Aikuisen pukeutuminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Aikuisen pukeutuminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.08.2015 19:53

Takki vai jakku vai sisäjakku vai mikä ja miksi?

Sääntö-Suomi iski taas: Ravintola vaati naisasiakasta riisumaan jakkunsa – ”turvallisuussyyt” http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 45076.html
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 19:59

Ryysy kirjoitti:... Sääntö-Suomi iski taas: Ravintola vaati naisasiakasta riisumaan jakkunsa – ”turvallisuussyyt” ...

Suomessa on "asiakaspalvelu" tuntematon käsite joillekin palveluammateissa työskenteleville.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.08.2015 21:59

Olen monta kertaa joutunut riisuutumaan lentokoneen turvatarkastuksessa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.08.2015 22:01

Kaikki erikoiset ratkaisut, kuten esim. tennarit ym. nuorisokuteet, ovat hieman kuin liian alas valahtanut farkkujen vyötärö työhönottohaastattelussa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.08.2015 22:39

Ketjun otsake on Aikuisen pukeutuminen. Työhönottohaastatteluihun pukeutuminen kuuluu selkeästi aiheeseen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.08.2015 22:46

Ryysy on myöhemmin ohjannut aihetta työhönottohaastattelun pukeutumisen suuntaan.

Muuten on minulle ihan sama, missä vaatteissa kukin tykkää tallata. Vaatteisiin kiinnitetään aivan liikaa huomiota, sillä ovat kuitenkin melko toisarvoinen asia. Työhönottohaastattelu ja työelämä ylipäätään asettavat kuitenkin hieman erilaisen näkökulman pukeutumiseen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.08.2015 22:49

Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Minä inhoan jakkuja.

Minun mielestäni pelkkä mekko tai hame/housut + paita/pusero + esim. villatakki lipsuu helposti alipukeutumisen puolelle silloinkin kun pukeutumiskoodi on "casual" - ja lähes varmasti, jos koodi on "smart casual".

Hyvällä laadukkaalla sopivanvärisellä huivilla tai hartiahuivilla voi korjata asuaan asiallisempaan/siistimpään suuntaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 22:51

Hilppa kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Minä inhoan jakkuja.

Minun mielestäni pelkkä mekko tai hame/housut + paita/pusero + esim. villatakki lipsuu helposti alipukeutumisen puolelle silloinkin kun pukeutumiskoodi on "casual" - ja lähes varmasti, jos koodi on "smart casual".

Hyvällä laadukkaalla sopivanvärisellä huivilla tai hartiahuivilla voi korjata asuaan asiallisempaan/siistimpään suuntaan.

Totta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.08.2015 23:31

En hyväksy mitään hartiahuiveja tahi ihmevällyjä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 23:50

Psykopatologia kirjoitti:En hyväksy mitään hartiahuiveja tahi ihmevällyjä.

Ymmärrän, ja aika oudoilta ne sinun ylläsi näyttäisivätkin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.08.2015 23:52

En halua olla mikään tursake. Suorat linjat ja sillä siisti!

23:58
Siis huivella peitettäisiin jotain rumuutta?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 00:05

Trisse kirjoitti:Tuntuu kuitenkin että tennarit jne. ovat minuun suuntautuvaa kiusaamista...

Et sinä ainoa tennareita käyttävä ole. On niitä minullakin ja olen niitä paljon käyttänyt aina siitä lähtien kun teloin varpaani; korkkareissa (eivät mitkään stiletti-korot) alkaa niitä (varpaita) herkästi särkeä.
Trisse kirjoitti:... Yhtään työpaikkaa en ole ollut saamatta pukeutumisen vuoksi...

Olen ymmärtänyt sinun olevan tälläkin hetkellä työtön.
Trisse kirjoitti:... Vaikka en jakuista pidäkään minulla on mm. musta paitapusero jossa on tyylikäs huivimainen kaulus joten en mitään kuittailua kaipaile sinulta.

Minä puolestani en lainkaan pidä "rusettipuseroista".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 00:14

Psykopatologia kirjoitti:... Siis huivella peitettäisiin jotain rumuutta?

Sitäkin, mutta yleensä huivia käytetään samassa tarkoituksessa kuin korujakin; koristeena ja täydentämässä muuta asua.

Mutteivät huivit, etenkään suuret/paksut, sovi kaikille. Minulle ne ovat aina liian suuria, enkä jaksa ryhtyä niitä pienentämäänkään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.09.2015 10:48

Psykopatologia kirjoitti:En halua olla mikään tursake. Suorat linjat ja sillä siisti!

23:58
Siis huivella peitettäisiin jotain rumuutta?

Esimerkiksi puseron kaula-aukko ei saa olla liian avoin. Huivi voi korjata tilanteen. Talvella huivit ovat hyvä lisä etenkin toimistotyössä, jossa niska-hartia-seutu altistuu vedolle ja rasitukselle.

Eikä pukeutumisen tarvitse mitään armeijatyyliä töissäkään olla. Paitsi tietysti kapiaisilla. Ja väitöksessä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.09.2015 10:52

Trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ryysy on myöhemmin ohjannut aihetta työhönottohaastattelun pukeutumisen suuntaan.

Muuten on minulle ihan sama, missä vaatteissa kukin tykkää tallata. Vaatteisiin kiinnitetään aivan liikaa huomiota, sillä ovat kuitenkin melko toisarvoinen asia. Työhönottohaastattelu ja työelämä ylipäätään asettavat kuitenkin hieman erilaisen näkökulman pukeutumiseen.

Tuntuu kuitenkin että tennarit jne. ovat minuun suuntautuvaa kiusaamista. Yhtään työpaikkaa en ole ollut saamatta pukeutumisen vuoksi. Vaikka en jakuista pidäkään minulla on mm. musta paitapusero jossa on tyylikäs huivimainen kaulus joten en mitään kuittailua kaipaile sinulta.

Mielipiteeni ilmaisuun minullakin on oikeus. En voi sietää tennareita eivätkä ne kuulu työhaastatteluasuun kuin korkeintaan jonkin peliyhtiön kooderin hommaan hakevalle. Kuten sanoin kukin tallaa, missä huvittaa, tennareissakin, jos huvittaa, ei kuulu minulle. Koska Ryysy kysyi sopivasta työhönottohaastatteluasusta, vastasin hänelle oman näkemykseni mukaisesti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.09.2015 10:53

Trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:... Yhtään työpaikkaa en ole ollut saamatta pukeutumisen vuoksi...

Olen ymmärtänyt sinun olevan tälläkin hetkellä työtön.

Kaipa tuosta voi sitten päätellä että olen saanut useimmat työt joissa olen haastatteluihin mennyt. (Minua ei kovin usein ole kutsuttu useiden haastateltavien joukossa näytille vaan on ollut aika varmoista jutuista ollut jo kyse).

Miksi ne työsuhteet eivät sitten ole jatkuneet?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.09.2015 12:40

Minulla on vahvahko mielikuva, että olin nuorempana työhaastattelussa joko punaisissa tennareissa taikka punaisissa 'skeittikengissä'. Tuolloin satuin saamaan paikan, kyseessä oli kuitenkin avustajan työ (johon piti kiireellä joku löytää), joten ehkä ihan kaikissa haastatteluissa (työtehtävästä riippuen) pukeutumisen ei tarvitse niin muodollista ollakaan? Vai mitä mieltä? Toimistotyö tms. voi vaatia jo vähän 'hienompaa' pukeutumista? Millaiset kengät olisivat työhaastatteluun sopivat? Joskus jouduin 'edustustyökeikalle'... ei siinä muuta, mutta piti äkkiä kiiruhtaa kenkäostoksille. Löysin silloin alesta kivat 'mummokengät' (mm. mieseläimen huomio).
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.09.2015 13:13

Mitä tykkäätte tällaisista 2-in-1 -neuletakeista, joissa on ikäänkuin muka-paita ja neule tms. samassa? Ei siis tarvitse olla juuri tällainen kuin kuvassa... Entä sitten sellaiset paidat, joissa on olevinaan kauluspaita alla (en löytänyt kuvaa)?

Kuva
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.09.2015 13:13

Trisse kirjoitti:Ne ovat olleet harjoitteluja jotka eivät yleensäkään jatku. Ja toki työkyvyttömyydellänikin voi olla merkityksensä. Pukeutumisestani ja tennareistani se ei kuitenkaan ole johtunut.

Ei ole olemassa mitään sääntöä, jonka mukaan harjoittelut eivät koskaan johtaisi työsuhteeseen ja lopulta vakinaistumiseen vaikkapa useamman periodin jälkeen. Haluttu henkilö kutsutaan uudelleen samaan paikkaan. Tärkeätä on luoda kontakti ja antaa itsestään hyvä kuva sen periodin aikana, jonka on itselleen saanut. Sain sellaisen käsityksen, että et pitänyt paikkaa aivan mahdottomana, jossa olisit voinut jatkaakin. Sellaisia tilaisuuksia ei kovin usein tule ja niissä kannattaa esiintyä mahdollisimman edukseen.
Vihjaat, että työkyvyttömyytesi olisi ominaisuus, johon et voi itse lainkaan vaikuttaa. Enpä usko, että noin olisi.
Pukeutuminen ja tennarit antavat kuvan ulospäin asenteestasi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.09.2015 16:23

Hilppa kirjoitti:Vihjaat, että työkyvyttömyytesi olisi ominaisuus, johon et voi itse lainkaan vaikuttaa. Enpä usko, että noin olisi.
Pukeutuminen ja tennarit antavat kuvan ulospäin asenteestasi.

Ei ollut mulle kommentti. Mutta ihanpa vain pistin merkille, että vaatteet on kalliita - siis jos asialliset ja hyvät haluaa osataa! Seuraavat pari viikko eleleekin hyvin lainarahoilla. (Mitä sitä ei työnsaannin vuoksi tekisi.) Miten työkyvyttömyyteen voi itse vaikuttaa, on toinen ihmetyksen aiheeni. Nimim. katkeroitunut tästä(kin) päivästä
Ryysy

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko