Neitsytkookosöljy, käytätkö?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Neitsytkookosöljy, käytätkö?

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 18:06

Kookosrasvahan on pääasiallisesti sydämen terveydelle haitallista kovaa rasvaa
http://kirsinkuntopiiri.fitfashion.fi/c ... 4NVs3J_tq0
Tässä mainitaan mm.seuraavaa:
" Netistä löytyi väitteitä, että kylmäpuristus muuttaisi kookosöljyn terveelliseksi verrattuna ”tavalliseen” kookosrasvaan.Väitteen kumoavat kuitenkin ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen Rasvatiedonwww-sivuilla, sekä farmakognosian professori Raimo Hiltunen Iltalehden haastattelussa.
Heidän mukaansa kylmäpuristamisella ei ole kookosöljyn kohdalla merkitystä, eikä se vaikuta rasvakoostumukseen. Kylmäpuristamalla halutaan estää monityydyttymättömien rasvahappojen tuhoutuminen kuumennuksessa, mutta koska kookosöljyssä niitä ei ole, ei kylmäpuristuksella ole merkitystä.

Kookosöljyn terveellisyyttä sydämelle perustellaan sen suuren lauriinihappopitoisuuden vuoksi. Mutta myös tämän Orreveteläinen kumoaa. Ja samaa mieltä on myös elintarviketieteiden lisensiaatti, ravitsemustieteen opettaja Eeva Voutilainen Fit-lehden haastattelussa.Orreveteläisen mukaan tutkimukset osoittavat, että lauriinihappo suurentaa veren kolesterolipitoisuutta. Voutilaisen mukaan kookosöljyn rasvahappokoostumus on terveydelle epäedullinen. Kovan rasva nostaa veren rasva-arvoja, heikentää verisuonten kuntoa, sekä insuliinin toimintaa, mikä huonontaa sokeri- ja rasva-arvoja.

Kookosöljyä hehkutetaan myös sen vuoksi, että se sisältää elimistölle välttämättömiä rasvoja. Hyvinvointikonsultti Nita Arpiainen kertoo Fit-lehdessä neitsytkookosöljyn olevan erinomainen energianlähde, sillä hänen mukaansa elimistö pystyy käyttämään kookosöljyn suoraan energian tuotantoon eikä varastointiin, kuten se tekee useimpien muiden rasvojen kanssa. Arpiaisen mukaan kookosöljyn sisältämät keskipitkät rasvahapot eivät rasita maksaa ja haimaa samalla tavalla kuin muut rasvat. Keskipitkäketjuiset rasvahapot kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja auttavat kehoa päästämään irti huonosta rasvasta.Voutilainen kumoaa Iltalehden haastattelussa keskipitkien rasvahappojen hyödyllisyyden. Hänen mukaansa suurin osa kookosöljyn rasvahapoista on juurikin keskipitkiä, myristiini- ja lauriinihappoa, mutta nämä molemmat nostavat veren rasva-arvoja. Orreveteläisen, Voutilaisen ja Hiltusen mukaan kookosöljy sisältää niin vähän omega-6- ja omega3- rasvahappoja, että sitä ei voi suositella välttämättömien rasvahappojen lähteeksi. E-vitamiina kookosöljy sisältää vain kymmenesosan rypsiöljyn E-vitamiinimäärästä. Myöskasvikunnan steroleita ja ko-entsyymi Q:ta kookosöljyssä on määrällisesti niin vähän, ettei niillä ole terveydellistä vaikutusta.
Tieteellinen näyttö kookosöljyn hyvistä vaikutuksista on Orreveteläosen mukaan
heikko ,sillä ihmisillä tehtyjä tutkimuksia on hyvin vähän"

Kannattaa siis miettiä tarkoin haluaako rasvoittaa elimistöään tällä ylimainostetulla tuotteella.(kirjoittajan huomautus)
santra

