Kenellä foorumin keveimmät rillit?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kenellä foorumin keveimmät rillit?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 24.06.2016 10:11

Sen optikkoliikkeen mainoksessa( eräs tunnettu uutisankkuri mainoksen kuvassa) josta puhuin, sanottiin että ilmainen näöntutkimus yli 60 vuotiaille ja ymmärtääkseni ilman ostopakkoa. On muutenkin edullisia laseja siellä.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2016 10:15

Jos rillit ovat päässä 16 tuntia vuorokaudessa 5 vuoden ajan, ei hinnalla ole merkitystä: vain paras kelpaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.06.2016 10:30

Psykopatologia kirjoitti:Jos rillit ovat päässä 16 tuntia vuorokaudessa 5 vuoden ajan, ei hinnalla ole merkitystä: vain paras kelpaa.

Kai joku kipuraja sentään on? Ovathan monitehot aina iso menoerä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja irmeli » 24.06.2016 10:34

Mulla ei ole monitehoja mutta koska aina tarvin laseja, ei ole kipurajaa vaan ostan mitkä tuntuvat paremmilta. Ja myös näköasialla on merkitystä, koska en halua näyttää pöllöltä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2016 10:35

10:35
Minulla uudet maksavat jotain 1.300 - halpaa lystiä per/vrk.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2016 10:40

Kuva
Jos on kauniit kasvot, ei kannata peittää niitä rilleillä. Ruma pärstä taas "vaatii" laseja peitoksi ja koristukseksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.06.2016 11:20

Että sä jaksat :roll:
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja trisse » 24.06.2016 12:04

Halvat lasit voi olla hyvät. Ostan Nisseniltä ja kehykset ovat modernit (parempia kuin Instrussa) ja hyvin näkee. Seuraavaksi ostan vaaleanpunaiset muovisangat Specsaversilta - yhteensä 29 euroa.
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2016 12:17

Kuva
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.06.2016 13:47

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Jos rillit ovat päässä 16 tuntia vuorokaudessa 5 vuoden ajan, ei hinnalla ole merkitystä: vain paras kelpaa.

Kai joku kipuraja sentään on? Ovathan monitehot aina iso menoerä.

Kyllä monilla ihmisillä on lasien hinnalle katto. Joillekin sen katon asettaa 'sossu'. Silmälasit kustannetaan esim. viiden vuoden välein toimeentulotuen piikkiin, mutta tarkasti rajatulla hinnalla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.06.2016 14:06

Minä en halua tinkiä laseista. Siksi minulla onkin käyttämäni silmälasiketjun kautta luottotili, jolla maksan toista tonnia maksavat monitehoni.
Kun tarvitsen (tai olen ainakin tähän asti tarvinnut) uudet rillit noin kahden vuoden välein, olen yleensä juuri ehtinyt maksaa edelliset lasini uusien tieltä...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kuutar » 24.06.2016 15:12

Hyvät rillit voi saada edullisemminkin, itse ostin viimeksi kahdet yksien hinnoilla. Sankojen hinnoissa ei ole useinkaan merkittäviä eroja, mutta ne linssit maksavat paljon, miinuslinssit yleensä enemmän kuin lukulasit.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2016 15:44

Tiesittekö?
Suomen ensimmäiset piilolasit olivat luultavasti Olavi Virralla 1960-luvun alussa. Kun piilolinssit olivat "kiellettyjä", hän sovitteli niitä itse silmiinsä optikko Grönroosin luona. - Grönroosilla oli 1980-luvulla ateljee Makkaratalon (entisessä) marmorikäytävässä, jossa parempi väki asioi saadakseen yksilölliset design-rillit. (Mikään etevä optiikkeri Grönroos ei kuitenkaan ollut.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 24.06.2016 16:04

Miksi piilolinssit olivat kiellettyjä?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 24.06.2016 16:35

Siinä vaiheessa kun piilolasit olivat vasta tulleet markkinoille, niiden laatu ei ollut paras mahdollinen.Olivat myös liian paksut tms. Linssit saattoivat aiheuttaa sarveiskalvoon hiertymiä jopa haavautumia.Hygieniaankaan ei kiinnitetty tarpeeksi huomiota ja likaisista linsseistä saatiin monenmoista silmätulehdusta.

Nykyjään linssit ovat sen tasoisia ettei noita vaaroja enää ole. Linssien huollosta ja säilytyksestä on tullut tarkat ohjeet. Huolellisuudesta huolimatta vuosien käytön jälkeen silmissä voi olla nähtävissä vähäistä hapenpuutetta ja verisuonittumista. Näin siltikin, vaikka hygienia olisi aina hyvä ja linssit olleet hyvin happea läpäisevät.Piilolinssejä ei suositella ainoina laseina vaan varalasit olisi silmien "lepäämisen" ja suojelun kannalta hyvä olla.Mikäli tulehdusta tms oireia ilmenee, piilareita ei tulisi käyttää ennenkuin silmä on täysin terve.
IItse en piilolinssejä halua. Olen semmoisia joskus kokeillut ja mielestäni olivat epämukavat.

P.S. Kirjoitin viestiäni samaan aikaan PP.n kanssa, joten samoja asioita tuli esille:)
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 24.06.2016 16:50, muokattu yhteensä 2 kertaa
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2016 16:36

(- -)
Vuonna 1949 valmistettiin ensimmäiset sarveiskalvon päälle tulevat linssit. Nämä olivat huomattavasti pienempikokoiset ja niitä voitiin käyttää jopa 16 tuntia päivässä. PMMA:sta suunniteltiin ensimmäiset hienostuneet piilolinssit, jotka kiinnostivat myös suurta yleisöä 1960-luvulla.
PMMA-linssien haittapuoli oli se, että ne eivät läpäisseet lainkaan happea ja se aiheutti monia terveydellisiä haittavaikutuksia. 1970-luvun lopulta lähtien, aina 80- ja 90-luvuille asti kehitettiin happea läpäiseviä piilolinssejä, eli RGP-linssejä (engl. rigid gas permeable). RGP- ja PMMA-linssit olivat ns. kovia linssejä.
(- -)
Lisätietoa: http://piilari.info/piilolinssien-histo ... z4CVI0sMdX
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 24.06.2016 16:57

Helmenkalastaja kirjoitti:Minä en halua tinkiä laseista. Siksi minulla onkin käyttämäni silmälasiketjun kautta luottotili, jolla maksan toista tonnia maksavat monitehoni.
Kun tarvitsen (tai olen ainakin tähän asti tarvinnut) uudet rillit noin kahden vuoden välein, olen yleensä juuri ehtinyt maksaa edelliset lasini uusien tieltä...

Monitehot ovat eri asia. Yksitehoissa instrun ja nissenin laaduissa ei ole mitään eroa
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.10.2016 18:03

Kuva
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kaapo » 08.10.2016 18:04

No, nyt olis tullu niille piilareille käyttöä joita joku mainosti.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.10.2016 18:09

Kyllästynyt, mille asialle on tarkoitus nauraa?

(Poistin kuvan.)
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 08.10.2016 20:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko