Onko moottorisaha hyvä lahja?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Onko moottorisaha hyvä lahja?

Ei missään tapauksessa
0
Ei ääniä
Vain silloin jos ei mitään muuta keksi
1
20%
Ainahan sitä moottorisahalle käyttöä löytyy
2
40%
Hyvä lahjaidea
1
20%
Jotakin muuta, mitä?
1
20%

Ääniä yhteensä : 5

Re: Onko moottorisaha hyvä lahja?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2015 15:13

Ryysy kirjoitti:... Ihmettelen, onko maailmassa olemassa enää mitään, mitä ei myytä perseellä tai missä perse ei ole jotenkin oheismainonnassa mukana.

Olen usein miettinyt samaa asiaa.
Tähän mennessä en ole keksinyt muuta kuin hammasharjat.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.08.2015 16:05

Mirri kirjoitti:Toivottavasti lahjaksi saatu moottorisaha ei velvoita miestä paiskimaan töitä toisten mailla ja mannuilla. Eikä edes vihjaile, että jossakin sitä pitäisi käyttää...
Moottorisaha on työväline, joten se lienee yhtä 'arka' lahja kuin muutkin työhön tarkoitetut välineet - kattilat, kauhat, silitysraudat, mikrouunit, sun muut.

Tulkintasi meni metsään. Yleisesti ajateltuna moottorisaha on hyvä lahja sellaiselle henkilölle, jonka saha on juuri mennyt rikki ja joka kenties on kovinkin hyvillään saadessaan uuden.

Suomalaista kateusajattelua puhtaimmillaan on toteamus velvoitteista töiden paiskimisesta toisten mailla. Ja että vielä lahja olisi vihjailujen kera annettu. Pöks...
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2015 16:13

Kyllästynyt kirjoitti:Olen myös sitä mieltä, että omien voimiensa säästelu tai säännöstely ei toimi; voimat kun tuppaavat hupenemaan sitä nopeammin mitä varovaisemmin niitä käyttää. Tuskinpa oman napansa tuijottaminen on koskaan voimaannuttanut ketään tai muuten tehnyt elämää helpommaksi.

Jospa olisikin parempi puhua inhimillisten resurssien hallinnasta. Se ei ole olemassa olevien voimavarojen pihistelyä tai säännöstelyä eikä omaan napaan tuijottelua, ja sisältää sellaisenkin ajatuksen, että voimavaroja on mahdollista käyttää harkitsemattomasti ja jopa tuhlaillen niin, että ne loppuvat.

Ikäihminen voi toimia inhimillisten resurssien kannalta viisaasti luopuessaan kesämökistään siinä vaiheessa, kun hänen omat voimansa ovat huvenneet niin, että mökin ylläpito onnistuu vain apujoukkojen voimien varassa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.08.2015 16:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:... Ihmettelen, onko maailmassa olemassa enää mitään, mitä ei myytä perseellä tai missä perse ei ole jotenkin oheismainonnassa mukana.

Olen usein miettinyt samaa asiaa.
Tähän mennessä en ole keksinyt muuta kuin hammasharjat.

Pahoittelen työkalukaupan nettilinkin laittamistani palstalle, mikäli siinä niitä esiintyi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2015 16:17

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Toivottavasti lahjaksi saatu moottorisaha ei velvoita miestä paiskimaan töitä toisten mailla ja mannuilla. Eikä edes vihjaile, että jossakin sitä pitäisi käyttää...
Moottorisaha on työväline, joten se lienee yhtä 'arka' lahja kuin muutkin työhön tarkoitetut välineet - kattilat, kauhat, silitysraudat, mikrouunit, sun muut.

Tulkintasi meni metsään. Yleisesti ajateltuna moottorisaha on hyvä lahja sellaiselle henkilölle, jonka saha on juuri mennyt rikki ja joka kenties on kovinkin hyvillään saadessaan uuden.

Suomalaista kateusajattelua puhtaimmillaan on toteamus velvoitteista töiden paiskimisesta toisten mailla. Ja että vielä lahja olisi vihjailujen kera annettu. Pöks...

Mistä asiasta mielestäsi olen kateellinen? En kai sentään moottorisahasta... :D
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.08.2015 16:29

Kyllästynyt kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:... Minä ehkä haluaisin itse olla valitsemassa, jos minulle Stihl annettaisiin lahjaksi.

Kuten sanoin, konsultoin asiantuntijaa.
Jos lahjan saaja olisi ollut valitsemassa, olisi hinta saattanut koitua esteeksi.

Henkilöitä on tämänkin asian suhteen erilaisia. Jollekin on tärkeää päästä valitsemaan sahaa itse, koska malleja on monia ja joku saattaa haluta kokeilla jotain uudentyyppistä ja joku toinen pysyä vanhassa mallissa. Mutta toisaalta voi lahjan antajankin olla kiva käydä sahoja katselemassa.

