Paras uuni?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Paras uuni?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.03.2016 23:56

Mikä mielestänne on paras uuni(, kun puulämmitteistä ei oteta lukuun)? Tavallinen sähköuuni, kaasulämmitteinen, mikroaalto-, erillis-, höyry-, kiertoilma-, yhdistelmäuuni vai jokin aivan muu?
Hilppa

Re: Paras uuni?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.03.2016 06:31

En tiedä, koska en ole käyttänyt enkä kokeillut kaikkia mainitsemiasi. En tietääkseni ole ikinä nähnytkään kotitalouteen tarkoitettua höyryuunia; nyt vasta netistä katselin kuvia, kun kerroit höyryuunejakin olevan.

Minun uunivalikoimassani on 'perinteisesti' paistava sähköuuni sekä mikroaaltouuni, ja niistä jälkimmäinen on eniten käytössä. Sähköuuniin turvaudun vain paistaessani perinteisesti kuuman ilman avulla, mitä teen nykyisin aika harvoin. Kotitalouksiin tarkoitettujen kiertoilmauunien kanssa oli ongelmia niiden alkuaikoina; paistoivat kuulemma epätasaisesti. Varmaan tekniikka on jo kehittynyt, ja ihmiset oppineet käyttämään niitä. Jos vielä olisin kaiken itse kokkaava ja paistava perheenäiti, ehkä toiveenani olisi saada tavallisen sähköuunin sijaan kiertoilmauuni, koska sillä syntyy monta pellillistä siinä kuin tavallisella yksi.

Höyryuunit ovat vielä niin uusia ja kalliita, että sellaista en haluaisi omaan huusholliini epävarmaksi kokeiltavaksi ennen kuin käyttökokemusta on saatu ja hinnat pudonneet järkeviksi suhteutettuna tavallisen perheen kokkaustarpeisiin. Olisi kovin kallis ylellisyyskapistus keittiössä, jos se osoittautuisi virhevalinnaksi. Tonni tai pari on huikea hinta tilaa vievästä kodinkoneesta, joka komeilee tyhjän panttina tai toimii säilytyspaikkana.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.03.2016 23:36

Hilppa, mikä sinun mielestäsi tai kokemuksesi mukaan on paras uuni?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.03.2016 00:02

Riippuu siitä, mikä uuni on kulloinkin käytettävissä. Aivan kaikista uunityypeistä ei minullakaan ole kokemusta, joten siksikin avasin ketjun. Sellaista yhdistelmäuunia haluaisin kokeilla, jossa on sekä normaali sähköuuni että mikroaaltouunitoiminto samassa vempaimessa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Katla » 31.03.2016 00:54

No minulla on kokemusta vain niistä puulämmitteisistä, sekä tavanomaiseta sähkö tai kiertoilma uunista ja kiertoilma uunissakin onnistun polttamaan paistokset. Kaasu-uunista on vain vähän käyttö kokemusta. Kaasu pelottaa, en uskalla ottaa käyttöön, kuin pakon edessä. Mökillä.
Eli siis, sähköuunin käytön hallitsen ja käytän sitä. En osaa vertailla, koska puu uunikin on siinä ja siinä, että osaan hyödyntää sitä muuhun kuin lihan haudutukseen. Paistokset palaa aina, en hallitse tietotaitoa puu uunin lämmön käytöstä. Paras helpoin ja vaarattomin on siis mielestäni normi sähkö uuni.
Mikro? En hallitse sitäkään. Pikalämmitin ja sulatin, mutta uunina ei mulla onnistu. Mikroni on sellainen monikäyttö uuni, grillaus yms. kaikenlaista ihme touhua osaava laite.
Minä ainoastaan sulatan tai lämmitän siinä.
Katla

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2016 15:10

Nuotio on minulle paras uuni!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.04.2016 15:50

Hyötysuhde on nuotiossa kohtalaisen heikko. Muuten kiva, etenkin pimeässä.

Ajattelin kokeilla kalojen haudutusta padassa ja luukullisessa takassa, jonne hiilloksen muodostuttua asetetaan pari tiiliskiveä lämpöä varaamaan ja niiden päälle pata. Eräs tuttu on valmistanut tuolla menetelmällä pienen joulukinkkunsakin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.04.2016 16:59

Hilppa kirjoitti:Mikä mielestänne on paras uuni(, kun puulämmitteistä ei oteta lukuun)? Tavallinen sähköuuni, kaasulämmitteinen, mikroaalto-, erillis-, höyry-, kiertoilma-, yhdistelmäuuni vai jokin aivan muu?

Energiankulutusta ajatellen taitaa mikroaaltouuni olla taloudellisin - siis paras.
Mirri

Paluu Romulaatikko