Olen pakotettu...

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Olen pakotettu...

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2017 19:23

Otsikon ilmaisu on niin kiehtova ja kiinnostava, että avasin sille oman ketjun.
Mielestäni "olen pakotettu [johonkin]" tuntuu ja kuulostaa aikuisten kielenkäytössä kummalliselta ilmaisulta, joten mielelläni luen ajatuksia ja näkemyksiä tästä asiasta.

Mihin kaikkeen me täysi-ikäiset ihmiset olemme pakotettuja ja kenen toimesta? Entä missä kaikessa ulkoinen 'pakko' on todellisuudessa oma sisäinen tarve, joka pakottaa ja panee toimimaan - tai olemaan toimimatta?
Mirri

Re: Olen pakotettu...

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.03.2017 17:20

"Reilummin": MINÄ (todella) haluan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 15.03.2017 19:07

Mirri kirjoitti:Otsikon ilmaisu on niin kiehtova ja kiinnostava, että avasin sille oman ketjun.
Mielestäni "olen pakotettu [johonkin]" tuntuu ja kuulostaa aikuisten kielenkäytössä kummalliselta ilmaisulta, joten mielelläni luen ajatuksia ja näkemyksiä tästä asiasta.

Mihin kaikkeen me täysi-ikäiset ihmiset olemme pakotettuja ja kenen toimesta? Entä missä kaikessa ulkoinen 'pakko' on todellisuudessa oma sisäinen tarve, joka pakottaa ja panee toimimaan - tai olemaan toimimatta?

Eihän me aikuisetkaan voida elää oman tahtomme mukaan. Meillä on monia pakottajia, jotka pakottavat meitä hyvin ahtaaseen muottiin.

Ensimmäisenä tulee mieleen lait ja säädökset, joilla hallitsijat pakottavat meidät tahtoonsa.

Sitten tulee hyvät tavat joita tarvitaan sosiaalisessa kanssakäymisessä. Kovin suuria poikkeamia ei sallita.

Sitten on esimerkiksi näitä palstan sääntöjä ja kullakin palstalaisella on omat sääntönsä, joilla toisia pakotetaan omaan tahtoonsa.

Aika kapoisessa rakosessa tässä yritetään selvitä.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.03.2017 21:08

Aikuisina kuitenkin yleensä voimme valita suostummeko 'pakottamisiin' vai emme. Toki vaihtoehdot voivat olla vähissä ja ne voivat tuntua toinen toistaan huonommilta, mutta niitä on. Joten ei olla pakotettuja, vaan motiivi löytyy itsestä niin joustavuuteen kuin joustamattomuuteenkin.

Mielestäni Psykopatologian esittämä ilmaisu pitää paikkansa paremmin ja täsmällisemmin kuin ilmaisu olen pakotettu. Tai sitten niin, että minulla on sisäinen pakko...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.03.2017 21:39

Ei tuommoista sisäistä pakkoa ole; kyseessä on oma valinta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse » 16.03.2017 00:51

Lapsena minulle sanottiin kysymykseen "Onko pakko?" että pakko on vain maksaa veroja ja kuolla. Silti oli myös pakko syödä lautanen tyhjäksi ym triviaalia muuta. En muista kuulleeni "olen pakotettu" -ilmaisua. Siitä tulee jotenkin sadistinen fiilis. Että se liittyisi jonkin vaatimiseen toiselta ihmiseltä josta sitten heitetään vastuu toiselle. ("Olen pakotettu puhumaan suuni puhtaaksi sinulle..." tms)

Missä sinä Mirri tuohon törmäsit? (Lisäys: Huomasinkin juuri :D Vähän tuohon suuntaan mitä kirjoitinkin)
trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.03.2017 01:05

(En haluaisi), mutta olen pakotettu tekemään näin (koska sinä olet tuollainen). Henkilö toimii ärsykkeen pohjalta ja siirtää vastuun toiselle puhdistaen itsensä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 16.03.2017 19:25

Syy - seuraus kaavio:

ärsyke -> prosessointi -> output

Tästä näemme, että Kyllästyneen antama ärsyke tuotti Kaapolta output-pökäleen.

Kuka on tähän syy pää?
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.03.2017 20:41

Kaapohan pökäleen tuotti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 16.03.2017 20:51

Mikä on ärsykkeen antajan vastuu?
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2017 21:09

Sievä Sigismund kirjoitti:Syy - seuraus kaavio:

ärsyke -> prosessointi -> output

Tästä näemme, että Kyllästyneen antama ärsyke tuotti Kaapolta output-pökäleen.

Kuka on tähän syy pää?

Eikö aikuisella ihmisellä ollut muita mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja kuin ryhtyä suoltamaan tänne pökäleitä?

Ja vielä: olet väärässä väittäessäsi Kyllästyneen olleen Kaapon suoltamisen syy. Kaapo ryhtyi postaamaan ronskeja kuvia pakottaakseen Psykopatologian toimimaan hänen tahtonsa mukaisesti.

Kaapo kirjoitti näin:
Pertti kieltäytyy poistamasta nikiäni.
Siitä johtuen olen pakotettu postaamaan saitille kiellettyä materiaalia, kunnes nikini katoaa.
Mirri

Paluu Romulaatikko