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 18:32

Terveyttä edistävistä ja- säilyttävistä öljytuotteista mm. kylmäpuristettu rypsiöljy on tieteellisesti tutkittu terveydelle hyväksi todettu :
http://sundqvist.blogspot.fi/2008/06/ky ... llist.html
Tässä otteita : koko jutun löydät ko linkistä.
"Pohjoismaisessa sydäntautikongressissa 12.–14.6.2008 esitellyn tutkimuksen mukaan kylmäpuristetun {piip}-rypsiöljyn rasvahappokoostumus on ihanteellinen. Kylmäpuristetun rypsiöljyn nauttiminen vähentää veren haitallisia rasvoja, ja jo pienellä rypsiöljyn lisäyksellä päivittäiseen ruokavalioon voi olla suuri merkitys terveydelle.

Kylmäpuristetun {piip}-rypsiöljyn on todettu vähentävän kokonaiskolesterolin ja erityisesti haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuutta metabolista oireyhtymää potevilla miehillä. {piip}-rypsiöljyn käyttö vähentää valtimoiden seinämälle kerääntyvien haitallisten hapettuneiden LDL-hiukkasten määrää jopa enemmän kuin LDL-kolesterolin pitoisuutta, kertoo tutkimushankkeen johtaja, ylilääkäri Ari Palomäki.

Kylmäpuristus säilyttää rypsin luonnollisen koostumuksen. Erittäin tarkasti toteutetut rasvahappoanalyysit osoittavat, että kylmäpuristusmenetelmällä tuotetun rypsiöljyn rasvahappokoostumus on ihanteellinen terveyden kannalta. Kylmäpuristus menetelmänä edellyttää korkealuokkaisen rypsin käyttöä, koska öljyä ei tislata makuhaittojen poistamiseksi.
Näin toimien ei myöskään menetetä flavonoideja ja muita elimistölle hyödyllisiä suoja-aineita, kuten omega-3- ja omega-6-rasvahappoja tai rasvaliukoisia vitamiineja, Palomäki muistuttaa.

Tehtyjen analyysien mukaan kylmäpuristettu rypsiöljy sisältää noin 60 prosenttia kertatyydyttymättömiä eli niin sanottuja yksinkertaisesti tyydyttymättömiä rasvahappoja. Näissä terveydelle edullisissa rasvahapoissa kahden hiiliatomin välissä on vain yksi kaksoissidos. {piip}-rypsiöljy sisältää useita kaksoissidoksia sisältäviä monityydyttymättömiä rasvahappoja 35 prosenttia, joista yli kolmasosa on alfa-linoleenihappoa."
santra

ViestiKirjoittaja taulu » 26.05.2014 18:35

:D :D :D :D :D
taulu

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 18:40

PS. Rypsiöljyä voi käyttää keittiöstä puutarhaan, huisten- ja ihonhoitoon ymym ilman haitallisia" kovien rasvojen " terveysvaaroja. Itse nautin sitä salaattikastikkeissa, sekoitan aamupuuroon ja käytän yleisöljynä ruuanlaitossa.
Päivän annokseksi riittää pari ruokalusikallista,
santra

ViestiKirjoittaja taulu » 26.05.2014 18:40

"Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Toimin Jyväskylässä personal trainerina ja ryhmäliikuntaohjaajana. Blogistani voit lukea kuntoiluvinkkejä, personal trainerin arkea, sekä napata talteen herkulliseksi todetut reseptit." Kirsin kuntopiirilinkistä

eli kovasti on ammattitaitoinen ihminen.
taulu

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 18:45

Taulu, ainoastaan asiosta täysin ymmärtämätön suhtautuu asiakirjoituksiin tavallasi. Toki saat syödä mitä haluat, tässä vain esitin terveellisemmän vaihtoehdon verisuonten rasvoittajan tilalle. Päin vastoin kuin kookosöljystä, tästä löytyy tieeteellistä näyttöä jonka luulisi sinunkin tajuavan:D
santra

ViestiKirjoittaja taulu » 26.05.2014 18:46

:D :D :D :D provopelle taas vauhdissa. Ei voi kun nauraa sulle pelle.
taulu

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 18:49

taulu kirjoitti:"Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Toimin Jyväskylässä personal trainerina ja ryhmäliikuntaohjaajana. Blogistani voit lukea kuntoiluvinkkejä, personal trainerin arkea, sekä napata talteen herkulliseksi todetut reseptit." Kirsin kuntopiirilinkistä

Jos vaivautuisit lukemaan kirjoitusten ammatti-asiantuntijoiden lausunnot, saattaisit oivaltaa , mistä in kyse. Riittääkö älylliset kyvyt?
Ei mua haittaa tippaakaan että osoitat oman tyhmyytesi kommenteillasi.
santra

ViestiKirjoittaja tris » 26.05.2014 18:50

taulu kirjoitti:"Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Toimin Jyväskylässä personal trainerina ja ryhmäliikuntaohjaajana. Blogistani voit lukea kuntoiluvinkkejä, personal trainerin arkea, sekä napata talteen herkulliseksi todetut reseptit." Kirsin kuntopiirilinkistä

Hä? :shock:
tris

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 18:52

taulu kirjoitti::D :D :D :D :D

Kiva kuitata yli hilseen menevät asiat typerillä naamoilla:)
santra

ViestiKirjoittaja taulu » 26.05.2014 18:53

santra kirjoitti:

Jos vaivautuisit lukemaan kirjoitusten ammatti-asiantuntijoiden lausunnot, saattaisit oivaltaa , mistä in kyse. Riittääkö älylliset kyvyt?

Taitaa nyt kuitenkin olla niin, että sulle nauraa koko nettimaailma.
Olen nimittäin sun ääliömäistä Katjan blogin kirjoitusta levittänyt moniin paikkoihin ja kaikki sanoo ettei noin tyhmää ihmistä voi olla olemassa. Mutta kyllä on.
taulu

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 19:05

taulu kirjoitti:
santra kirjoitti:

Olen nimittäin sun ääliömäistä Katjan blogin kirjoitusta levittänyt moniin paikkoihin ja kaikki sanoo ettei noin tyhmää ihmistä voi olla olemassa. Mutta kyllä on.

Näytähän minulle yksikin paikka . missä sanotaan noin!
Ainut paikka jossa olen Katjan blogia "levittänyt, " eli osia siitä lainannut on tämä paikka. Jos tulet muuta väittämään , valehtelet taas tapasi mukaan.Sanoin jo olevani pahoillani tapahtuneesta, etten laittanut lainausten alkuperää, mutta kirjoitus oli niin koskettava, lähellä omaa elämääni.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 19:08

taulu kirjoitti:
santra kirjoitti:

Itsesihän sinä tässä naurettavaksi teet levittelemällä täällä kirjoitettuja juttuja ympäri nettiä.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 19:10

Taulu tai mikä lienet, jospa vain keskittyisit oman elämäsi järjestämiseen,näyttää olevan pahasti retuperällä.
santra

ViestiKirjoittaja taulu » 26.05.2014 19:11

:D :D :D :D :D :D
taulu

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 19:23

taulu kirjoitti::D :D :D :D :D :D

Sairasta.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 19:24

Lopetan kommentointini tässä ketjussa, jatkakoon se ken katsoo tarpeelliseksi.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 19:53

Tämäkin ketju sitten on pilattu:)
santra

ViestiKirjoittaja taulu » 26.05.2014 20:00

Niin onnea sinulle. Taas pilasit yhden ketjun.
Tämä ketju ei esim. kerro rypsiöljystä.

Ja hoks minä tämän ketjun aloitin.
taulu

ViestiKirjoittaja santra » 26.05.2014 20:02

taulu kirjoitti:Niin onnea sinulle. Taas pilasit yhden ketjun.
Tämä ketju ei esim. kerro rypsiöljystä.

Ja hoks minä tämän ketjun aloitin.

Et ole vastauksen arvoinen.
santra

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko