Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Pitäisikö kirjoittelua ja kommentointia määrällisesti rajoittaa?

Ei
7
47%
Ehkä
4
27%
En osaa sanoa
1
7%
Ehdottomasti pitäisi
0
Ei ääniä
En ymmärrä mistä äänestetään
3
20%

Ääniä yhteensä : 15

Re: Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

ViestiKirjoittaja Rane » 27.01.2015 15:44

Olemme niin tottuneet alatyylisiin ja vähätteleviin ja loukkaaviin ilmauksiin, että siitä on tullut toinen luonto. Kyllästynyt on oikeassa. Itse en mielelläni käytä kaikista ruuminosista mitään sanaa, koska häpeän niin paljon. Se ei tarkoita sitä, että mitkä tahansa sanat ovat parempia kuin ei mikään, ehkä.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.01.2015 15:48

Kyllästynyt kirjoitti:
Jaska kirjoitti:Minusta tissit on yksikäsitteisesti ainoa oikea sana ihmisnaaraitten nisuille. Kaikki muu on keinotekoista hienostelua. Sanalla rinta on ihan toinen merkitys. Miehelläkin on rinta.

Ei ole; oikea nimitys naisen maitorauhasille on rinnat.
Miehelläkin on rinta (jos häneltä on toinen rinta poistettu), mutta yleisemmin (etenkin) miesten kohdalla kuitenkin puhutaan rintakehästä.

Minä taas luulen, että yleisimmin ei miesten kohdalla puhuta rintakehästä vaan rinnasta. Miehilläkin on nimenomaan rinta; se voi olla laiha tai lihaksikas, karvallinen tai karvaton, lihavilla usein myös tisseillä varustettu...

Rintakehä on liian anatominen ja kömpelö sana arkikieleen, eikä se välttämättä edes tarkoita samaa kuin rinta.

Sanakirjani kertoo näin:
rintakehä anat. rintaonteloa ympäröivä luinen ja rustoinen suojus nisäkkäillä
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.01.2015 15:59

Rintakehä viittaa rankaan tai luustoon, siis kernaammin ruumiin sisäosiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.01.2015 16:18

Itse koen jotenkin typeränä -tai ainakin tarpeettomana- vastata uudelleen kysymyksiin joihin olen jo vastannut, mutta koska tarkennan mielelläni vastauksiani niin sanottakoon sitten vielä kerran:

MInusta mitään sanaa ei sellaisenaan voi määritellä loukkaavaksi (tai ei-loukkaavaksi); loukkaavuus yms ominaisuudet tulevat asiayhteydestä - eivätkä sanansta itsestään. Esimerkkinä vaikkapa esiin tuotu "tissi" lapsen käyttämänä sanana: hän tuskin puhuu omista nisistään "tisseinä" loukkaavassa mielessä - todennäköisesti neutraalissa mielessä.

Ylipäätään tämän "tissigaten" voisi minusta jo pikkuhiljaa lopettaa; kaikki halukkaat lienevät päässeet sanomaan oman mielipiteensä ja lopputulemana ehkä voisi pitää sitä, että yleisenä normina sana "tissi" on arkikielinen ilmaus (mm kielitoimiston sanakirja ym)
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 27.01.2015 16:24

On se myös vähän halventava. Eiväthän lapset ymmärrä sanojen merkityksiä, jos niitä ei heille opeteta, elleivät sitten rivien välistä. Vanhemmilla on vastuu. Lapselle voisi ainakin kertoa, mikä on oikea, korrekti ilmaisu.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.01.2015 16:37

Kahvi kirjoitti:Itse koen jotenkin typeränä -tai ainakin tarpeettomana- vastata uudelleen kysymyksiin joihin olen jo vastannut, mutta koska tarkennan mielelläni vastauksiani niin sanottakoon sitten vielä kerran:

MInusta mitään sanaa ei sellaisenaan voi määritellä loukkaavaksi (tai ei-loukkaavaksi); loukkaavuus yms ominaisuudet tulevat asiayhteydestä - eivätkä sanansta itsestään. Esimerkkinä vaikkapa esiin tuotu "tissi" lapsen käyttämänä sanana: hän tuskin puhuu omista nisistään "tisseinä" loukkaavassa mielessä - todennäköisesti neutraalissa mielessä...

En minä tuota ole kysynyt vaan sitä, missä minä olen muka ollut "tasa-arvoisempi kuin muut", ja/tai mitä sellaista olen tehnyt tai sanonut, jota kuka tahansa ei olisi saanut sanoa?
Kahvi kirjoitti:... Ylipäätään tämän "tissigaten" voisi minusta jo pikkuhiljaa lopettaa; kaikki halukkaat lienevät päässeet sanomaan oman mielipiteensä ja lopputulemana ehkä voisi pitää sitä, että yleisenä normina sana "tissi" on arkikielinen ilmaus (mm kielitoimiston sanakirja ym)

Minun mielestäni "lopputulemana" ei voi pitää väitettä, että sana "tissi" olisi vain arkikielinen ilmaus (ja sellaisenaan neutraali) - etenkään kun kukaan ei ole kertonut mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille, jos "tissi/tissit" ei sitä ole - tai ettei sitä siinä tarkoituksessa käytetä?

