Paras voileipäkakku?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Paras voileipäkakku?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 11.03.2016 20:33

Itse pidän eniten kylmäsavulohi - voileipäkakusta. Olen tehnyt voileipäkakun aina paahtoleivistä, nyt lukemassani ohjeessa luki, että sen voi tehdä myös vuokaleivästä. Mikä on vuokaleipä?
Kuutar

Re: Paras voileipäkakku?

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.03.2016 21:09

Vuokaleipä on vuoassa (muotissa) paistettu leipä. Kaupoissa paahtoleivän nimellä myytävät valmiiksi viipaloidut leivät käsittääkseni ovat yleensä paistovuoassa paistettuja.
Aikoinani perheenäitinä leivoin kutakuinkin kaiken leivän itse, ja useimmiten laitoin leipätaikinan vuokiin paistettavaksi. Vuokien avulla uuniin mahtui kerralla enemmän taikinaa, ja vuokaleipä pysyi kuosissaan paljon paremmin kuin ilman vuokaa paistettu.

Voileipäkakkujen tekemisestä minulla ei ole kokemusta, mutta arvelen vuokaleivän ja paahtoleivän olevan kakkupohjana suurin piirtein sama asia. Vuokaleipä vain ei ole valmiiksi viipaloitua, toisin kuin kauppojen ja leipomoiden markkinoimat paahtoleivät. Kokonainen vuokaleipä lienee paahtoleipiin verrattuna siitä kätevä, että sen voi itse viipaloida voileipäkakkuun sopivaksi kakkupohjaksi.

Voileipäkakun voi tehdä vaikka millaisesta ja ties minkä muotoiseksi paistetusta leivästä, vain mielikuvitus (tai sen puute) asettaa rajat.
Mirri

Paluu Romulaatikko