Aikuisen pukeutuminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Aikuisen pukeutuminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.07.2015 12:45

Mistä teillä alkaa aikuisuus? Mulla piti alkaa 20-vuotiaana, mutta jouduin aina vaan siirtämään ja siirtämään sitä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kissi » 30.07.2015 20:38

http://www.inttistore.fi/army/intin-var ... takki.html Linkin takki :shock: millainen tuo on käytössä? Ompas hieno, ainakin kuvassa.
Kissi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.07.2015 17:10

Muistan saman kohdan ko. elokuvasta. Hyvin kopsahti.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.07.2015 17:46

Ryysy kirjoitti:Mistä teillä alkaa aikuisuus? Mulla piti alkaa 20-vuotiaana, mutta jouduin aina vaan siirtämään ja siirtämään sitä.

Minulla alkoi ensimmäisen lapseni syntymäpäivänä, silloin olin juuri täyttänyt 23 vuotta. Aikuisuus pukeutumisessa kuitenkin odottaa vielä alkamistaan. Paitsi että teininä työskentelin konttorirottana suuressa firmassa ja keskellä Helsinkiä; silloin piti pukeutua hyvin 'aikuisesti'.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.08.2015 20:27

En taida omistaa ainoatakaan virallista jakkupukua... - Ei kun omistanhan minä yhden. En vain heti muistanut.
Olen ostanut sen joskus 2001 tai 2002, mutta käyttökertoja on ollut vain yhden käden sormilla laskettava määrä. Toisin sanoen, käytän jakkupukua aniharvoin. Myöskään mitään vekkihametta tai rusettipuseroa ei minun yltäni yhytä.

Tavallisin työasu on farkut, paita (ei kuitenkaan T-paita) ja jokin bleiserin tapainen nahka- tai tekstiilijakku.
Tyylipoliisin mielestä minun pitäisi pukeutua "arvokkaammin" ja mm. käyttää kaikkia niitäkin vaatekappaleita joita säästelen erikoistilaisuuksia varten. Hän on kyllä oikeassa, koska niitä arvokkaita tilaisuuksia on niin ani harvoin, että muoti ja tyyli ehtii muuttua moneen kertaan ennen kuin minä ehdin niitä tavallistä työpäivää virallisempiin tilaisuuksiin tarvita.

Jotkin vaatteeni tyylipoliisi on jopa julistanut joko kokonaan (musta nahkaminihame) tai osittain käyttökieltoon (musta nahkajakku). Sopisivat kuulemma teinitytölle, mutta eivät enää minun ikäisilleni. Äskettäin ostin (Mangosta) jegginsit (farkkulegginsit). Tyylipoliisi ei ole vielä niitä nähnyt, mutta pitänee varata hajusuolaa varalle.

Mutta mitä minä voin sille, että Mango on jotakuinkin ainoa ketju joka myy kokoisiani vaatteita. Mieluummin ostaisin parempaa laatua kuin Magnon "kertakäyttövaatteet", mutten itse osaa lyhentää ja pienentää kaikkia, enkä myöskään halua maksaa itseäni kipeäksi niiden korjauttamisesta. Olkoonkin, että minulla on asiakassuhde erinomaiseen ompelimoon.

Toistaiseksi ei kukaan (muu kuin tyylipoliisi) ole rohjennut puuttua pukeutumiseeni.

Missä muuten teidän mielestänne kulkee minihameen (polven yläpuolelle ulottuvan) käyttöikäraja?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.08.2015 21:33

Trisse kirjoitti:Minusta ei ole hedelmällistä ryhtyä rajoittamaan ihmisten pukeutumista taikka muuta toimintaa iän mukaan.

Kysymykseni on hypoteettinen, ei determinatiivinen.
Uskon muidenkin ihmisten toisinaan ajattelevan, että jollakulla on yllään vaateparsi joka ei ole joko hänen ruumiinrakenteelleen tai muille ominaisuuksilleen onnistunut valinta.

Jokainen pukeutukoon kuten haluaa, ja joillakin on siviilirohkeutta pukeutua hyvinkin huomiotaherättävästi (ja hyvä niin). Minulla sellaista siviilirohkeutta ei aina ole riittävästi, että uskaltaisin esiintyä missä tahansa vaatevarastoni asussa. Osa kun on ns. heräteostoksia, joita ei sitten kuitenkaan ole "pokkaa" käyttää.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja SADE » 06.08.2015 21:43

Kyllästynyt, älä käytä tytärtäsi tyylipoliisina. Hänen on mahdotonta olla objektiivinen.
SADE

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.08.2015 21:46

Kyllästynyt kirjoitti:- -
Missä muuten teidän mielestänne kulkee minihameen (polven yläpuolelle ulottuvan) käyttöikäraja?

Vaikea sanoa. Riippuu henkilön koosta. Pienelle sopii mini yleensä hyvin ja kookkaan päällä taas mini näyttää liian huomiota herättävältä helposti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.08.2015 22:26

SADE kirjoitti:Kyllästynyt, älä käytä tytärtäsi tyylipoliisina. Hänen on mahdotonta olla objektiivinen.

Toisaalta, häneltä saa kaunistelemattoman mielipiteen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.08.2015 00:15

Hilppa kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:- -

Vaikea sanoa. Riippuu henkilön koosta. Pienelle sopii mini yleensä hyvin ja kookkaan päällä taas mini näyttää liian huomiota herättävältä helposti.

Kyseessä on Aira Samulin -raja.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.08.2015 00:24

Trisse kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Mistä teillä alkaa aikuisuus? Mulla piti alkaa 20-vuotiaana, mutta jouduin aina vaan siirtämään ja siirtämään sitä.

Tuli mieleen Pussikaljaromaani. *vapaasti lainaten* "Me ollaan vaan jatkettu nuoruutta. Sitä voi jatkaa kolmikymppiseksi asti ja vasta sitten muuttuu spurguksi."

Kersantilleko Emma nauroi (1945) -elokuvassa n. 45-vuotias esitti lesketärtä. Mutta kun hän rakastui itseään nuorempaan, hän sanoi: "Minä olen vielä tyttö!" Sulhanen totesi, että "hyvä".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SADE » 07.08.2015 06:08

Kyllästynyt kirjoitti:
SADE kirjoitti:Kyllästynyt, älä käytä tytärtäsi tyylipoliisina. Hänen on mahdotonta olla objektiivinen.

Toisaalta, häneltä saa kaunistelemattoman mielipiteen.

Kyllä, näin varmaan, mutta kritiikki tällaiselta taholta voi olla täysin armotonta. Voi käydä niin, että kohta päälläsi ei ole mitään. Menee ehkä koko vaatekaappi uusiksi, vaikka toisaalta, sehän voisi olla piristävää.
SADE

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.08.2015 13:38

Kyllästynyt kirjoitti:Myöskään mitään vekkihametta tai rusettipuseroa ei minun yltäni yhytä.

Mikä on rusettipusero?

Kyllästyneen nahkaminihame löi ällikällä... enempää seuraavia sanoja harkitsematta:

Nahkaminihameen suhteen luottaisin tässä asiassa ensisijaisesti tyylipoliisiin. Ensiajatuksena tulee mieleen, että nahkahame voisi sopia jollekin (nuorelle) goottityyliselle henkilölle. Vaikka nytkin niitä näkee kaupoissa ihan 'vanhojen naisten osastoilla'. Google tosin löytää vähemmän teinejä nahkahame-haulla, enemmän teinit löytyvät pvc hame -yhdistelmällä. En mitenkään hyväksyisi sitä, että äidilläni (tai isälläni) olisi nahkahame, mutta jos mummoni ostaisi nahkahameen, se olisi jo todella rock. Sitä en tarkkaan tiedä miten väri vaikuttaisi, mutta esim. punainen hame voisi olla jo niin hirveä, että sen on pakko olla hieno.

Entä mikä ihmeen nahkajakku? Ihmeellisiä vaatteita aikuisilla ihmisillä! ; ) Käytetäänkö sitä ulkona vai sisällä? Nahkatakkeja (joita käytetään vain ulkona) on, niitä voivat erityyppisiä monen ikäiset käyttää. (Mitä ihmeen eroa edes on jakulla ja bleiserillä?) Entä onko nahkahousuilla jokin käyttöikäraja?

Kyllästynyt kirjoitti:Missä muuten teidän mielestänne kulkee minihameen (polven yläpuolelle ulottuvan) käyttöikäraja?

Näitä on ainakin kolmea pituutta.

Sanoisin, että tämän pituisia voi käyttää minkä ikäisenä vain: http://shop.mango.com/FI/p0/women/cloth ... 8917514975

Jos hame alkaa korkealta vyötäröstä tai vaikutelma on mekkomainen, se voi helposti olla myös tämän pituinen: http://shop.mango.com/FI/p0/women/cloth ... 8919173239

Tässä vaiheessa pitää alkaa jo miettiä oli minkä ikäinen vain: http://shop.mango.com/FI/p0/women/cloth ... 8919173239

Jos vielä viimeistä lyhempiä löytyy, niin niitä ei edes lasketa hameiksi.

Jos hame tai mekko on 'hippimäinen', se saa kai olla vähän lyhyempi. Omasta mielestäni lyhyyspisteitä lisää myös se, että hame on ennemminkin 'pöyheä' tai edes vähän levenevä eikä täysin ihonmyötäinen. (Vaikkakin jos on superlyhyt ja leveä, niin persehän sieltä vilkkuu.) Lyhyyspisteitä lisää myös esim. villatakki tai muu lyhyttä hametta pitempi rytky siinä päällä. Muutamia lyhyyspisteitä saa myös alla olevista pitkistä kalsareista eli legginsseistä.

Entä selkeästi yli polven pituiset (pohjemittaiset) 'minihameet' - käyttääkö joku sellaisia nykyään?

Minulla ei sitten ole mitään valtuuksia toimia kenekään henkilökohtaisten vaatteiden makutuomarina 'näillä eväillä'. Nimim. eriparisukat, lökäpöksyt ja kulahtanut t-paita.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.08.2015 13:43

Täytyy (vielä) erottaa takki ja pusero (pusakka).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.08.2015 13:57

Ryysy kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Myöskään mitään vekkihametta tai rusettipuseroa ei minun yltäni yhytä.

Mikä on rusettipusero?...

Kuva
Rusettipusero
Ryysy kirjoitti:... Kyllästyneen nahkaminihame löi ällikällä... enempää seuraavia sanoja harkitsematta:

Nahkaminihameen suhteen luottaisin tässä asiassa ensisijaisesti tyylipoliisiin. Ensiajatuksena tulee mieleen, että nahkahame voisi sopia jollekin (nuorelle) goottityyliselle henkilölle. Vaikka nytkin niitä näkee kaupoissa ihan 'vanhojen naisten osastoilla'. Google tosin löytää vähemmän teinejä nahkahame-haulla, enemmän teinit löytyvät pvc hame -yhdistelmällä. En mitenkään hyväksyisi sitä, että äidilläni (tai isälläni) olisi nahkahame, mutta jos mummoni ostaisi nahkahameen, se olisi jo todella rock...

Ehkä jo olen mummosi ikäinen - tai sitten minun täytyy vain odottaa kunnes sitä olen, että voin käyttää jompaakumpaa mustista nahkaminihameistani.
Ryysy kirjoitti:... Entä mikä ihmeen nahkajakku? Ihmeellisiä vaatteita aikuisilla ihmisillä! ; ) Käytetäänkö sitä ulkona vai sisällä? ...

Miten haluaa - ja säästä riippuen... Lyhyt nahkatakki, bleiseriä lyhyempi.
Ryysy kirjoitti:... Sanoisin, että tämän pituisia voi käyttää minkä ikäisenä vain: http://shop.mango.com/FI/p0/women/cloth ... 17514975...

Armottomasti liian pitkä minun pituisilleni.
Ryysy kirjoitti:... Jos hame alkaa korkealta vyötäröstä tai vaikutelma on mekkomainen, se voi helposti olla myös tämän pituinen: http://shop.mango.com/FI/p0/women/cloth ... 19173239...

Menisi minulla yli polven - eli liian pitkä.
Ryysy kirjoitti:... Tässä vaiheessa pitää alkaa jo miettiä oli minkä ikäinen vain: http://shop.mango.com/FI/p0/women/cloth ... 19173239...

Pitänee sitten miettiä. Minihameeni lienevät suunnilleen tuota pituusluokkaa, mutta pitää ottaa huomioon, että jalkani ovat liki puoli metriä lyhyemmät kuin mallilla.
Ryysy kirjoitti:... Entä selkeästi yli polven pituiset (pohjemittaiset) 'minihameet' - käyttääkö joku sellaisia nykyään? ...

Eiväthän ne mitään minihameita ole. Eivät edes 'minihameita'.
Nahkahousuja en ole aikonut hankkia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.08.2015 15:41

Mutta hameen pituus pitääkin suhteuttaa jalkoihin. Esim. jos jollakin on 'tässä vaiheessa pitää alkaa jo miettiä' -hame polviin (yläpuolelle) saakka, niin sittenhän ei 'katastrofia' synny. Jos jollakin on taas on polven-ylle-asti-hame pohkeisiin, niin silloin kyseessä ei ole polvien yläpuolelle menevä hame ollenkaan.
Ryysy

ViestiKirjoittaja SADE » 07.08.2015 18:03

Katselin juuri Espritin lähettämää sähköpostia ja tuli selväksi, että jos haluaa olla tänä syksynä "chic" niin päällä tulisi olla lyhyehkö nahkatakki (myös tekonahkainen ok) tai lyhyehkö jakku /bleiseri.
Kyllästynyt on siis aivan oikeilla jäljillä (jos sittenkin pidät makutuomarisi..).

Minihame sopii pienelle ja sievälle vanhanakin.
SADE

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.08.2015 09:59

Jegginsit saivat murskatuomion. Kuulemma korkeintaan joku 14-vuotias voisi niitä käyttää, mutta edes hän itse ei niissä kehtaisi kulkea.
Vika on kuulemma siinä, että ovat liian "kirjavat", eli näyttävät kivipestyiltä farkuilta, joka ilmeisesti on lähestulkoon mauttomin ja tyylittömin asu jota ihminen voi päällään kantaa.

Lyhyet nahkatakit ovat olleet suosittuja jo usean vuoden ajan. Itse ostin ensimmäisen (sen mustan) Dubaista merkkivalmistajien Outlet-myymälästä.
Se oli ainoa kappale ja ainoa koko, ja mietin pitkään raaskinko uhrata siihen (muistaakseni noin) parisataa euroa, mutta matkakumppanini yllytti ja kannusti ostamaan. Ja niin minä laitoin silmät kiinni ja tuumin, että kerran se vain kirpaisee.

Kotiin tultuani ajattelin selvittää minulle oudon valmistajan, ja kas, sen nettisivulla oli vakiotuotteena aivan sama rotsi.
Hinta vain oli tyystin erilainen. Ilmeisesti Dubaissa ei ole ollut kenellekään mustan nahkatakin tarvetta, koska tuote oli Outlet-myymälään kulkeutunut. Hintaerolla olisin voinut maksaa koko matkan. Vaikka tuskinpa olisin sitä normaalihinnalla koskaan ostanutkaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.08.2015 21:48

Olisipa minullakin oma tyylipoliisi. Yksi kaveri on kyllä 'uhkaillut' tekevänsä minulle kunnon muodonmuutoksen. Ainut vain, että se vaatisi paljon rahaa. Hiustenleikkuun saisi ehkä ilmaiseksi, mutta muuten pitäisi tietysti itse kaikki kustantaa.

En pidä liian lyhyistä nahkatakeista, pitää olla sellainen hieman pidempi. Ehkä tulevat vielä joskus muotiin. Tosi paljon on hienoja, mutta usein liian lyhyitä ja liian 'istuvia' eli tiukkoja. En tykkää, että melkein selkäkin sieltä alta vilkkuu.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.08.2015 10:16

Ryysy kirjoitti:Olisipa minullakin oma tyylipoliisi...

Voit lainata minun.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko