Aikuisen pukeutuminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Aikuisen pukeutuminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.08.2015 02:11

Ryysy kirjoitti:Sanokaa nyt, voinko ostaa tuon hameen (mieluummin harmaana kuin sinisenä)... Entä millaiset muut vaatteet pitäisi tuollaisen kanssa olla. Lainaisiko Kyllästynyt tyylipoliisia?

En tiedä pituuttasi tai vartalotyyppiäsi, enkä siis voi arvioida kuinka hyvin kuvan vaatteet pukisivat sinua. Lisäksi pitäisi tietää minkälaiseen tilaisuuuteen olet ko. hameita ajatellut.

Tyylipoliisi ei ehkä hyväksyisi kumpaakaan vaan torppaisi oikeanpuoleisen liian tätimäisenä ja sanoisi vasemmanpuoleisen vekkihameen muistuttavan englantilaisen koulutytön koulupukua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.08.2015 07:29

Vartalotyyppini on suht leveät hartiat, lyhyehköt koivet ja lyttänä per se. Juuri tämän täkia hameet eivät saa olla liian pitkiä ja sen takia kai tykkään, että ne ovat koulutyttömäisiä puff-leveneviä eikä tuollaisia lytistäviä kuten versio nro kaksi. Veikkaisin, että vartalotyypeissä kuuluisin Y tai H -tyyppiin. http://pukeutumisopas.com/vartalotyypit ... tumisessa/

Ihan arkivaatteeksi ajattelin. Se tästä vielä puuttuisikin, kun johonkin juhliin joutuisi lähtemään...

Taidan nykyään tietää mikä on bleiseri. Sellainen lötkö jakku. Niitä oli kaupoissa paljon. Myös paljon oli osittain ja kokonaan 'nahkajakkuja' sekä nahkatakkeja. Vielä oli Hennesillä noita ihmeellisiä sortsimallin haalareitakin, joita olen viime aikoina ihmetellyt. Harmittaa, kun monet hienot takit ovat niin lyhyitä etteivät ole takkeja ollenkaan. Kai ne ovat koristetakkeja. Minulla oli ihana vauvankakan värinen teinitekonahkatakki, mutta se on käynyt liian pieneksi.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.08.2015 12:10

Ryysy kirjoitti:Vartalotyyppini on suht leveät hartiat, lyhyehköt koivet ja lyttänä per se. Juuri tämän täkia hameet eivät saa olla liian pitkiä ja sen takia kai tykkään, että ne ovat koulutyttömäisiä puff-leveneviä eikä tuollaisia lytistäviä kuten versio nro kaksi...

Korostan vielä, etten ole tyylitaituri tai -poliisi. Kuvauksesi perusteella minulle kuitenkin tulee se käsitys, etteivät "puff-levenevät" vaatteet olisi paras mahdollinen malli sinulle vaan saattavat saada sinut näyttämään lyhytjalkaiselta laatikolta. Mielestäni myös kuvan 2 suora, mutta (liian) pitkä hame korostaa sekä lyhyitä jalkoja että leveitä harteita ja saa helposti kantajansa näyttämään vaatekaapilta. Myös ruudullinen kangas on mielestäni omiaan korostamaan komeromaista vaikutelmaa.

Et kertonut vartalosi muita piirteitä kuten pituuttasi tai vyötärö/lantio/vatsa -mittasuhteita. Niilläkin on merkitystä etsittäessä vaatteita jotka istuvat, sopivat ja tuntuvat omilta.
Ryysy kirjoitti:... Taidan nykyään tietää mikä on bleiseri. Sellainen lötkö jakku...

Eivät bleiserit yleensä kovin lötköjä ole. Pikemminkin päinvastoin.
Ryysy kirjoitti:... Harmittaa, kun monet hienot takit ovat niin lyhyitä etteivät ole takkeja ollenkaan. Kai ne ovat koristetakkeja...

Etteivät vain olisi niitä bleisereitä?

PS. Tuntuu tosi oudolta ottaa kantaa toisten ihmisten vaatekysymyksiin vaikka ei ole omiaankaan osannut ratkaista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.08.2015 12:26

Kuva _ Kuva
http://pukeutumisopas.com/vartalotyypit ... tumisessa/

O -vartalo eli "maatuska", joka uhkaa kaikkia naisia ikääntyessä ja painon noustessa; miehillä vastaavasti "ukkoutuminen".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.08.2015 12:38

Psykopatologia kirjoitti:... O -vartalo eli "maatuska", joka uhkaa kaikkia naisia ikääntyessä ja painon noustessa; miehillä vastaavasti "ukkoutuminen".

Oletko koskaan ajatellut ryhtyä pitämään tyylikoulua tai vetämään pukeutumiskursseja?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.08.2015 13:58

Minä vain lämpimikseni.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.08.2015 14:16

Jospa sitten lämmittelisit.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.08.2015 20:03

Jos olisin rikas, haluaisin tämmöisen:

Kuva

Meni kauan kun ihmettelin, että "mikä tämä on". En kehdannut kysyä. Jakku tuossa sanotaan. Itselleni olisi mennyt ihan takista. Tottahan toki myös pitää kokeilla kaikki vaatteet läpi. Monessa on paha, kun ottaa hartioista kiinni, vaikka muuten olisi sopiva. Sitten taas isompi koko näyttää säkiltä päälläni, koska pitäisi olla kai myös rintavampi. Tai en tiedä mistä johtuu, kun vaikea löytää istuvia paitoja / takkeja.

Kokeilin myös yksiä superalessa olleita housuja, mutta huomasin O-vartalon puskevan hieman liikaa esiin. Mittanauhaa ei onneksi ole. Joskus piti mittanauhoittaa itsensä, mistä muistan, että lantio oli suhteessa vyötäröön 'pieni' verrattuna normaaleihin vaatekokoihin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.08.2015 20:06

Tosiaan huomasin myös, että olen näköjään koko ikäni sekoittanut mikä on jakku ja mikä bleiseri. Esim. tällaista olen aina pitänyt jakkuna ja nyt väittävät bleiseriksi.

Kuva

Lisäys: tai oikeastaan, nyt kun mietin, niin jakun pitäisi olla vähän lyhempi kuin tämä kuvan bleiseri. Minulla on yksi takki, jota olen siis pitänyt (kaapissa) jakkuna, mutta nyt olen ihan äimänä, että mikä se on...
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.08.2015 20:17

Ryysy kirjoitti:Jos olisin rikas, haluaisin tämmöisen:

Kuva

10 senttiä vielä "helmasta" pois, niin on style!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 25.08.2015 20:21

Sitten se olisi 'napajakku'.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.08.2015 20:47

Usein kai puhutaan jakusta, jos kyseessä on kokonaisuus, johon kuuluu myös hame ja/tai housut (jakkupuku).
Puvun jakkua voi käyttää bleiserinä, jolloin sen kanssa käytetäänkin ns. "irtohousuja" tai "irtohametta".
Jos ostaa pelkän jakun, puhutaan yleensä bleiseristä. ;)
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.08.2015 22:02

Käytän noita ristiin rastiin. Tai oikeastaan pyrin ostamaan jakun, jota voin kevyemmissä tilaisuuksissa käyttää vaikka farkkujen tai rennomman hameen kanssa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.08.2015 11:34

No nyt selkis, mikseivät töihin ota, kun sinne työhaastatteluunkin pitää pukeutua.

Onko teillä kokemusta millaisilla vaatteilla ja ulkonäöllä noin muuten pääsee töihin - ja mille alalle? Entä mitä ehdottomasti ei?

Varmaan myös kouluissa soveltuvuuskokeen sisältävissä aloissa pukeutumisella voi olla merkitystä?
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 30.08.2015 12:04

Minä kävin tulevan työpaikkani haastattelussa kelkkahaalarissa ja pipo päässä.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.08.2015 12:32

Ryysy kirjoitti:No nyt selkis, mikseivät töihin ota, kun sinne työhaastatteluunkin pitää pukeutua.

Onko teillä kokemusta millaisilla vaatteilla ja ulkonäöllä noin muuten pääsee töihin - ja mille alalle? Entä mitä ehdottomasti ei?

Varmaan myös kouluissa soveltuvuuskokeen sisältävissä aloissa pukeutumisella voi olla merkitystä?

Siisti pukeutuminen ja olemus ovat eduksi. Ei liian hieno, ettei tule vaikutelmaa juhlapukeutumisesta. Joillakin aloilla ollaan erittäin tarkkoja pukeutumisesta ja on jopa oma pukukoodinsa. Toisaalta haastatteluun ei yleensä pukeuduta itse ammatin vaatimalla tavalla.

Laittaisin siistimmät farkut, kauluspaidan, ja neuletakin tai bleiserin. Yksinkertainen jakkupuku on myös hyvä. Riippuu tehtävästä, johon haetaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.08.2015 14:14

Tosi tarkkaan oli kaikista väreistäkin, kun goolettaa esim. työhaastattelu ja pukeutuminen. Punainen on lempparivärejäni ja sitä pitää kuulemma välttää. Harmaatakaan ei suositeltu (harmaa onkin aika tylsä väri).

Kelkkahaalaria voisi kyllä testata! Antaisi varmaan aktiivisen kuvan ihmisestä, kun ehtii kaiken kiireen keskellä vielä haastatteluunkin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 17:19

Trisse kirjoitti:Minä inhoan jakkuja.

Minun mielestäni pelkkä mekko tai hame/housut + paita/pusero + esim. villatakki lipsuu helposti alipukeutumisen puolelle silloinkin kun pukeutumiskoodi on "casual" - ja lähes varmasti, jos koodi on "smart casual".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 17:44

En ole niitä sinulle tyrkyttämässäkään, kunhan kerroin mielipiteeni "aikuisen pukeutumisesta".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.08.2015 18:59

Tiedän, että HM on myös nuorille. Silti, aika monennäköistä bleiseriä... osa näyttää oman määritelmäni mukaisilta jakuilta, osa on mielestäni takkeja ja näköjään muutama oloasukin tarjolla! http://www.hm.com/fi/products/ladies/bl ... os/blazers
Ryysy

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko