Pesukoneen ainelokerot

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Pesukoneen ainelokerot

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.06.2015 20:36

Kolme lokeroa:

|
kukka / lumihiutale
||

a) Mitä näistä kuuluu päätellä? Mihin laitetaan mitä?
b) Onko keskimmäinen kukan vai lumihiutaleen symboli?
c) Mitä muita lokeroja voi olla?

Nämä on tärkeä tietää, koska tiedottomuuden tila voi aiheuttaa turhia perheriitoja.
Ryysy

Re: Pesukoneen ainelokerot

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.06.2015 20:45

Meillä nyt selvisi, että minä olen laittanut aina jauhemaisen pesuaineen ykköseen (symboli |) ja nestemäisen huuhteluaineen kakkoseen (symboli ||) ja mies on laittanut pelkän jauhemaisen pesuaineen aina kukkaan, jota väittää lumihiutaleeksi.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.06.2015 20:46

Sateentekijä kirjoitti:No minun koneessani on kolme lokeroa.Ensimmäinen esipesuun, keskimmäinen huuhteluaineelle ja oikeassa reunassa varsinaiseen pesuun...Eikä kun ensimmäinen esipesuun, toinen pesuun ja kolmas huuhteluaineelle, jota en käytä.
Piti oikein mennä tarkistamaan omasta koneesta. Käytän siis ainoastaan tuota yhtä lokeroa.

Onko niissä kuvat / symbolit?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.06.2015 20:48

Flower kirjoitti:Veikkaan, että koneen merkillä on merkitystä tässä. Muistelisin, että meillä ( Mielessä) on l esipesun pesuainelokero, ll normipesuaineen lokero ja kukka huuhteluaine ( jota en käytä). Itse tarkastin ohjekirjasta nämä joskus. Ohjekirjat löytynevät myös netistä, jos on hukassa.

Toivottavasti nämä ovat konekohtaisia, koska muuten ollaan pesty pyykit päin...
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.06.2015 20:54

Olen luullut, että esipesu pitää erikseen valita (nappuloista), jos sen haluaa.

Ja mitä ihmettä on muuten esipesuaine? Jos sellaista on, niin mikä on sen tarkoitus?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.06.2015 21:04

En tiedä mikä meillä on, kun sitä ei näe googlesta. (Näkisi kai oikeasti.) Mutta jos siis kukkaan laitetaan AINA huuhteluaine, niin tämä on ihan hyvä tietää. Koska olen ihmetellyt, että miksi pitää äidin luona laittaa huuhteluaine kukkaan ja sitten yhdessä toisessa paikassa siihen pitää laittaa nestemäinen pesuaine. Ja onko merkitystä onko nestemäinen pesuaine tai jauhemainen, sitäkään en tiedä. Ties vaikka näistäkin olisi samanlaisia yhdistelmiä kuten shampoo- ja hoitoaine.

Ja ruotsissa puhuvat vielä jostain "pehmennysaineesta". Kai se on huuhteluaine.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.07.2015 18:47

Ihan täydestä olisi mennyt läpi, että on olemassa vielä erikseen jokin esipesuaine. Ainakin moisella saisi varmaan hyvin rahastettua. Voiko pesupalloon laittaa myös jauhepesuaineen? Jos ei, niin pesukoneiden maailmassa ei ole enää mitään järkeä. Jos taas voi, niin miksi ihmeessä (ylhäältä avattavissa) koneissa edes on koko lokerot, kun jauheen voisi kipata suoraan sinne pyykin sekaan.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.07.2015 19:09

Ihan suoraan pyykin sekaan pesuainetta ei kannata kipata. Niin pesuainelokeroiden kuin -pallojenkin ideana on, että pesuaine liukenee veteen eikä joudu laimentamattomana tekstiilien kanssa kosketuksiin. En tiedä miten tuo toimii pesupallojen kohdalla, mutta tarkoituksena kuitenkin olisi saada aikaan vedellä laimennettu pesuaineliuos, jotteivät tekstiilit vahingoitu.

Minulle kävi uuden pesukoneeni kanssa niin, että muutamia kertoja laitoin pesuaineen väärään lokeroon. Ei tullut mieleeni, etteivät lokerot olekaan kaikissa koneissa samassa järjestyksessä... Edellisessä päältätäytettävässäni ns. varsinaisen pesun (II-pesu) lokero oli keskellä ja huuhteluaineen paikka laitimmaisena oikealla. Siis vasemmalta lukien esipesu, varsinainen pesu, ja huuhteluaine. Mielestäni järkevä järjestys. Uudessa koneessani varsinainen pesu on vasemmalla, huuhteluaine keskellä ja esipesu oikealla. En enää muista missä vaiheessa tajusin, että olin laittanut pesuaineen huuhteluainelokeroon, mutta varmaan jotenkin hyvin selkeästi asia tuli ilmi. Ei kuitenkaan ihan ensimmäisellä pesukerralla, koska käytän hajusteetonta pesuainetta...
Mirri

Paluu Romulaatikko