Kirjoittaja Mirri » 10.10.2012 00:07
Inhottavaa tuo, että käsityöharrastus voi oikeasti aiheuttaa rasitusvammoja. Että on pakko pitää paussia, vaikka sormet miten syyhyäisivät...
Minulla on lapsuudestani yksi kiehtova ja voimaannuttava muisto käsityön tekemisestä - muistoni on minulle monin tavoin tärkeä ja ainutlaatuinen. Etenkin, kun käsittääkseni olin aikamoisen avuton tumpelo kaikessa käsillä näpräämisessä.
Vietin joitakin kesiä kansakoulun kesäsiirtolassa; sellaisessa (köyhille/varattomille) helsinkiläislapsille tarkoitetussa kesänviettopaikassa. Olin kai hyvin sulkeutunut ja syrjään vetäytyvä, joten kesäsiirtolan johtajatar yritti tosissaan keksiä minulle jotakin mielekästä puuhaa. Hän hoksasi kutsua minut yhteisistä ulkoleikeistä sisälle näpräämään solmittavan narukassin ääressä. Perehdytti tekniikkaan ja näytti miten narusta solmimalla voidaan tehdä kaunista kuviota vaikkapa kassiin. Työssä oli rottinkisangat pingotettuina tukevasti tuolin selkänojaan kiinni. Naruja oli useita, ja niitä oikealla tavalla solmuilla yhdistelemällä syntyi kiehtovan näköistä kuviota; lehtikuviota, kuten johtajatar tiesi kertoa.
Vieläkin muistan elävästi - ja sormia syyhyttävästi - tuon kokemuksen. En ehtinyt kesäsiirtolan aikana saada lehtikuvioista narukassia valmiiksi, mutta kuitenkin niin pitkälle, että näin kätteni työn tuloksen. Minä, joka luulin olevani käsitöissä aivan avuton... Jostakin solmeilusta kai siinä oli kysymys. Niin voimaannuttava ja terapeuttinen kokemus se oli, että nykyisinkin tiedän sellaisen käsityön tekemisen voivan olla oikein hyvä ja rentouttava kokemus.
Sääli, että sellainen narulla nyplääminen ja solmeilu on kadonnutta käsityötaitoa ja -perinnettä. Tai ainakaan googlaamalla en onnistunut löytämään mitään rottinkikahvaista narusta solmimalla tehtyä kassia.