Minkä eläimen näit ekana aamulla......

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Minkä eläimen näit ekana aamulla......

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.04.2015 18:36

Kyllästynyt kirjoitti:Vakiintunut nimitys kyseiselle jäniseläimelle on rusakko, mutta puhutaan sitten vaikkapa metsäjäniksistä ja peltojäniksistä. Kuitenkaan missään tapauksessa rusakko (peltojänis) ei ole sama asia kuin (metsä)jänis - eikä niin ollen rusakoista tulisi silloin (vain) jäniksiksi kutsua.

Peltojänistä on joskus sanottu ryssänjänikseksi, koska se on levinnyt Suomeen idästä ja aikanaan myös venäläisten toimesta.

Rusakko ei ole hyvä nimitys kyseiselle jänikselle, vaikka miten olisi vakiintunut; se viittaa vahvasti vanhaan nimitykseen ryssänjänis. Syytönhän pupuparka on siihen, että on tullut idästä ja vyöryy suurena ja mahtavana jyräten altaan Suomen pienen metsäjäniksen...
Jos minulla olisi valta, puhuttaisiin edelleen neutraalisti peltojäniksistä ja metsäjäniksistä - ei ollenkaan ryssänjäniksistä/rusakoista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.04.2015 18:51

toope kirjoitti:Minä en taas ole nähnyt elävää rusakkoa koskaan.

Niinpä.

Peltojäniksen olemassaolo ihastuttaa ja vihastuttaa eteläisen Suomen taajamissa. Se käyttäytyy kuin 'euroopanomistaja' syöden pientaloasukkaiden pihoista kaiken mahdollisen syötäväksi kelpaavan. Rusakko varmaan tuntuu sopivalta nimitykseltä, koska sana muistuttaa paitsi ryssästä myös russakasta...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 19:10

Pyöräseikkauiluillani - nyt Käpylän suunnalla - havahduin suunnilleen puolessa välissä siihen,
että en ollut nähnyt yhtään luonnoneläintä; vain koiran emäntineen. Kun rupesin tarkkailemaan
ympäristöä, näin jonkun tirpusen lentävän tien yli. Kaikki oikeat eläimet näyttävät karkonneen
Helsinkistä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.04.2015 21:34

Minä olen aina ymmärtänyt rusakko-nimen viittaavan siihen, että kyseisen jäniseläimen turkki pysyy ruskeana ympäri vuoden. Ei ole tullut mieleenikään, että se viittaisi Venäjään :?

Kummallista. Minä kaupunkilaistyttönä olen nähnyt kymmeniä jäniksiä ja rusakoita. Citykaneja olen nähnyt vain kerran, Sanomatalon ikkunasta. Luulen kyllä nähneeni paljonkin citykanin jälkiä meidän pihalla; ovat olleet niin tavattoman pieniä, mutta muuten hyvin jänismäisiä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.04.2015 21:56

Niin minäkin olen aina ymmärtänyt. Kunnes jostakin luin, että rusakko tunnetaan myös nimellä ryssänjänis...
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.04.2015 22:06

Valkoinen on metsäjäniksen suojaväri talvella. Pedot muuten popsisivat jäniksen suihinsa helpommin, mikäli piiloutumisväriä valkeilla hangilla ei olisi. Rusakko ei vastaavaa tarvitse, koska etelämpänä ei välttämättä ole niin paljon tai lainkaan lunta, mitä vasten mahdollista tekeytyä näkymättömäksi saalistajilta. Meillä on pihallamme ollut rusakon"pesä". Emo kävi noin kerran päivässä ruokkimassa (imettämässä) poikasta, joka vietti poikasaikansa piiloutuen vuorimäntyjen (tiiviiden havupensaiden) oksien alle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.04.2015 22:18

Mirri, eihän meidän tarvitse välittää moisesta.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.04.2015 00:07

Mirri kirjoitti:... Rusakko ei ole hyvä nimitys kyseiselle jänikselle, vaikka miten olisi vakiintunut; se viittaa vahvasti vanhaan nimitykseen ryssänjänis...

Eikä viittaa, vaan eläimen ruskeaan väriin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 07.04.2015 06:48

Ainakin ne citykanit, joita minä näin, olivat hyvin eri värisiä, ne voivat käsittääkseni olla jopa mustia, valkoisia tai mustavalkoisia, ainakin. Metsäjänikset ovat muulloin kuin talvella ruskeita (eivät kuitenkaan rusakon ruskeita, vaan sellaisia harmahtavampia) ja ennen kaikkea niillä on mustat korvankärjet; niistä ne on helppo tunnistaa, jos pääsee riittävän lähelle. Metsäjänikset ovat myös kuitenkin selvästi isompia kuin ne citykanit, joita minä näin, vaikkeivat rusakon kokoisia olekaan.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja toope » 07.04.2015 10:24

Taitaa Kyllästynytkin hyväksyä citykanin muttei sellaista lajia ole kyllä olemassakaan ettekä sellaista ole voineet nähdä.
Se on villikani.

Tai jalostetettu kotikani joka on päästetty luontoon. Kotikanikin on kaiketi väärä sana mutta jalostetettu kaniini on oikea sana.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.04.2015 10:38

Trisse kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Minä olen aina ymmärtänyt rusakko-nimen viittaavan siihen, että kyseisen jäniseläimen turkki pysyy ruskeana ympäri vuoden. Ei ole tullut mieleenikään, että se viittaisi Venäjään :?