Joidenkin mielestä lahjan olisi oltava yllätys.

Mitä itse toivoisit lahjaksi merkkipäivänäsi häneltä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2015 16:38

Aloitusviestissä kerrotaan, ettei kyseessä ole henkilön yksityinen merkkipäivä, vaan oletettavasti pitkään yhdessä eläneen pariskunnan yhteinen merkkipäivä. Minusta tämä on oleellinen asia.
Aloitusviestistä: Ostin yhdessäolomerkkipäiväksi puolisolle moottorisahan.

Mitä pariskunta puoliskoineen voisi toivoa itselleen/toisilleen yhdessäolonsa vuosipäivän lahjaksi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2015 16:41

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:... Tuskinpa oman napansa tuijottaminen on koskaan voimaannuttanut ketään tai muuten tehnyt elämää helpommaksi.

Jospa olisikin parempi puhua inhimillisten resurssien hallinnasta...

Millä tavalla "inhimilliset resurssit" erovat käsitteestä "voimat"?
Mirri kirjoitti:... Se ei ole olemassa olevien voimavarojen pihistelyä tai säännöstelyä eikä omaan napaan tuijottelua, ja sisältää sellaisenkin ajatuksen, että voimavaroja on mahdollista käyttää harkitsemattomasti ja jopa tuhlaillen niin, että ne loppuvat...

Mielestäni esimerkiksi vanhusten auttaminen ei ole "harkitsematonta tai tuhlailevaa" vaan välttämätöntä. Jos voimat (tai "inhimilliset resurssit") loppuvat, silloin on pakko toimia sen mukaan ja esimerkiksi pyytää apuvoimia. Jos niitä ei ole saatavissa, voi ainakin lohduttautua ajatuksella, että on tehnyt voitavansa. En itse osaa ajatella eläväni "kaikessa rauhassa" ja "inhimillisiä resurssejani" varjellen tietäen, että joku läheinen on avun tarpeessa. Sellainen olisi mielestäni juuri sellaista omaan napaansa tuijottamista josta puhuin.

Eri asia on se, että haalii itselleen liikaa ei-välttämättömiä aktiviteetteja. Tottakai niitäkin tarvitaan ja niistä saa lisää voimia, mutta rajansa se on siinäkin; jos ei ole aiemminkaan selvinnyt Työväenopiston espanjan, ruotsin ja taijin kursseista saman lukukauden aikana, ei ole järkevää niitä ahnehtia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2015 16:43

Mirri kirjoitti:Aloitusviestissä kerrotaan, ettei kyseessä ole henkilön yksityinen merkkipäivä, vaan oletettavasti pitkään yhdessä eläneen pariskunnan yhteinen merkkipäivä. Minusta tämä on oleellinen asia.
Aloitusviestistä: Ostin yhdessäolomerkkipäiväksi puolisolle moottorisahan.

Mitä pariskunta puoliskoineen voisi toivoa itselleen/toisilleen yhdessäolonsa vuosipäivän lahjaksi?

Toistan aiemman vastaukseni:
Niinpä, mutta mitä?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2015 16:56

Kyllästynyt kirjoitti:Mielestäni esimerkiksi vanhusten auttaminen ei ole "harkitsematonta tai tuhlailevaa" vaan välttämätöntä.

Olen samaa mieltä, mutten osaa liittää vanhuksen omistaman kesämökin hoitoa ja ylläpitoa välttämättömän avun piiriin.
Toki kesämökki voi olla sellainen, että siitä on iloa monille, ja siellä 'auttaminen' voi olla todellisuudessa muuta kuin vanhuksen auttamista sanan varsinaisessa merkityksessä. 'Auttamisesta' voi olla yhteinen hyöty, ja kesämökki voi palvella muitakin kuin sen omistavia ikäihmisiä.
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 11.08.2015 17:02

En minä ainakaan haluaisi moottorisahaa hääpäivälahjaksi, jos sillä joutusin vielä kaiken lisäksi auttamaan muita ihmisiä.
Jos vanhoilla on varaa pitää mökki, on heillä varmasti varaa sinne myös ostaa kunnolliset työvälineet vaikka eivät itse enää kykene töitä tekemään.

Onko noilta vanhuksilta kysytty haluavatko sinne apua ja esim. puita karsimaan vaan mennäänkö sinne mökkeilemään?
Voivat olla vaikka kutsumattomia vieraita ja vielä moottorisahan kanssa.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2015 17:04

Hilppa kirjoitti:Henkilöitä on tämänkin asian suhteen erilaisia. Jollekin on tärkeää päästä valitsemaan sahaa itse, koska malleja on monia...

