"Mä näin unta..."

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mä näin unta..."

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 00:07

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:En näe viestissäsi Mirri mitään järkeä. Näen sen suorastaan vahingollisena neuvoineen. Mikäli jokin asia on niin diskreettiä, että sitä ei tulisi kirjoittaa palstan näkyvällä puolella, ei kirjoittaminen julkisella päiväkirjapuolella ole mitenkään suotavampi ratkaisu. Julkinen, mutta muilta kielletty kommentoimasta. En ymmärrä käsitystäsi unien pilalle menemisestä kertomalla niistä jollekin, joka on valmis kuuntelemaan. Jos joku haluaa kertoa unestaan, joka painaa mieltä, totta ihmeessä hänelle on helpottavampaa, jos joku hänen kertomustaan kuuntelee, eikä hänen tarvitse yksikseen untansa märehtiä.

Kaikki psykoterapeutit eivät edes "tulkitse" tai käsittele potilaansa unia. Kuuntelevat toki, jos potilas unistaan puhuu.

Tuossako on perustelusi sille, että ilmoitit viestini ylläpitoon?

Ilmoitus on yksityisviesti, jonka sisältö ei ole julkinen. Miksi tivaat? Seuraavan kerran, kun ilmoitan viestisi ylläpidolle, en kerro siitä sinulle (julkisuudessa) lainkaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 00:21

Mirri: "Tietämisistäni riippumatta en tee mitään väärin siinä, että ilmaisen eriäviä mietteitä foorumin moderaattorin pannessa pystyyn tällaisen ketjun."
Ilmoitin myös tuon viestin kokonaisuudessaan ylläpitoon. Syy: etukäteissensuuriyritys (kanssakirjoittajille) ja moderaattorin kirjoittamisen estoyritys.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.09.2015 00:27

Hilppa kirjoitti:Mirri: "Tietämisistäni riippumatta en tee mitään väärin siinä, että ilmaisen eriäviä mietteitä foorumin moderaattorin pannessa pystyyn tällaisen ketjun."
Ilmoitin myös tuon viestin kokonaisuudessaan ylläpitoon. Syy: etukäteissensuuriyritys (kanssakirjoittajille) ja moderaattorin kirjoittamisen estoyritys.

Ok. Ilmiselvästi sinun mielestäsi ilmoittamiselle oli painavia ja perusteltuja syitä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 00:46

Minulla on paha mieli Mirrin tuomitsevan asenteen ja aiheettoman kritiikin vuoksi kaikkien niiden kirjoittajien puolesta, joilla ei ole tilaisuutta analysoida uniaan pitkäkestoisessa psykoanalyyttisessa psykoterapiassa tai käyttää uniaan pitkäkestoisen psykoanalyyttisen psykoterapiansa materiaalina, ja jotka haluaisivat keskustella unistaan yleisellä tasolla tällä palstalla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.09.2015 02:14

Voi voi. Hilppa, helpottaisiko sinua, jos pitäisit mielessäsi, etteivät minun ajatukseni, ihmettelyni ja mielipiteeni ole täällä estämässä keskustelua unista.

Tätä kohtaa viestistäsi jäin miettimään: haluaisivat keskustella unistaan yleisellä tasolla tällä palstalla. Miten julkisella foorumilla keskustellaan omista - siis itse henkilökohtaisesti nähdyistä - unista yleisellä tasolla? Ja vieläpä romulaatikossa, vaikka foorumilla on vertaistukiosiokin olemassa. Ja terapia- sekä psykologiaosiot...
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.09.2015 02:29

Hilppa, älä ainakaan minun takia mieltäsi pahoita, koska nyt kun unien analysointi (tai jokin) kyseenalaistettiin, niin haluan analysoida ja miettiä niitä vielä kahta kauheammin! : D Ilmiö tunnetaan yleisesti kapinointina ja joissakin tapauksissa turhanpäiväisenä kiukutteluna. Toivoisin, että olisin jo Unimaailmassa - mutta ehei.

Lueskelin pari päivää sitten selkounista, eksyin jotenkin aiheen pariin MTV:n uutisten kautta. En ole nähnyt selkounta, ohjaillut uniani tai ylipäätään en ole koskaan unessa edes tajunnut olevani unessa. Mutta olisi huippua, jos pystyisi lentelemään ja tekemään kaikkea mitä haluaa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kissi » 29.09.2015 09:13

Jos Tris tekee aloituksen, jossa kysyisi muiden mielipidettä unistaan ja kertoilisi niistä, niin siitä tulisi, luultavasti just Kyllästyneeltä valvojan ominaiuudessa, lähete omaan päikkyynsä.

Miten minusta tuntuu, että niinhän on käynytkin.
Kissi

ViestiKirjoittaja toope » 29.09.2015 10:25

viewtopic.php?f=9&t=12133&hilit=trisse+ja+unet
Löytyy lisääkin unia jos vaan viithitte etsiä
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 10:36

Kissi kirjoitti:Jos Tris tekee aloituksen, jossa kysyisi muiden mielipidettä unistaan ja kertoilisi niistä, niin siitä tulisi, luultavasti just Kyllästyneeltä valvojan ominaiuudessa, lähete omaan päikkyynsä.

Miten minusta tuntuu, että niinhän on käynytkin.

Ei pidä paikkansa. Trissen aloittamia uniketjuja on ollut useampia palstalla, joista viimeaikaisimpia mm. Etäytetyt kauhu-unet ja Tiededokumentti: Selkounet. Kummassakaan ei ole Trisseä häiriköity tai kehotettu lopettamaan keskustelua. Lähinnä Trisse on omista unistaan keskustellut omassa päiväkirjassaan.

Jos jollakulla on palstalla ollut kiinnostusta unia (omiaan tai yleisemmin) kohtaan, on hän voinut niistä palstalla keskustella.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 10:39

Mirri kirjoitti:Voi voi. Hilppa, helpottaisiko sinua, jos pitäisit mielessäsi, etteivät minun ajatukseni, ihmettelyni ja mielipiteeni ole täällä estämässä keskustelua unista.

Tätä kohtaa viestistäsi jäin miettimään: haluaisivat keskustella unistaan yleisellä tasolla tällä palstalla. Miten julkisella foorumilla keskustellaan omista - siis itse henkilökohtaisesti nähdyistä - unista yleisellä tasolla? Ja vieläpä romulaatikossa, vaikka foorumilla on vertaistukiosiokin olemassa. Ja terapia- sekä psykologiaosiot...

En näe kovin olevan kovin suurta merkitystä sillä missä osastossa keskustelua käydään. Vielä vähemmän osaan kuvitella, että keskustelu Romulaatikossa olisi sen haitallisempaa kuin keskustelu jossain toisaallakaan.

Henkilökohtaisistakin asioista voi keskustella yleisellä tasolla - unistakin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 10:44

Ryysy kirjoitti:Hilppa, älä ainakaan minun takia mieltäsi pahoita, koska nyt kun unien analysointi (tai jokin) kyseenalaistettiin, niin haluan analysoida ja miettiä niitä vielä kahta kauheammin! : D Ilmiö tunnetaan yleisesti kapinointina ja joissakin tapauksissa turhanpäiväisenä kiukutteluna. Toivoisin, että olisin jo Unimaailmassa - mutta ehei.

Lueskelin pari päivää sitten selkounista, eksyin jotenkin aiheen pariin MTV:n uutisten kautta. En ole nähnyt selkounta, ohjaillut uniani tai ylipäätään en ole koskaan unessa edes tajunnut olevani unessa. Mutta olisi huippua, jos pystyisi lentelemään ja tekemään kaikkea mitä haluaa.

