montako olet jo lukenut?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: montako olet jo lukenut?

ViestiKirjoittaja GAD » 28.01.2011 12:57

97
GAD

ViestiKirjoittaja Maria » 28.01.2011 14:15

Olisiko mielenkiintoisempi kysymys, mitkä teokset vaihtaisit listasta?

Itse vaihtaisin ainakin seuraavat listalta ja lisäisin:

59. Herman Hesse - Lasihelmipeli -> Herman Hesse - Siddhartha
18. Sofi Oksanen - Puhdistus -> Anja Snellman - Parvekejumalat
70. Paulo Coelho - Istuin Piedrajoen rannalla ja itkin -> Jose Saramago - Kertomus sokeudesta
89. Laura Ingalls Wilder - Pieni talo preerialla -> Annie Proulx - Laivauutisia

77. Homeroksen Odysseian lisäksi pitäisi ehdottomasti olla myös: James Joyce - Odysseus.

Jostain syystä olen ilahtunut, että seuraavat ovat päätyneet listalle:

10. Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

72. Risto Isomäki - Sarasvatin hiekkaa 82. Stieg Larsson - Miehet, jotka vihaavat naisia, joiden lisäksi voisi olla myös Peter Hoeg - Lumen taju

Ja miksi puuttuvat listalta?
- Joyce Carol Oates'in tuotannosta joku.
- Monta kertaa kirjailijoiden valitsemana kaikkien aikojen parhaaksi valittu suomalainen romaani, Volter Kilven Alastalon salissa.

Listan laatijan olisi kannattanut konsultoida kulttuuriasiantuntija Virpi Hämeen-Anttilaa. Hänen esikoisteoksensa Suden vuosi sisälsi mielenkiintoista pohdintaa ja kritiikkiä sivistyneisyydestä sekä klassikoiden valintaperusteista.

Mitä mieltä olette?
Maria

ViestiKirjoittaja Gyver » 28.01.2011 14:26

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 22.02.2011 00:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja deontti » 28.01.2011 19:58

Tuosta listasta olen lukenut 5.
En silti pidä itseäni tyhmänä tai lukemattomana, onpahan vaan tullut valittua niitä ei-klassikkoja.
Koulussakaan ei muistaakseni ollut koskaan pakko lukea mitään tiettyä kirjaa, vaan sai aika pitkästä listasta valita, mitä lukee.
deontti

Paluu Romulaatikko