Kummallista. Minä kaupunkilaistyttönä olen nähnyt kymmeniä jäniksiä ja rusakoita. Citykaneja olen nähnyt vain kerran, Sanomatalon ikkunasta. Luulen kyllä nähneeni paljonkin citykanin jälkiä meidän pihalla; ovat olleet niin tavattoman pieniä, mutta muuten hyvin jänismäisiä.

Mistä erottaa citykanin ja jäniksen toisistaan? Minä olen nähnyt niitä pieniä mutten tiedä kumpia ne nyt sitten ovat... oletin että kaikki pikkujänikset luonnossa Helsingin seudulla ovat citykaneja..

Syön hatullisen ihan mitä tahansa, jos löydät Helsingin tienoilta ja/tai jostain muualta citykanien kanssa samalla alueella asuvia metsäjäniksiä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 07.04.2015 10:42

Voisitko nyt kertoa mikä lajike on citykani?
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.04.2015 10:53

Onhan rusakkokin jänis, joten lieneekö suuri virhe sanoa sitä jänikseksi. Kokoerokaan metsäjänikseen verrattuna ei välttämättä ole iso, yksilöistä riippuen tietysti.

Viime kesänä kävin Helsingissä enkä nähnyt ainoatakaan citykania, vaikka niitä piti olla pilvin pimein. Arvaako kukaan miksi en nähnyt?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.04.2015 11:10

toope kirjoitti:Taitaa Kyllästynytkin hyväksyä citykanin muttei sellaista lajia ole kyllä olemassakaan ettekä sellaista ole voineet nähdä.
Se on villikani.

Tai jalostetettu kotikani joka on päästetty luontoon. Kotikanikin on kaiketi väärä sana mutta jalostetettu kaniini on oikea sana.

Ns. citykanit ovat luontoon päästettyjen lemmikkikani(ini)en jälkeläisiä ja voivat olla väriltään ruskeita, mustia, valkoisia tai kirjavia - vuodenajasta riippumatta. Jäniseläimiä nekin, mutta eivät jäniksiä - eivät edes "pikkujäniksiä".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.04.2015 12:04

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Rusakko ei ole hyvä nimitys kyseiselle jänikselle, vaikka miten olisi vakiintunut; se viittaa vahvasti vanhaan nimitykseen ryssänjänis...

Et taida sinä tietää sen paremmin kuin minäkään mistä sana rusakko on peräisin; onko sitä edeltävä sana ryssänjänis, vai johtuuko nimi pelkästään peltojäniksen väristä.
Vannoa tuskin voidaan, etteikö sana rusakko saattaisi olla syntynyt 'soveliaammaksi' nimitykseksi sanalle ryssänjänis.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.04.2015 12:27

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Et taida sinä tietää sen paremmin kuin minäkään mistä sana rusakko on peräisin; onko sitä edeltävä sana ryssänjänis, vai johtuuko nimi pelkästään peltojäniksen väristä.
Vannoa tuskin voidaan, etteikö sana rusakko saattaisi olla syntynyt 'soveliaammaksi' nimitykseksi sanalle ryssänjänis.

Luotan Turun tyttökoulun biologian opettajaan Laila Vuorisaloon, jonka mukaan nimi "rusakko" tulee juuri siitä, että kyseinen jäniseläin ei (juurikaan) muuta väritystään vuodenajan mukaan vaan on läpi vuoden ruskea.
Voithan sinä tietenkin väittää, ettei kyseinen henkilö (alansa rautainen ammattilainen) ole tuntenut asiaa lainkaan ja että minä vain suuruudenhulluudessani kuvittelen niin, mutta mahdollisesta hulluudestani huolimatta luotan enemmän lehtori Vuorisalon asiantuntemukseen kuin sinun luuloihisi Mirri.

PS. Googlettamalla sanalla "rusakko" tulee 102 000 osumaa, mutta sanalla "Peltojänis" vain 640. Voinee siis perustellusti väittää sanan "rusakko" olevan vakiintunut nimi kyseiselle jäniseläimelle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.04.2015 12:36

Tässä rusakko/'ryssänjänis' venäjäksi:
http://www.sanakirja.org/search.php?id=1509340&l2=17

Joku venäjää osaava varmaan tietäisi kertoa, onko tuo kaksiosainen sana ruskeajänis, peltojänis, vai kenties esimerkiksi venäjänjänis.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.04.2015 12:43

Kyllästynyt, mainitsemasi opettajako on sinulle opettanut myös, ettei rusakko ole jänis?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2015 12:58

Onhan myös lude yhdistetty ryssään.

Eihän ryssänjänis koskaan ole ollut virallinen nimitys eikä sitä ole käytetty salogeissa yms.
Olennaista olisi tietää, milloin ko. nimitys ilmaantui suomeen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 07.04.2015 13:14

Wikipedia kirjoitti:Rusakko

Kuva

Rusakko (Lepus europaeus, peltojänis) on jäniseläimiin kuuluva laji, joka esiintyy alkuperäisenä Euroopassa ja Aasian länsiosissa. Sitä metsästetään ravinnoksi ja turkkinsa takia. Vuonna 2013 Suomessa metsästettiin noin 66 100 rusakkoa.[2]

Sisällysluettelo
    1 Kuvaus
    2 Levinneisyys ja elinympäristö
    3 Lisääntyminen
    4 Ravinto
    5 Katso myös
    6 Lähteet
    7 Aiheesta muualla
(--)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rusakko
Kahvi

EdellinenSeuraava