Uskalsin olla jotakuinkin varma siitä, että saha täyttää sille asetetut vaatimukset - jopa ylittää ne.
Hilppa kirjoitti:... Mutta toisaalta voi lahjan antajankin olla kiva käydä sahoja katselemassa...

Moottorisahoista tietänen saman verran kuin sika polkupyöristä ja luotin asiantuntijan sanaan ja kokemuksiin.
Hilppa kirjoitti:... Joidenkin mielestä lahjan olisi oltava yllätys...

Hän oli hyvin yllättynyt. Näytti jopa iloisesti yllättyneeltä.
Hilppa kirjoitti:... Mitä itse toivoisit lahjaksi merkkipäivänäsi häneltä?

Kuten tavallista, ostin/valitsin itse itselleni lahjan ja hän toimi maksajana.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 11.08.2015 17:06

Mitähän ostit itsellesi?
Miksi tuo moottorisaha ei voinut olla yhteinen lahja?
toope

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2015 17:18

Kyllästynyt kirjoitti:Hän oli hyvin yllättynyt. Näytti jopa iloisesti yllättyneeltä.

Aloitusviestissä kysyit, että onko moottorisaha hyvä lahja miehelle. Nyt tiedät niin sinä kuin me muutkin: moottorisaha oli hyvä lahja sinun miehellesi. Se on tärkeintä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2015 17:18

Mirri kirjoitti:... mutten osaa liittää vanhuksen omistaman kesämökin hoitoa ja ylläpitoa välttämättömän avun piiriin...

Kyllä mökki ja apu sen hoidossa on heille elinehto, kirjaimellisestikin.
Mirri kirjoitti:... Toki kesämökki voi olla sellainen, että siitä on iloa monille, ja siellä 'auttaminen' voi olla todellisuudessa muuta kuin vanhuksen auttamista sanan varsinaisessa merkityksessä. 'Auttamisesta' voi olla yhteinen hyöty, ja kesämökki voi palvella muitakin kuin sen omistavia ikäihmisiä.

Käytännössä muut kuin sen omistavat vanhukset käyttävät mökkiä hyvin vähän.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2015 17:30

toope kirjoitti:En minä ainakaan haluaisi moottorisahaa hääpäivälahjaksi, jos sillä joutusin vielä kaiken lisäksi auttamaan muita ihmisiä...

Kyse ei ollut hääpäivästä.
toope kirjoitti:... Jos vanhoilla on varaa pitää mökki, on heillä varmasti varaa sinne myös ostaa kunnolliset työvälineet vaikka eivät itse enää kykene töitä tekemään...

Olisi, mutta eivät säästäväisyyttään niin tee.
toope kirjoitti:... Onko noilta vanhuksilta kysytty haluavatko sinne apua ja esim. puita karsimaan vaan mennäänkö sinne mökkeilemään?...

Ei ole kysytty, koska ei ole tarvinnut kysyä. Asia tulee hyvin selvästi ilmi lähes päivittäin.
En tiedä mitä tarkoitat mökkeilyllä, mutta "moottorisahahurmaajalle" se merkitsee katon puhdistusta, TV-antennin säätöä, lipputangon korjaamista, ikkunapokien lakkaamista ja laiturin uusimista...
toope kirjoitti:... Voivat olla vaikka kutsumattomia vieraita ja vielä moottorisahan kanssa.

Niinpä niin. Onhan se mahdollista, että lähes päivittäin toistuvat pyynnöt tulla käymään ovat vain pelkkää ulkokultaista kohteliaisuutta.

Selvyyden vuoksi sanottakoon, etteivät he koskaan pyydä apua vaan tekisivät itse, mutta ajatus 85-vuotiaasta muistisairaasta laituria korjaamassa on pelottava.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 11.08.2015 17:33

Yhtä pelottava kuin se että hän yleensä hyörii siellä mökillään.
Ehkä hän päivittäin kutsuu vieraita mökille, kun ei muista että kävivät just äsken tai ei muista kutsuneensa vieraita.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2015 17:35

toope kirjoitti:Mitähän ostit itsellesi?
Miksi tuo moottorisaha ei voinut olla yhteinen lahja?

Käytän moottorisahaa yhtä vähän kuin hän käyttäisi minun lahjaani.
Itselleni (hyvin epätyypillisesti) halusin korun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2015 17:40

toope kirjoitti:Yhtä pelottava kuin se että hän yleensä hyörii siellä mökillään...

Onneksi ei aivan.
toope kirjoitti:... Ehkä hän päivittäin kutsuu vieraita mökille, kun ei muista että kävivät just äsken tai ei muista kutsuneensa vieraita.

Jos noin on, hän on sairastunut jo ainakin 30 vuotta sitten.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 11.08.2015 18:03

Ei laiturin laittoon niin hirveesti muistia tarvitse.
toope

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko