Onko kaakao-pulvereissa eroja?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.12.2017 01:51

Onko kaakao-pulvereissa eroja?
Olen kokeillut luomua (kallein), Van Houtenia, Fazeria ja Rainbowta. Itse en ole laatu- tai makueroja huomannut. Hintaerot ovat melkoiset.
Joimme jo 1700-luvulla kaakaota Ranskan kuninkaan hovissa. Itse olin siellä miekkamiehenä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja trisse » 10.12.2017 03:21

Oboy on parasta.
trisse
 

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Katla » 10.12.2017 04:15

Kuva miehenäpä tietenkin hovissa :shock: Van Houten on käytössä, muut on liian makeita.
Katla
 

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.12.2017 23:44

trisse kirjoitti:Oboy on parasta.

Käsittääkseni Oboy yms. ovat kaakaojuoma-pulvereita, jotka ovat eri tuotteita kuin varsinaiset kaakaot, joissa mm. rasvpitoissuus on 10-kertainen.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.12.2017 20:05

Noin on. Kaakaopulverit ovat toistensa kaltaisia, pelkkää kaakaojauhoa ilman sokeria ja muita kaakaojuomajauheiden tykötarpeita.

Mutta kaakaojauhoissa näyttää olevan eroja, toisissa on lisäaineita ja toisissa ei. Van Houten on puhdasta tavaraa verrattuna esim. Pirkan, Rainbow:n ja Eldoradon vastaaviin, jotka kaikki sisältävät happamuudensäätöaineita. Pirkka vakuuttaa, ettei sen E501-lisäaineesta ole mitään haittaa. Miksi jotkut kaakaopulverit ovat sataprosenttista kaakaojauhetta ja toisiin on laitettu lisäaineita - sitä en tiedä.

Ketjun kysymyksen innoittamana tutkin googlailemalla, ilman Googlea en tietäisi asiasta mitään. Käytännössä en ole ikinä huomannut mitään eroja kyseisen tuotteen kohdalla; kaakaojauhe mikä kaakaojauhe. Juomajauheet ovat toinen juttu.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.12.2017 20:57

Mutta onhan kahveissakin eri lajikkeita ja erilaisissa oloissa kasvaneita. - Tällöin kaakaoissakin tulisi olla makueroja.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.12.2017 23:08

Niin. Varmaan niissä on makueroja, mutta kaakaonjuonti verrattuna kahvinjuontiin on niin vaatimatonta, ettei lajikkeiden välisiä makueroja ole huomattu. Tai makueroilla ei ole merkitystä yhtä paljon kuin kahvin kohdalla on.

Kahvipavuista tehdään kahvijuomaa, kaakaopavuista tehdään muutakin - etenkin muuta - kuin kaakaojuomaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.12.2017 11:30

Miksi jotkut kaakaopulverit ovat sataprosenttista kaakaojauhetta ja toisiin on laitettu lisäaineita - sitä en tiedä.

Aito kaakao on arvokas raaka-aine, kuten kahvi ja suklaa. Siksi halvempiin kauppaketjujen omien tuotemerkkien kaakaoihin lisätään täyteaineita, joista sitten kerrotaan, että ne eivät ole haitallisia tms.

Van Houten on paras ja alkuperäisellä reseptillä valmistettu kaakaojauhe. Tuo herra van Houten itse kehitti kaakaon valmistusmenetelmän. Ja voi olla niinkin, jos kaakaota kyetään valmistamaan jollain muulla menetelmällä kuin van Houtenin alkuperäisellä, on säilyvyyttä ehkä paranneltava keinotekoisesti.
Hilppa
 

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.02.2018 20:07

Psykopatologia kirjoitti:Onko kaakao-pulvereissa eroja?
Olen kokeillut luomua (kallein), Van Houtenia, Fazeria ja Rainbowta. Itse en ole laatu- tai makueroja huomannut. Hintaerot ovat melkoiset.
Joimme jo 1700-luvulla kaakaota Ranskan kuninkaan hovissa. Itse olin siellä miekkamiehenä.

https://goo.gl/images/zWRh8X
Yllättäen kallein pulveri - pierulainen ja alepassa kallein CocoVi - osoittautui juomana heikoimmaksi. Hyvin vaaleaa jauhetta. Onkohan tarkoitettu lähinnä vain lisänä ruoanlaittoon?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.02.2018 20:21

Psykopatologia kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Onko kaakao-pulvereissa eroja?
Olen kokeillut luomua (kallein), Van Houtenia, Fazeria ja Rainbowta. Itse en ole laatu- tai makueroja huomannut. Hintaerot ovat melkoiset.
Joimme jo 1700-luvulla kaakaota Ranskan kuninkaan hovissa. Itse olin siellä miekkamiehenä.

https://goo.gl/images/zWRh8X
Yllättäen kallein pulveri - pierulainen ja alepassa kallein CocoVi - osoittautui juomana heikoimmaksi. Hyvin vaaleaa jauhetta. Onkohan tarkoitettu lähinnä vain lisänä ruoanlaittoon?

Kuva
Ei vaan van Houtenin kaakaon valmistusmenetelmä on patentoitu. Ja ilmeisesti muut eivät osaa sitä matkia (vieläkään).
Hilppa
 

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.02.2018 20:41

Kuva
Tuo on Van Houtenin veroista - n.30% kalliimpaa vaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja logia » 28.02.2018 20:50

Minä olen huomannut kaakaojauheissa värieroja tummuusasteessa.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.02.2018 21:03

Kuva VH Dream coco drink - 10 annospussia (23 g): lisää vain vesi. - 3,83
Tuosta yllätyin positiivisesti: liki oikean kaakaon veroista. - Olen parantanut juomaa vielä siten, että olen sekoittanut jauheen kevytmaitoon ja lisännyt vielä lusikallisen oikeaa kaakaota, välillä myös palan Fazerin sinistä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.02.2018 21:15

Hilppa kirjoitti:Ei vaan van Houtenin kaakaon valmistusmenetelmä on patentoitu. Ja ilmeisesti muut eivät osaa sitä matkia (vieläkään).

Onko patentti vielä voimassa?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja trisse » 28.02.2018 22:07

Minulla on jotain aitoakin mutten pidä siitä kun ei ole niin täyteläinen ja hyvänmakuinen.
trisse
 

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Tyy » 03.03.2018 00:12

Onpa täällä tehokkaasti omaksuttu mainoksien sloganit ja muut väitteet.

Patentit eivät ole voimassa vuosikymmeniä. Jos Van Houten olisi joskus jotain "valmistusmenetelmiä" patentoinut ne olisivat jo vuosisataa sitten rauenneet. Puhumattakaan siitä että "salaisen" valmistusmenetelmän voisi yrittää pitää omana tietonaan, mutta patentit ovat julkaistuja.

Ne mainosten sloganin salaisesta perinteisestä valmistusmenetelmästä on kanssa aika hauskaa jos miettii että kyse on aina bulkkituotteesta jonka valmistuksessa on mukana tuhansia ihmisiä. Ei sellaisia salaisuuksia oikein voi olla.

Puhumattakaan siitä "valmistamisesta". Ihan kuin olisi miljoona eri tapaa kuivata/jauhaa jotain kaakaopapuja ja että näistä vain muutama olisi hyvä.



Lisäaineet ja säilöntäaineet. Näistä olen joskus hämmästellut, joko kaikkia ei tarvitse ilmoittaa, tai sitten osalla on tiedoissa virhe. En muista missä, mutta olen nähnyt mustia oliiveja joissa ei lukenut että ne sisältää lisäaineita. Kuitenkin kaikki mustat oliivit ovat aina värjättyjä. Eli niistä puuttui se merkintä.



Otsikon kysymykseen, onko perunoissa eroja? Kuka tahansa voi käydä katsomassa missä tahansa kaupassa missä myydään irtoperunoita. En tarkoita että eroaako siikli bataatista vaan ihan saman perunalaarin sisältöä katsellessa, eroaako ne toisistaan?
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.03.2018 10:49

"Onpa täällä tehokkaasti omaksuttu mainoksien sloganit ja muut väitteet.

Patentit eivät ole voimassa vuosikymmeniä. Jos Van Houten olisi joskus jotain "valmistusmenetelmiä" patentoinut ne olisivat jo vuosisataa sitten rauenneet. Puhumattakaan siitä että "salaisen" valmistusmenetelmän voisi yrittää pitää omana tietonaan, mutta patentit ovat julkaistuja.

Ne mainosten sloganin salaisesta perinteisestä valmistusmenetelmästä on kanssa aika hauskaa jos miettii että kyse on aina bulkkituotteesta jonka valmistuksessa on mukana tuhansia ihmisiä. Ei sellaisia salaisuuksia oikein voi olla.
"

Vaikka varsinainen patentti ei ole enää voimassa, nykyinen tuotemerkki van Houten on alkuperäisen patentin alla olleen menetelmän tuotteen nykyinen vahva tuottaja. Ja hyvin on onnistunutkin. Tuotekehittely sisältää varmasti paljon muita prosessin yksityiskohtia, jotka ovat liikesalaisuuksia. Esimerkiksi hankintaketjun hallinta, yhteistyökumppanit, prosessin aikainen säilytys, kuljetus, logistiikka ym. jotka kuuluvat selkeästi liiketoiminnan ytimeen.
Hilppa
 

Re: Onko kaakao-pulvereissa eroja?

ViestiKirjoittaja Fanni » 04.03.2018 20:10

Ostin Oboy- kaakaota kävelylenkkiä varten, lämmin juoma on pakkasella ihanaa. Olen täysin hurahtanut kävelyyn. Outoa oikeastaan.
Fanni
 


Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa