Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Pitäisikö kirjoittelua ja kommentointia määrällisesti rajoittaa?

Ei
7
47%
Ehkä
4
27%
En osaa sanoa
1
7%
Ehdottomasti pitäisi
0
Ei ääniä
En ymmärrä mistä äänestetään
3
20%

Ääniä yhteensä : 15

Re: Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2015 14:12

Hilppa kirjoitti:Ei rinnoissa mitään pahaa ole per se. Luonnollinen osa naiseutta ja naisia. Tapa, jolla ne esiteltiin oli loukkaava, enkä voi käsittää, miksi tuntematon mies haluaa kerrata toisensa jälkeen läväyttää palstalle tissit, pyllyt ja >12 cm korkkarit. On kerta kaikkiaan mennyt yli normaalin ymmärryksen. Enkä siltä pohjalta aio jatkaa keskustelua palstalla.

Jaska, miksi haluat toimia näin? Mikä saa sinut tekemään näin?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 14:21

Minä olen puhunut lapsilleni aina rinnoista, niin imetyksen suhteen kuin muutenkin, ja minun on vaikeaa kuvitella, että lapseni kokisivat sanan "tissit" asialliseksi ja neutraaliksi nimitykseksi naisen rinnoista puhuttaessa.
Luulen myös, ettei esimerkiksi asiatekstissä puhuttaisi tissiruokinnasta vaan rintaruokinnasta/imetyksestä.

Joten, jos sinä olet käyttänyt/haluat käyttää sanaa "tissit", se ei todista, että se olisi täysin neutraali tai asiallinen termi (naisen) rinnoista puhuttaessa.

BTW: Jos minä vetoaisin siihen mitä kaikkia nimityksiä minun lapsuudessani on ihmisistä sekä heidän kehon osistaan puhuttu, en usko että kenellekään menisi läpi väite, että ne ovat täysin neutraaleja termejä koska minun kotonani on niitä käytetty.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 14:25

Jaska kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Jaska, miksi haluat toimia näin? Mikä saa sinut tekemään näin?

Keskustelun virittämiseksi. Muista aiheista ei oikein tahdo syntyä keskustelua. Monet kuvat ovat myös visuaalisesti kauniita...

Kuten esimerkiksi viimeksi postaamasi kaavio "postilaukkuinen" ja "naulakkoineen"???
Jaska kirjoitti:... Minua syytetään kuvien läväyttämisestä palstalle...

No sinähän ne olet tänne linkittänyt.
Jaska kirjoitti:.. Aika usein läväyttäjä on ollut nanen, joka haluaa syystä tai toisesta esitellä parhaita puoliaan. Minun osuuteni on ollut linkittää ne tänne ihmeteltäväksi ja keskustelun pohjaksi.

Kuten esimerkiksi viimeksi palstalle postaamassasi kaaviokuvassako?
Epäilen väitettäsi syvästi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2015 14:45

Jos tissien kohdalla puhutaan myös lehmän tisseistä, jossain sivistyssanakirjassa vieläpä, niin onhan tuossakin halventava vivahde.

Myönnän, että naisten kuvat ovat usein kauniita. Miehistä on vaikeampaa löytää viehättäviä kuvia. Tai sitten olen liian nirso. On tiettyjä kuvia, joista menee pasmat sekaisin, esim. penis erektiossa, seksuaalisena oliona, on kauhistus. Vaikka se olisikin housujen sisällä. Jos naisen rinnat ovat sama kuin miehen penis, kuten PP sanoi, niin miksei täällä ole sitten miesten penisten (kankaaseen verhoiltuja) kuvia? Minusta se olisi puistattavaa, oksettavaa ja kamalaa ja sellaista mikä ei tänne kuulu. Ehkä meni jo yli aiheen. Ehkä rinnat eivät sittenkään ole sama asia kuin penis. Vaikka PP saattoikin tarkoittaa sitä vain psyykkisessä tai itsetunnollisessa mielessä.

Jos haluaa postailla vain naisten kuvia, niille löytyy ehkä sopivampia foorumeita?

Jos puhuu lapsille rinnoista, niin tarkoittaako se sitä, että tyttölapsillakin on rinnat? Eikö tyttölasten rinnoille olisi jokin parempi nimitys. Rinnat kuulostaa siltä, että ne ovat kehittyneemmät versiot kuin lapsen 'kikit'.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 14:53

Jaska kirjoitti:... Ei tuossa sanota, että kyseinen sana olisi jotenkin halventava tms. Arkikieltä. Se taitaa olla halventava Kyllästyneen korvien välissä.

Ei sitä tarvitsekaan erikseen todeta, vaan sen voi kukin itsekin päätellä siitä, että kun puhutaan naisten rinnoista pilkkaavassa, loukkaavassa tai halventavassa tarkoituksessa, niistä ei koskaan käytetä nimitystä rinnat vaan ne ovat "tissit" tai "utareet" tai mitä muuta tahansa, mutta eivät koskaan rinnat.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.01.2015 15:00

Jaska kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Jaska, miksi haluat toimia näin? Mikä saa sinut tekemään näin?

Keskustelun virittämiseksi. Muista aiheista ei oikein tahdo syntyä keskustelua. Monet kuvat ovat myös visuaalisesti kauniita.

Minua syytetään kuvien läväyttämisestä palstalle. Ne eivät ole kuitenkaan minun kuviani, vaan joku muu on ne ensin lävättänyt nettiin katsottaviksi. Aika usein läväyttäjä on ollut nanen, joka haluaa syystä tai toisesta esitellä parhaita puoliaan. Minun osuuteni on ollut linkittää ne tänne ihmeteltäväksi ja keskustelun pohjaksi.

Kuule Jaska, tämä palsta ei ole sama kuin muut palstat, joilla kirjoittelet. Etkä voi normittaa tätä palstaa niiden palstojen mukaiseksi, joilla tavallisesti kirjoittelet. Suuri osa internetin keskustelupalstoista tunkee ulos sitä samaa kevyttä saastaa, jota yrität tänne läväytellä. Miksi et nauttisi niistä kuvista niiden alkulähteillä? Vaan miksi sinun pitää esitellä ne juuri täällä? Vai onko niiden kuvien esitteleminen naisille sinulle jokin pakkomielle? Onhan tämän palstan kirjoittajista suuri osa naisia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2015 15:06

Entä mitä olette mieltä naisten nimityksistä, kumppaneiden nimityksestä? Minusta kuulostaa vastenmieliseltä, jos joku puhuu muijasta (vaikka kai jossakin päin ihan normaalia?) tai akasta (sekin kai ihan normaalia jossain, yök). Samoin sana emäntä on sellainen mistä en pidä.

Entä miesten nimitykset?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.01.2015 15:08

Tissit, ryntäät, ym. nimitykset eivät sovi asialliseen keskusteluun. Ei liiviosastolla myydä tissiliivejä vaan rintaliivejä. Suuri osa naisista ei hyväksyisi, että tavaratalon kuvastossa lukisi "tissiliivit alennettuun hintaan".
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 15:09

Flower kirjoitti:Minä en koe mitään halventavaa lehmäntisseissäkään. Jos taas ihmisen tissejä sanoo utareiksi niin se vähän tuntuu halventavalta minusta. En osaa sanoa miksi on näin. Ehkä silloin tulee konnotaatio, että utareitten kantajaa nimitellään kiertoteitse lehmäksi tai jotain. Mutta jos joku haluaa käyttää nimitystä utareet tisseistään niin ei minulla siihen ole mitään sanomista.

Jokainen tietenkin päättää mitä nimitystä käyttää maitorauhasistaan. Rinnat on virallinen nimitys, mutta ei se toki tarkoita, että kaikki muut tai jokin itsestä ikävältä kuulostava nimitys olisi halventava yleisesti.

Termi "tissit" on yleisesti halventava - syystä jonka juuri äsken kerroin; koskaan ei halventavassa mielessä puhuta rinnoista vaan aina esimerkiksi tisseistä (tai utareista jne).
Jos joku haluaa käyttää omista rinnoistaan kyseistä nimitystä, eihän sille kukaan mitään voi (tai en minä ainakaan), mutta toisten rinnoista puhuttaessa ei pitäisi olettaa, että sana "tissit" on kaikkien mielestä neutraali ja hyväksytty termi naisen rinnoille - tai peräti edellytttää sen käyttämistä sillä perusteella, ettei se itseä loukkaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 15:13

Ryysy kirjoitti:Entä mitä olette mieltä naisten nimityksistä, kumppaneiden nimityksestä? Minusta kuulostaa vastenmieliseltä, jos joku puhuu muijasta (vaikka kai jossakin päin ihan normaalia?) tai akasta (sekin kai ihan normaalia jossain, yök). Samoin sana emäntä on sellainen mistä en pidä.

Entä miesten nimitykset?

Emäntiä on maanviljelyä harjoittavissa maalaistalouksissa (ja Suomi-filmeissä).

Akka, ämmä, muija, eukko - halventavia nimittelyjä kaikki.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2015 15:21

Hilppa kirjoitti:Tissit, ryntäät, ym. nimitykset eivät sovi asialliseen keskusteluun. Ei liiviosastolla myydä tissiliivejä vaan rintaliivejä. Suuri osa naisista ei hyväksyisi, että tavaratalon kuvastossa lukisi "tissiliivit alennettuun hintaan".

Nyt alkaa valjeta asia vielä paremmin. Tissiliivejä en ainakaan itse hankkisi, jos niitä myytäisiin tuolla nimellä.

Ja Kyllästyneen kirjoituksesta, niin juuri ehkä asian yleisyys (tässä pitäisi olla jokin tarkennus siitä, että yleisyydellä ei tarkoiteta sitä, että arkikielessä on yleistä se ja se...) ratkaisee sen mikä on hyväksyttävämpää.

Silti pitäköön he tissinsä kenelle se on sopivampaa. Myös itse olen vielä tissivaiheessa.

Muistan jonkin lorun, missä oli kohta "silmä, silmä, nenä, suu, kikki, kikki, napa, luu...", joissakin versioissa kikki oli korvattu tissillä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 15:27

Jaska kirjoitti:Kyllä on kauheeta, kun kaunista ja monipuolista Suomen kieltämme raiskataan ja yritetään pakottaa käyttämään luonnollisista asioista luonnottomia nimityksiä. "Rinnant" höh...

Ja mitähän luonnotonta sanassa "rinnat" sitten on?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 15:32

Flower kirjoitti:En ole edellyttänyt sanan "tissit" käyttämistä keneltäkään, ja koen edelleen loukkaavana, jos joku väittää lapseni käyttävän vastenmielistä ja halventavaa termistöä kutsuessaan tissejäni tisseiksi. Siinä ei ole mitään vastenmielistä tai halventavaa vaan väite on röyhkeä.

En (tietääkseni) ole koskaan keskustellut lastesi kanssa saati kuullut heidän puhuvan sinun rinnoistasi, mutta minun mielestäni röyhkeä väite on se, että jos jokin asia ei itseä loukkaa - se ei mitenkään voi silloin loukkaava olla.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.01.2015 15:33

Luulisi, että penislistassa lurpat ja lörpät olisivat halventavia vai? Varsinkin jos jonkin yksittäisen ihmisen penis yksilöitäisiin lörppänäksi. Itselleni penis on penis. Tai sitten muna (vaikka muna kai viittaa palleihin, koska puhutaan usein, että jollakin on munat)? Onko muna huono sana? Mielestäni lapsilla on aina pippelit tai kikkelit. Tytöillä taas pimpit tai pimpat. Sitten aikuiseksi kasvettaessa nimet saattavat muuttua. Mutta ainakin näistä naisen olion nimityksistä olion lisäksi halventavia nimityksiä on myös paljon. Ihan vaikka pillu. Samoin vittu. Muita ei tule äkkiseltään mieleen. Yleensä puhun mieluiten ehkä myös alapäästä oli kyseessä mies tai nainen. Välttelen myös ainakin naisten elimistä puhuttaessa melkein kaikkia normaalejakin nimityksiä.

Lisäys: Jaska onnistui laittamaan esteettisesti miellyttävän kuvan miehestä - harvinainen löytö.

Lisäys: Pallitkin taitaa olla loukkaava tai muuten huono nimitys.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.01.2015 15:47

Flower kirjoitti:En ole edellyttänyt sanan "tissit" käyttämistä keneltäkään, ja koen edelleen loukkaavana, jos joku väittää lapseni käyttävän vastenmielistä ja halventavaa termistöä kutsuessaan tissejäni tisseiksi. Siinä ei ole mitään vastenmielistä tai halventavaa vaan väite on röyhkeä.

Lapsesi ei kaiketi tule tälle palstalle juttelemaan tisseistäsi. Ja me muut toivottavasti saamme käyttää rinnoista yleisesti nimitystä rinnat.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 15:52

Flower kirjoitti:^^^En ole sellaista väitettä esittänyt.
Mutta yhtä vastenmielinen ja halventava se minun mielestäni sanana ja terminä on, käytti sitä sitten kuka tahansa.
(Boldaukset lainauksessa minun.) Tähän näkemykseesi vastasin. Olettaisin, että määritelmä kuka tahansa sisältää myös lapset.

Niin se minun mielestäni onkin. Mikä tuossa mielipiteessäni on sinun mielestäsi röyhkeää?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.01.2015 15:59

Flower kirjoitti:^^^Ilman muuta saatte, en ymmärrä mistä' olette sellaista saaneet päähänne (Kyllästyneen kanssa), että minulla olisi mitään intressiä kieltää teitä käyttämästä rinnoistanne niitä nimityksiä, mitä haluatte. Eivät lapseni tänne tule keskustelemaan, mutta voin kokea loukkaantuneisuutta lasteni puolesta, kuten tunnen.

Me emme ole sinun lapsiasi emmekä niin läheisessä suhteessa sinuun, että sinun rintojasi täällä puhuttelisimme. Lapsesi ja sinun välinen suhde ei ole tässä keskustelussa keskustelunaiheena. Me muut koemme, että rinnoista ei voi julkisesti puhua sanoilla "tissit".
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 26.01.2015 16:03

Flower kirjoitti:^^^Ilman muuta saatte, en ymmärrä mistä' olette sellaista saaneet päähänne (Kyllästyneen kanssa), että minulla olisi mitään intressiä kieltää teitä käyttämästä rinnoistanne niitä nimityksiä, mitä haluatte. Eivät lapseni tänne tule keskustelemaan, mutta voin kokea loukkaantuneisuutta lasteni puolesta, kuten tunnen.

Miksi ihmeessä? Itsehän sinä toit esiin lapsesi ja sen, että sinä olet lapsillesi puhunut tisseistä? Ei minulla (saati Hilpalla) siihen mitään osuutta ole ollut.

Mutta kertoisitko minulle, mikä nimitys rinnoista sinun mielestäsi on halventava/loukkaava, jos sinun mielestäsi sana "tissit" ei sitä ole?
Vai onko niin, että käyttipä rinnoista mitä nimitystä tahansa, mikään niistä ei voi halventava olla?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.01.2015 16:05

Flower kirjoitti:Kyllä minun lapseni käyttävät myös julkisesti tuota nimitystä.

Tämä palsta ei ole lapsen ja äidin välistä keskustelua. Lapsesi ei todennäköisesti osta sinulle rintaliivejä ja myyjältä pyydä sovitettavaksi "äidille tissiliivejä".

Monet myös imettävät julkisesti, mikä on heidän asiansa. Tämä ei kuitenkaan ole imetyspalsta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.01.2015 16:08

Kyllä täällä käytetään myös puhekieltä ym.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko