohjeissa suositellaan ruskistamista, ja suosituksella kai on jotakin perusteitakin, mutta minä tungen pataani kaikki raakana. Tosin en ole ruskistanut lihoja myöskään laittaessani niitä uuniin.

Uuden patani ohjekirjasta luin, että rasvaisen lihan ruskistaminen ennen pataan panemista sulattaisi rasvaa etukäteen ja tekisi ruuasta jotenkin herkullisemman; syvemmän makuisen, kuten asia ilmaistiin hienosti. Tiedä häntä, minusta kaikki haudutuspatojeni tuotokset ovat toinen toistaan herkullisempia.
Mirri

ViestiKirjoittaja vibeke » 05.09.2020 21:00

Haudutuspata kuulostaa hyvältä.
vibeke

Re: Haudutuspata?

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.09.2020 21:09

Valkosiipi kirjoitti:Maalailet sen verran hyvin haudutuspadalla tekemiäsi ruokaihanuuksia,
että olen tullut vakuuttuneeksi, etten minäkään mitenkään pärjää ilman haudutuspataa,
vaikka aikaisemmin en ole edes harkinnut padan hankkimista.
Hyvä kun olen tiennyt mikä haudutuspata on.
Näin sitä ihmisille tarpeita luodaan. :)
Jos olisit bloggari, sinulle todennäköisesti tulvisi ruoka-aineita joita voisit padassa kokeilla.
Ja josta sitten vastapalvelukseksi voisit pienen maininnan kirjoittaa blogiisi.
Kiva lukea kokeiluistasi. Minä tungen toistaiseksi jäitä hattuuni... :)

Valkosiiven viesti vuodelta 2017.

Jos tai kun harkitaan haudutuspadan ostamista, mielestäni hintoja kannattaa vertailla tavallisiin kattiloihin ja paistinpannuihin. Tai uunipatoihin.
Sähkökäyttöinen haudutuspata voi osoittautua paitsi halvaksi myös ekologiseksi keinoksi valmistaa maukasta (ja terveellistä) ruokaa. Joulukinkun kypsennys hyvänä esimerkkinä: jos noin viiden kilon potkattoman joulukinkun pystyy valmistamaan elektronisessa haudutuspadassa, miksi ihmeessä paistaa sitä suuressa sähköuunissa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.09.2020 21:28

vibeke kirjoitti:Haudutuspata kuulostaa hyvältä.

Kyllä.

En sillä suurella ole voinut kokeilla puurojen valmistusta, mutta tällä uudella voin. Varmaan tässä ketjussa kerron kokeilujeni tuotoksista. Ensimmäisenä vuorossa lienee ruisjauhopuuro; rakastamani herkku, jota en ole tehnyt moneen vuoteen. Ostin ruisjauhopussinkin ihan sitä varten, että pääsen testaamaan. Minulla on aiemmin ollut tapanani kypsentää ruisjauhopuuro mikrossa. Myös suklaapuuroa olen vuosien varrella 'keitellyt' mikrossa, samoin kuin ruispuolukkapuuroa.

Uuden haudutuspatani olisi tarkoitus korvata mikrouuni pitkää kypsyttämistä vaativien ja/tai herkästi pohjaan palavien puurojen valmistamisessa.
Mirri

Edellinen

Paluu Romulaatikko