Toiseksi: Sinun väitteesi "tissigaten"- alusta oli virheellinen. Milloin aiot väitteesi korjata?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.01.2015 16:38

Kahvi kirjoitti:Itse koen jotenkin typeränä -tai ainakin tarpeettomana- vastata uudelleen kysymyksiin joihin olen jo vastannut, mutta koska tarkennan mielelläni vastauksiani niin sanottakoon sitten vielä kerran:

MInusta mitään sanaa ei sellaisenaan voi määritellä loukkaavaksi (tai ei-loukkaavaksi); loukkaavuus yms ominaisuudet tulevat asiayhteydestä - eivätkä sanansta itsestään. Esimerkkinä vaikkapa esiin tuotu "tissi" lapsen käyttämänä sanana: hän tuskin puhuu omista nisistään "tisseinä" loukkaavassa mielessä - todennäköisesti neutraalissa mielessä.

Ylipäätään tämän "tissigaten" voisi minusta jo pikkuhiljaa lopettaa; kaikki halukkaat lienevät päässeet sanomaan oman mielipiteensä ja lopputulemana ehkä voisi pitää sitä, että yleisenä normina sana "tissi" on arkikielinen ilmaus (mm kielitoimiston sanakirja ym)

Lisätarkennus:

En pidä siis myöskään mielekkäänä laatia listaa sellaisesta/sellaisista termeistä, jotka ovat yksiselitteisesti vain ja ainoastaan halventava ilmaus naisten rinnoista (tai ylipäätään mistään); koska mahdollinen halventavuus halventavuus tulee asiayhteydestä (eikä sanasta itsestään), niin listaan tulisi joko kaikki mahdolliset rintojen synonyymit tai ei ensimmäistäkään sanaa - ja tuollaisessa nyt oikein en näe oikein mitään mieltä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.01.2015 16:39

Kyllästynyt kirjoitti:

MInusta mitään sanaa ei sellaisenaan voi määritellä loukkaavaksi (tai ei-loukkaavaksi); loukkaavuus yms ominaisuudet tulevat asiayhteydestä - eivätkä sanansta itsestään. Esimerkkinä vaikkapa esiin tuotu "tissi" lapsen käyttämänä sanana: hän tuskin puhuu omista nisistään "tisseinä" loukkaavassa mielessä - todennäköisesti neutraalissa mielessä...

En minä tuota ole kysynyt vaan sitä, missä minä olen muka ollut "tasa-arvoisempi kuin muut", ja/tai mitä sellaista olen tehnyt tai sanonut, jota kuka tahansa ei olisi saanut sanoa?
Kahvi kirjoitti:... Ylipäätään tämän "tissigaten" voisi minusta jo pikkuhiljaa lopettaa; kaikki halukkaat lienevät päässeet sanomaan oman mielipiteensä ja lopputulemana ehkä voisi pitää sitä, että yleisenä normina sana "tissi" on arkikielinen ilmaus (mm kielitoimiston sanakirja ym)

Minun mielestäni "lopputulemana" ei voi pitää väitettä, että sana "tissi" olisi vain arkikielinen ilmaus (ja sellaisenaan neutraali) - etenkään kun kukaan ei ole kertonut mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille, jos "tissi/tissit" ei sitä ole - tai ettei sitä siinä tarkoituksessa käytetä?

Toiseksi: Sinun väitteesi "tissigaten"- alusta oli virheellinen. Milloin aiot väitteesi korjata?

Kirjoitimme näemmä samanaikaisesti, toivottavasti samaan aikaan kirjoittamani lisätarkennukseni vastaa noihin kysymyksiisi.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.01.2015 16:40

Kahvi kirjoitti:Kirjoitimme näemmä samanaikaisesti, toivottavasti samaan aikaan kirjoittamani lisätarkennukseni vastaa noihin kysymyksiisi.

Eivät vastaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 27.01.2015 16:42

Kahvi: höpöhöpö.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.01.2015 16:46

Kahvi kirjoitti:Lisätarkennus:

En pidä siis myöskään mielekkäänä laatia listaa sellaisesta/sellaisista termeistä, jotka ovat yksiselitteisesti vain ja ainoastaan halventava ilmaus naisten rinnoista (tai ylipäätään mistään); koska mahdollinen halventavuus halventavuus tulee asiayhteydestä (eikä sanasta itsestään), niin listaan tulisi joko kaikki mahdolliset rintojen synonyymit tai ei ensimmäistäkään sanaa - ja tuollaisessa nyt oikein en näe oikein mitään mieltä.

