Yhteiskuntasopmuksesta suora tiedotustilaisuus

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Yhteiskuntasopmuksesta suora tiedotustilaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2015 10:47

Näin yhteiskuntasopimus etenee - tiedotustilaisuus suorana Kesärannasta
ma 3.8.2015 11:30 vain suorana http://areena.yle.fi/1-2949404 (1 h 35 min)

Hallitus on saanut valmiiksi ehdotuksensa yhteiskuntasopimusprosessin jatkosta. Ehdotus esitellään työmarkkinajärjestöille Kesärannassa.
Sen jälkeen pidetään tiedotustilaisuus..
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Yhteiskuntasopmuksesta suora tiedotustilaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.08.2015 20:55

A-studio klo 21.05

22:53
Kapitalistisissa yhteiskunnissa julkinen sektori tuottaa pääosin "menoja" (klenkkojen elätys yms.) kun taas privaattisektori tuottaa varallisuutta, joka on ns. hyvinvointivaltion perusta. Siksi työllisyys on tärkeä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja haller » 05.08.2015 10:43

Yksityissektori tuottaa varallisuutta kihojen omiin taskuihin. Julkisen puolen ei ole tarkoituskaan tuottaa voittoa, vaan mahdollistaa heikommassakin asemassa olevien ihmisten elämisen (perus)tarpeet.
Ilman sosiaaliturvaa ja tukia esim. mulla ei ois varaa esim. ees lääkkeisiin eli olisin psykoottinen koko ajan.
haller

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2015 11:04

Yksityissektori tuottaa myös työpaikkoja, jotka tuottavat hyvnvoinia työttömille. Työpaikkoja voi luoda myös julkinen sektori, jonka sanotaan paisuneen jo liikaa ja johon sijoitetut varat ovat pois vientiteollisuuden yms. investoinneista. Julkinen sektori ei kustanna itse itseään vaan toimii verovaroilla yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 05.08.2015 16:33

Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa yhteiskunnan pitäisi taata kaikille samanarvoiset palvelut eikä niin, että rikkaiden pitäisi maksaa myös köyhien palvelut.
toope

ViestiKirjoittaja haller » 05.08.2015 22:43

Pääomatuloverotus ylös ja "veropakolaiset" takas Suomeen, niin johan alkaa olla oikeudenmukaisempaa.
En ymmärrä miks ihmiset ihailee joitain ketun jäkispelaajia (eläkeläisiä tai ei) yms. urheilijoita, jotka asuu verotuksellisista syistä ulkomailla suurimman osan vuodesta.
Niin, ja lapsilisät pois rikkailta. Jotku perheet säästää lapsen tilille kaikki lapsilisät. Ei ne lapsilisät sitä varten oo olemassa. Meitsin lapsilisät meni ainakin kaikki mun kuluihin lapsuudessa (vaatteet, ruuat yms).
Mitä kauemmin olen ollut kuntoutustuella, sitä enemmän olen mennyt vasemmalle noin poliittisesti.
Ei o mitään luksusta tää kuntsarilaisen elämä.
haller

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.08.2015 23:02

haller kirjoitti:... Niin, ja lapsilisät pois rikkailta...

Lapsilisät eivät tosiaankaan ole tarkoitettu säästettäväksi lapselle pesämunaksi, mutta oletko ajatellut sitä, että jos "rikkaat" ovat vain maksajan asemassa eivätkä itse saa mitään, kuinka moni "rikas" sellaiseen kuppaamiseen suostuu?
Ja koska pääomaverotuksen alaisesta (todellisesta pääoma)tulosta on veroja maksettu jo moneen kertaan; miksi omistamisesta pitäisi ihmisiä rangaista?
Verotuksen porsaanreikä palkkatulojen nostamisesta pääomatuloina pitäisi tukkia.

Kuntoutustuella eläminen ei varmasti ole luksusta, mutta realismi olisi paikallaan yhteiskunnan tulonsiirtojen järkevyyttä miettiessä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 06.08.2015 00:37

Kyllästynyt kirjoitti:
haller kirjoitti:... Niin, ja lapsilisät pois rikkailta...

Lapsilisät eivät tosiaankaan ole tarkoitettu säästettäväksi lapselle pesämunaksi, mutta oletko ajatellut sitä, että jos "rikkaat" ovat vain maksajan asemassa eivätkä itse saa mitään, kuinka moni "rikas" sellaiseen kuppaamiseen suostuu?
Ja koska pääomaverotuksen alaisesta (todellisesta pääoma)tulosta on veroja maksettu jo moneen kertaan; miksi omistamisesta pitäisi ihmisiä rangaista?
Verotuksen porsaanreikä palkkatulojen nostamisesta pääomatuloina pitäisi tukkia.

Kuntoutustuella eläminen ei varmasti ole luksusta, mutta realismi olisi paikallaan yhteiskunnan tulonsiirtojen järkevyyttä miettiessä.

Rikkaat ovat siis vain maksajan asemassa. Miksi siis ehdotuksesi?
Peilikuva

ViestiKirjoittaja toope » 06.08.2015 06:46

Jos rikkaat jäkispelaajilla tarkoitetaan jääkiekkopelaajia, niin he myös pelaavat sitä kiekkoa siellä ulkomailla ja asuvat siellä.
Eli tekevät työtänsä ulkomailla ja aivan oikein että maksavat veronsa myös sinne.

Mikähän olisi se tuloraja rikkaudelle, että menettäisi lapsenlisät? Esim. vasta oli lehdessä keskustelua, kun tienasi 4500 euroa kuussa, siitä pois verot ja tuolla summalla ei olisi saanut olla mitään rahavaikeuksia.
toope

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.08.2015 10:53

Ja sinunko mielestäsi 4500 e kuussa ei ole riittävä määrä, että sillä pärjäisi ilman rahavaikeuksia?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.08.2015 11:52

Peilikuva kirjoitti:Rikkaat ovat siis vain maksajan asemassa...

Missäs minä noin muka olen sanonut?
Peilikuva kirjoitti:... Miksi siis ehdotuksesi?

Koska se on veronkiertoa ja asettaa palkansaajat eriarvoiseen asemaan sen perusteella, voiko palkkatulon väittää olevan pääomatuloa vai ei.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 06.08.2015 12:02

Helmenkalastaja kirjoitti:Ja sinunko mielestäsi 4500 e kuussa ei ole riittävä määrä, että sillä pärjäisi ilman rahavaikeuksia?

Mulle se kyllä olisi riittävä summa mutta jutussa oli ihmisiä jotka tuon ansaitsivat, maksoivat verot ja kalleimmat päivähoitomaksut, niin ei niille kyllä mitenkään enempi jäänyt käteen kuin esim. 2000 euroa tienaaville.
toope

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.08.2015 12:42

Olivatko kaikki muut muuttujat samat? Samanlaiset perheet (yhtä monta henkeä, samanikäiset lapset), sama asuinkunta ja työssäkäyntikunta, asunnon koko, yhtä monta töissäkäyvää jne. On paljon asioita, jotka vaikuttavat siihen, kuinka paljon rahaa jää käteen.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja toope » 06.08.2015 13:09

Oli minusta. Sitä juttua en voi tänne lähettää, kun se on lukuoikeuden takana.
toope

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.08.2015 14:02

Siinä tapauksessa minun on turha kommentoida enempää.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja toope » 06.08.2015 14:31

Kiitos mielenkiinnosta.
toope

Paluu Romulaatikko