En suostu pahoittamaan mieltäni enää "lähestulkoon mistään". Unet eivät ole onneksi mikään ehtyvä luonnonvara, joita pitäisi säästellä jollekin terapeutille tulevaisuuteen, vaan niitä tulee koko ajan lisää.

Jos kuvittelee voivansa ohjailla unta niin saattaa kai jossain määrin käydäkin. Ja painajaisten kohdalla tavallaan joskus käykin; usein jokin vaara vain liukenee unessa pois tai uni katkeaa juuri ennen kuin mitään ehtii todella tapahtuakaan. Mielihän sitä ohjailee jollain tavalla, koska tilanne ei aivan loppuun asti etene useinkaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 10:48

Tulipa vaan mieleen, että kolmoishyppyjä osaan unissani...
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 10:51

Gabriel kirjoitti:... Oliko riittävän Freudilaista?

Aivan riittävän freudilaista. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole odottaa tai edellyttää keskustelulta freudilaisuutta tai muutakaan oppia tai ismiä.
Mutta saatat olla oikeassa; elämässäni on asioita joiden koen olevan kuolevia, kuolleita, ellei peräti kuolleina syntyneitä.

Toisinaan unissani olevat eläimet ovat jo kuolleita, jopa osin mädäntyneitä, mutta silti yhä elossa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 29.09.2015 10:52

En mitenkään kykene ymmärtämään, mitä pahaa on siinä, että moderaattori aloittaa ketjun unestaan / unista, tapahtuipa se missä osiossa tahansa. Osallistuminenhan on täysin vapaaehtoista.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 10:55

Hilppa kirjoitti:Tulipa vaan mieleen, että kolmoishyppyjä osaan unissani...

Minä en osaa kuin loikkia portaita ja pudota (usein selkä edellä) pohjattomaan ja pimeään kuiluun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 29.09.2015 11:29

Minä osaan tuon tuostakin unissani nousta ajatusten avulla ilmaan. Jostain syystä teen sitä yleensä sisätiloissa ja joskus on vielä aamullakin vaikea tajuta, etten osaakaan. Samoin osaan siirtyä paikasta toiseen jonkinlaista matalalentoa, pystyasennossa, jalat parikymmentä senttiä maan tason yläpuolella. Nuo unet ovat tosi mukavia.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 13:03

Birgitte Rouanin ohjaamassa elokuvassa Post coitum animal triste oli "matalalentoa" (jalat 10 cm irti maasta pystyasennossa lentäen) unessa ja paikasta toiseen siirtymisiä. Se oli todella vauhdikas elokuva ja hauska katsojakokemus.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 13:06

Kyllästynyt kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tulipa vaan mieleen, että kolmoishyppyjä osaan unissani...

Minä en osaa kuin loikkia portaita ja pudota (usein selkä edellä) pohjattomaan ja pimeään kuiluun.

Tulkitsen tuon rohkeudeksi, että uskaltaa pudottautua unessa. Itse olen niin pelokas ja korkean paikan kammoinen, että todennäköisesti en pudottaudu mistään edes unessa. Paitsi jos on pahimman luokan painajainen, josta sitten viime hetkellä heräänkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 13:15

Olisi pitänyt kirjoittaa "putoan", koska en putoile tahallani.
Voin siis loikkia pitkiä loikkia, mutta usein ne johtavat putoamiseen.
Putoilen usein ja loikkimattakin, eli varovaisuus unessa ei auta.

Rohkeudesta en tiedä, mutta olen kerran tehnyt itselleni ruumiinavauksen Fiskarsin oransseilla keittiösaksilla.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 13:27

Sitten olisi pitänyt minunkin kirjoittaa "uskaltaa". Ehkä voin tulkinnassa myös esittää, että "alitajuntasi on rohkea"? Joka tapauksessa tuo tulkintani vain vahvistui. Olen "arempi" unimaailmassani. Mutta kyllä minulla mielipuolisia unia esiintyy, täysin hulluja joskus. Niin hulluja etten edes muista hulluimpia.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko