Kaupan jääkaappi = "oma" jääkaappi.

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kaupan jääkaappi = "oma" jääkaappi.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.03.2019 10:48

Läpi yön auki olevista kaupoista on tullut monille jääkaapin korvikkeita: ”Ei tarvitse hamstrata ruokaa, kun pääsee koska vain ostoksille” Kuluttajat haluavat kaiken Kuluttajat haluavat kaiken nyt ja heti. Se näkyy kauppojen aukioloajoissa. - Päivi Meritähti Aukioloajat 22.3.2019 7:14,
päivitetty 8:20 https://yle.fi/uutiset/3-10697090
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: "Oma" jääkaappi = kaupan jääkaappi.

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.03.2019 19:37

Ei parin kolmen päivän välein kaupassa käyminen ole "hamstraamista". Painvastoin jatkuva kaupassa majailu ja ostoksilla luuhaaminen on mieltä rasittavaa ja luo kulutuskeskeisen elämäntavan.
Hilppa

Re: Kaupan jääkaappi = "oma" jääkaappi.

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.03.2019 19:34

Kuva
https://www.gigantti.fi/product/kodinko ... 00-59-2-cm
Kun muutin tähän vuonna 2009, minun piti hankkia kiireesti (tilan vuoksi) pieni jääkaappi, joka olisi vastaanoton vuoksi myös äänetön. Valintani oli Fuzzy Logic -tekniikalla toimiva DOMETIC DS 600; paino 18 kg; (cm) korkeus 59, leveys 49, syvyys 49; tilavuus 53 litraa (510 €). Jo tuolloin ajattelin, että tarvitsenkohan pakastinta ollenkaan, kun alepa on viereisessä korttelissa 50 m päässä. Eihän kaapissa tarvitse olla kuin litra maitua, kermaa ja tila sampanjan jääähdyttämiseen (Alko on 100 m päässä.) - Syksymmällä kaveri-mies raahasi kuitenkin landeltamme tänne tornin, jonka aslakerrassa on myös pakastin. (Nyt tornissa on turhaakin kamaa; Dometic istuu käyttämättömänä.)

Nyt kun alepa on auki aina, ajatus pienellä kaapilla pärjäämisestä tuntuu hauskalta ja haastavalta. Jos iso menee rikki, heitän sen helkattiin ja laitan tilaan kirjahyllyn.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.03.2019 20:50

Kuulostaa järkevältä.
Minulla lähin kauppa on puolen kilometrin päässä, ja koska en ole herkästi liikkeelle lähtevää sorttia, se on aivan kaukana toimiakseen jääkaappinani. Aikana, jolloin lähin kauppa oli vajaan parinsadan metrin päässä, matka tuntui sopivalta pikaisiin piipahduksiin. Toisaalta puoli kilometriä suuntaansa olisi oikein sopiva kävelylenkki patikoitavaksi vaikka maitolitran vuoksi. Ei olisi paljon kantamistakaan, jos ravaisi päivittäin ja ostaisi yhden tarvikkeen kerrallaan.

Joka tapauksessa kauppojen runsas aukiolo näyttää tuoneen yllättäviä hyötyjä. Vieressä sijaitsevaan lähikauppaan on vaivatonta kipaista pienille ostoksille, kaupan iltainen hävikkimyynti on helppo hyödyntää, eikä tarvitse ostaa kotiin ruokaa 'kaiken varalta'. Uskon, että myös kaupungissa yksinään elävät ikäihmiset voivat hyötyä nykysysteemistä: aina auki olevaan kauppaan pääsee oman vointinsa mukaan, eikä tarvitse pelätä kaupan olevan kiinni juuri silloin kun itse sattuu olemaan voimissaan kauppareissua varten.

Pääkaupunkiseudulla kyllä toimii kotiinkuljetus, mutta se on älyttömän kallista. Ja sitä kalliimpaa mitä vähemmän kerralla tilaa, joten se palvelee parhaiten lapsiperheitä. Niinpä aina auki oleva lähikauppa voi olla suoranainen pelastus.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.03.2019 22:35

On kaksin asuvia pariskuntia, joilla voi olla kotona 3 pakastinta ja landella 2; silti he käyvät päivittäin autolla kaupassa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.03.2019 23:22

Noin varmaan voi olla. Kun kerran sanot...

Kaupassa käyminen on monille hyvää kuntoutusta, mutta autolla asioiminen olisi hyvä vaihtaa johonkin muuhun. Toisaalta jos ajotaitoakin pitäisi treenata, autolla ajaminen päivittäin lähikauppaan - tai miksei vähän kaukaisempaankin putiikkiin - voi olla oikein hyvää harjoitusta ikäihmisille.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.03.2019 23:40

Dometicista (vähän vanhempi malli) on kokemusta. Se on asuntovaunujääkaappi, joka toimii mökillä joten kuten. Helteellä on suuri tarve viileille juomille eikä Dometicin kapasiteetti ollut riittävä. Positiivista on hiljainen käyntiääni. Ääntä ei ole ollenkaan! Sen sijaan huonetilaa lämmittävä vaikutus on suuri verrattuna kaapin sisäpuolen viilennyskapasiteettiin, joka on surkea.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Tyy » 28.03.2019 13:20

Mä en ymmärrä mitä huonoa tai paheksuttavaa tuossa on. Itse olen erityisesti pakastimista ajatellut noin. Mulla on pakastin vaan ei käytössä. Mä voin hyvin antaa kaupan alan ammattilaisten säilyttää kaikki pakasteet mun puolesta, niillä on kunnollisia pakastimia kilometrin säteellä vaikka kuinka.

Muutettuani keskustaan muutama vuosi sitten käyn lähes joka päivä kaupassa. Mulla on säännöllisesti jääkaapissa vain margariinia. Mä olen miettinyt että periaatteessa jääkaappia ei tarvitsisi lainkaan. Kesälläkin maito säilyisi huoneenlämmössä sen korkeintaan vuorokauden. En olen kyllä ainakaan vielä kokellut tuollaista mutta hyvin mahdollista se olisi.

Siinä on myös etu että ihmisillä on taipumus syödä ruokaa, eritysesti sellaista mitä voi syödä samantien, kun sitä on saatavilla. N. 30% suomalaisista on enää normaalipainoisia. Mä ja uutisen Roosa-Maria kuulutaan siihen vähemmistöön. Jos sulla on jotain kuivaruokaa kuten puuroa kaapissa, et sä kuitenkaan kovin helpolla sitä syö liikaa.

Lähistöllä on myös 24/7 ABC jossa on tullut joskus yöllä käytyä. Varmaan kyllä alle kerran kuukaudessa. Enemmän siellä tulee käytyä jouluna ja sellaisina pyhinä jolloin muut kaupat eivät ole auki lainkaan. Suurissa hypermarketeissa tulee käytyä vain muutaman kerran vuodessa, just eilen kävin Citymarketissa kun parturikäynnin yhdeydessä tuli sellaisen vierestä kuljettua. Keskustassa on vain korkeintaan supermarketteja.(Helsingin keskusta on aika erilainen kuin Turun)
Tyy

Paluu Romulaatikko