.

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: .

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.03.2015 23:01

Jaska kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Vanhus. Peepee on vanha, peepee on vanha! Vanhoja ei saa nimitellä, niihin pitää suhtautua aina kohteliaamin kuin muihin. Vanha, vanha, vanha!

Tapahtuiko tässä nyt regressio?

Onko se egon palveluksessa?

Ei ollut egoa palvelevaa. Mutta kuitenkin ihmiset opetetaan siihen, että vanhoille ihmisille pitää olla kohtelias ja että vanhuksia pitää teititellä. "Hän on niin vanha, etten viitsi vaivata häntä näin vaikealla asialla." Meneekö kaikki ihmiset oikeasti niin vanhoiksi, että heidän kanssaan ei enää ihan kaikenlainen keskustelu onnistu? Tietysti joitain rajoitteita voi olla ainakin vaikka liikkumisessa, luutkin hajoaa helpommin, eroja myös sairastavuudessa muuten, mutta ihan kuin vanhoja ihmisiä pitäisi kohdella aina kuin kukkaa kämmenellä. Ihan kuin vanhat menisivät rikki joistain sanoista tai teoista jotenkin helpommin kuin muut.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.03.2015 23:22

Helmenkalastaja kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Niin, mutta nimittelemällä pääsee helposti vaikutukseen ja se on hauskaa!

Tämä taitaa olla puhtaasti miehinen ominaisuus. Tytärtänikin pojat kiusasivat koulussa siksi, ettei hän voinut estää kyyneliä tulemasta silmiinsä (vaikka olisivat viestineet kiukustakin). Se oli pojista hauskaa. Ei hyvä.

Minua kutsuivat "Valtamereksi"; "Valtameri tulvii taas...".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.03.2015 00:11

Omankin kokemukseni mukaan vanhukset ovat ihan normaaleja ihmisiä. Sama kokemus, että kaikki eivät pidä teitittelystä.

Pullopostia lapsuudesta-ohjelmassa 'lasisen lapsuuden' elänyt nainen ei halunnut käydä traumojansa läpi äitinsä kanssa, koska "hän on jo niin vanha, että me jutellaan vain positiivisista asioista". Ihmisten vanhuudella usein perustellaan kaikenlaista. Ihmiset itsekin tietysti tekevät tätä "minä olen jo niin vanha etten enää jaksa tehdä asiaa A tai B". Tietysti 'oikeasti vanha' ihminen ei välttämättä jaksakaan esim. hoitaa lapsia... mutta kun myös nuoret ihmiset perustelevat kaikkea sillä, että ovat jo vanhoja. Siis minäkin. "Olen jo niin vanha, etten... plaa ja plaa."
Ryysy

ViestiKirjoittaja Rane » 18.03.2015 00:35

Miksi laitoit tuon kuvan?
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.03.2015 04:27

"Vanhuksen mieli saattaa olla herkkä ja hän saattaa turhaan murehtia kaikenlaista, joka taas vaikuttaa hänen muuhun kuntoonsa." - Minulla taitaakin olla vanhuksen mieli!

Meillä päin on aina pitänyt pitää kaikki negatiiviset asiat visusti piilossa isovanhemmilta, sillä perusteella, kun ovat niin vanhoja. Jännä homma sikäli, että onhan he ehtineet tässä jo vuosikymmeniä vanhenemaan. Joten luulen, että vanhuus on ollut tällöin tekosyynä.

Jotenkin kauhea nähdä, kun ihmisen fyysinen tai psyykkinen kunto rapistuu. Esim. jos vuosien mittaan huomaa kävelemisen tuottavan jollekin vaikeuksia. Niin se ihan pelottaa. Jotenkin ihan kuin näyttäisi vielä siltä, että vanha ihminen saattaa jopa hävetä sitä, että liikkuminen ei enää ole niin helppoa. Tai sitten se on ehkä kipu, joka näkyy. Joistakin vanhoista taas ei tajua ollenkaan kuinka huonossa / hyvässä kunnossa ovat ja sitten yhtäkkiä iskeekin jokin sairaus ja ihminen kuolee.

Mikä on vanhus? Onko se numeroilla määriteltävissä?
Ryysy

Edellinen

Paluu Romulaatikko