Ajattelepa lausetta: "Onpa hänellä isot/pienet rinnat". Neutraali ilmaus - jos nyt ylipäätään on neutraalia arvioida kenenkään rintojen kokoa...
Mutta "Onpa hänellä isot/pienet tissit". Aivan eri sävy, merkitys ja "klangi".

Miksi siis väenvängällä pitäisi käyttää sanaa jonka konnotaatio on halventava?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.01.2015 17:00

Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni "lopputulemana" ei voi pitää väitettä, että sana "tissi" olisi vain arkikielinen ilmaus (ja sellaisenaan neutraali) - etenkään kun kukaan ei ole kertonut mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille, jos "tissi/tissit" ei sitä ole - tai ettei sitä siinä tarkoituksessa käytetä?

Kyllästynyt, onko naisen rinnoille olemassa jokin halventava tai alatyylinen ilmaisu; sellainen sana, jonka alatyylisyyden/halventavuuden voidaan sanoa olevan fakta?

Minä en ainakaan tiedä sanaa, joka varmasti ja yksiselitteisesti olisi alatyylinen naisen rinnoista puhuttaessa. Sinulla taas näyttää lähtökohtana olevan, että kyllä jokin alatyylinen sana rinnoille täytyy olla olemassa; sana, jota yleisesti ja yksimielisesti pidetään alatyylisenä ja halventavana.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.01.2015 17:04

16:04
"Tissit" on puhe- ja arkikieltä, jota ei tavallisesti käytetä asiatyylissä
- ellei sitten ole kyse jostain erityistarpeesta - ei myöskään puhekielessä
virallisemmissa yhteyksissä, esimerkiksi asioidessa, tuttujen parissa
kylläkin, ja varsinkin rakastavaisten kesken, välillä mieluustikin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.01.2015 17:06

Baislarit, hinkit, ryntäät ym.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.01.2015 17:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Kirjoitimme näemmä samanaikaisesti, toivottavasti samaan aikaan kirjoittamani lisätarkennukseni vastaa noihin kysymyksiisi.

Eivät vastaa.

Yritän siis vielä kerran tarkentaa.

Kysyit: mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille
Vastaan: ei mikään ja kaikki, koska halventavuus riippuu vain ja ainoastaan asiayhteydestä.

Lisäksi epäilen, että tuskin on edes mitään erityistä tarvetta sille, että olisi nimenomaan joku sana, joka olisi vain ja ainostaan halventava termi naisen rinnoille.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.01.2015 21:04

Tissi on kuitenkin minusta ainakin parempi sana kuin hinkki tai hinkit ja mitä noita kaikkia muita on.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.01.2015 21:54

Täällä voi käyttää kieltä tuntuvan vapaasti.

Silloin, jos kohdistaa sanomansa nimen omaan jollekin toverikirjoittajalle
tai -kirjoittajattarelle, voi olla (tarvittaessa) pidättyvämpi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.01.2015 21:54

Kiitos.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.01.2015 22:07

Mirri kirjoitti:... Sinulla taas näyttää lähtökohtana olevan, että kyllä jokin alatyylinen sana rinnoille täytyy olla olemassa; sana, jota yleisesti ja yksimielisesti pidetään alatyylisenä ja halventavana.

Yksimielisyyttä ei näytä syntyvän, mutta eipä toistaiseksi ole kukaan saanut minua vakuutettua siitä, että sana "tissit" olisi jotakin muuta kuin halventava ja loukkaava nimitys naisen rinnoille.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.01.2015 22:13

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Eivät vastaa.

Yritän siis vielä kerran tarkentaa.

Kysyit: mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille...

Ei tuo ole vastaus sinulle esittämääni kysymykseen. Kysyin sinulta, mitä sellaista olen sanonut, jota kuka tahansa ei olisi saanut sanoa? Tuohon kysymykseen sinä et ole vieläkään vastannut.

Ja sitten toinen asia:
Kahvi kirjoitti:... Kysyit: [i]mikä sitten olisi halventava nimitys naisen rinnoille
Vastaan: ei mikään ja kaikki, koska halventavuus riippuu vain ja ainoastaan asiayhteydestä...

Sanaa "tissit" käytetään halventavassa tarkoituksessa sekä asiayhteydessä, mutta sanalla "rinnat" - ei sellaista sävyä ole. Miksi siis pitäisi käyttää sanaa jonka klangi on kohdettaan halventava?
Kahvi kirjoitti:... Lisäksi epäilen, että tuskin on edes mitään erityistä tarvetta sille, että olisi nimenomaan joku sana, joka olisi vain ja ainostaan halventava termi naisen rinnoille.

Onko joku puhunut mitään mistään "tarpeesta"? Kuka ja missä?
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko