Kyllästynyt kirjoitti:Obelix kirjoitti:... En koskaan ole törmännyt jauhe lihaan herne keitossa, sopiiko se siihen?
En minäkään, mutta eipä minulla ole tapana sopassa uiskennella.
Sopii.
Varmaan sopiva sauma siirtyä miettimään hernekeiton lihapuolta... Kyllä sopii jauheliha oikein hyvin; tästä olemme ilmeisesti Kyllästyneen kanssa aivan yksimielisiä, vaikka muuten väännämmekin milloin minkäkinlaisesta asiasta. Hyvä, että sentään sopassa löytyy rauhanomainen linja...
Tai melkein, koska minä ehdotan hernesoppaan sikanautaa, Kyllästynyt taisi ehdottaa jotakin muuta.
Jos sikanauta tuntuu liian rasvaiselta, kannattaa kokeilla toinen puoli porsaan jauhelihaa ja toinen puoli paistijauhelihaa; tai sitten pelkkää porsaan jauhelihaa, sekin on 'sikanautaa' vähärasvaisempaa. Soppaan kuitenkin pitäisi panna sikaa, joten pelkkä nauta kuulostaa huonolta vaihtoehdolta.
Tai miksei hernekeittoon kävisi myös broilerjauheliha ja kalkkunajauheliha. Joko sellaisenaan, tai rohkeasti sekoitettuna possuun, nautaan, tai niiden sekoitukseen. Olisi moderni versio, jos possu jäisi pois.
Niin tai näin; hernekeitto maistuu hyvältä jauhelihalla höystettynä - tästä tietääkseni olen Kyllästyneen kanssa täysin samaa mieltä.