Kyllästynyt kirjoitti:Jaska kirjoitti:Minusta tissit on yksikäsitteisesti ainoa oikea sana ihmisnaaraitten nisuille. Kaikki muu on keinotekoista hienostelua. Sanalla rinta on ihan toinen merkitys. Miehelläkin on rinta.
Ei ole; oikea nimitys naisen maitorauhasille on rinnat.
Miehelläkin on rinta (jos häneltä on toinen rinta poistettu), mutta yleisemmin (etenkin) miesten kohdalla kuitenkin puhutaan rintakehästä.

Kahvi kirjoitti:Itse koen jotenkin typeränä -tai ainakin tarpeettomana- vastata uudelleen kysymyksiin joihin olen jo vastannut, mutta koska tarkennan mielelläni vastauksiani niin sanottakoon sitten vielä kerran:
MInusta mitään sanaa ei sellaisenaan voi määritellä loukkaavaksi (tai ei-loukkaavaksi); loukkaavuus yms ominaisuudet tulevat asiayhteydestä - eivätkä sanansta itsestään. Esimerkkinä vaikkapa esiin tuotu "tissi" lapsen käyttämänä sanana: hän tuskin puhuu omista nisistään "tisseinä" loukkaavassa mielessä - todennäköisesti neutraalissa mielessä...
Kahvi kirjoitti:... Ylipäätään tämän "tissigaten" voisi minusta jo pikkuhiljaa lopettaa; kaikki halukkaat lienevät päässeet sanomaan oman mielipiteensä ja lopputulemana ehkä voisi pitää sitä, että yleisenä normina sana "tissi" on arkikielinen ilmaus (mm kielitoimiston sanakirja ym)
Kahvi kirjoitti:Itse koen jotenkin typeränä -tai ainakin tarpeettomana- vastata uudelleen kysymyksiin joihin olen jo vastannut, mutta koska tarkennan mielelläni vastauksiani niin sanottakoon sitten vielä kerran:
MInusta mitään sanaa ei sellaisenaan voi määritellä loukkaavaksi (tai ei-loukkaavaksi); loukkaavuus yms ominaisuudet tulevat asiayhteydestä - eivätkä sanansta itsestään. Esimerkkinä vaikkapa esiin tuotu "tissi" lapsen käyttämänä sanana: hän tuskin puhuu omista nisistään "tisseinä" loukkaavassa mielessä - todennäköisesti neutraalissa mielessä.
Ylipäätään tämän "tissigaten" voisi minusta jo pikkuhiljaa lopettaa; kaikki halukkaat lienevät päässeet sanomaan oman mielipiteensä ja lopputulemana ehkä voisi pitää sitä, että yleisenä normina sana "tissi" on arkikielinen ilmaus (mm kielitoimiston sanakirja ym)
Kyllästynyt kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Itse koen jotenkin typeränä -tai ainakin tarpeettomana- vastata uudelleen kysymyksiin joihin olen jo vastannut, mutta koska tarkennan mielelläni vastauksiani niin sanottakoon sitten vielä kerran:
MInusta mitään sanaa ei sellaisenaan voi määritellä loukkaavaksi (tai ei-loukkaavaksi); loukkaavuus yms ominaisuudet tulevat asiayhteydestä - eivätkä sanansta itsestään. Esimerkkinä vaikkapa esiin tuotu "tissi" lapsen käyttämänä sanana: hän tuskin puhuu omista nisistään "tisseinä" loukkaavassa mielessä - todennäköisesti neutraalissa mielessä...
En minä tuota ole kysynyt vaan sitä, missä minä olen muka ollut "tasa-arvoisempi kuin muut", ja/tai mitä sellaista olen tehnyt tai sanonut, jota kuka tahansa ei olisi saanut sanoa?Kahvi kirjoitti:... Ylipäätään tämän "tissigaten" voisi minusta jo pikkuhiljaa lopettaa; kaikki halukkaat lienevät päässeet sanomaan oman mielipiteensä ja lopputulemana ehkä voisi pitää sitä, että yleisenä normina sana "tissi" on arkikielinen ilmaus (mm kielitoimiston sanakirja ym)
Minun mielestäni "lopputulemana" ei voi pitää väitettä, että sana "tissi" olisi vain arkikielinen ilmaus (ja sellaisenaan neutraali) - etenkään kun kukaan ei ole kertonut mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille, jos "tissi/tissit" ei sitä ole - tai ettei sitä siinä tarkoituksessa käytetä?
Toiseksi: Sinun väitteesi "tissigaten"- alusta oli virheellinen. Milloin aiot väitteesi korjata?
Kahvi kirjoitti:Kirjoitimme näemmä samanaikaisesti, toivottavasti samaan aikaan kirjoittamani lisätarkennukseni vastaa noihin kysymyksiisi.
Kahvi kirjoitti:Lisätarkennus:
En pidä siis myöskään mielekkäänä laatia listaa sellaisesta/sellaisista termeistä, jotka ovat yksiselitteisesti vain ja ainoastaan halventava ilmaus naisten rinnoista (tai ylipäätään mistään); koska mahdollinen halventavuus halventavuus tulee asiayhteydestä (eikä sanasta itsestään), niin listaan tulisi joko kaikki mahdolliset rintojen synonyymit tai ei ensimmäistäkään sanaa - ja tuollaisessa nyt oikein en näe oikein mitään mieltä.
Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni "lopputulemana" ei voi pitää väitettä, että sana "tissi" olisi vain arkikielinen ilmaus (ja sellaisenaan neutraali) - etenkään kun kukaan ei ole kertonut mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille, jos "tissi/tissit" ei sitä ole - tai ettei sitä siinä tarkoituksessa käytetä?

Kyllästynyt kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Kirjoitimme näemmä samanaikaisesti, toivottavasti samaan aikaan kirjoittamani lisätarkennukseni vastaa noihin kysymyksiisi.
Eivät vastaa.
Mirri kirjoitti:... Sinulla taas näyttää lähtökohtana olevan, että kyllä jokin alatyylinen sana rinnoille täytyy olla olemassa; sana, jota yleisesti ja yksimielisesti pidetään alatyylisenä ja halventavana.
Kahvi kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Kirjoitimme näemmä samanaikaisesti, toivottavasti samaan aikaan kirjoittamani lisätarkennukseni vastaa noihin kysymyksiisi.
Eivät vastaa.
Yritän siis vielä kerran tarkentaa.
Kysyit: mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille...
Kahvi kirjoitti:... Kysyit: [i]mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille
Vastaan: ei mikään ja kaikki, koska halventavuus riippuu vain ja ainoastaan asiayhteydestä...
Kahvi kirjoitti:... Lisäksi epäilen, että tuskin on edes mitään erityistä tarvetta sille, että olisi nimenomaan joku sana, joka olisi vain ja ainostaan halventava termi naisen rinnoille.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa