Kirja foorumista

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kirja foorumista

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.03.2015 08:49

Kahvi kirjoitti:Yksilö- eli tässä siis perhetasolla on tosiaan noin, että se tosiaan on siinä fifty-sixty että kumpi on parempi sotimaan ja kumpi taas parempi hoitamaan kotia. Väestötasolla sitten taas ehkä voi olla niin, että pääsääntöisesti miehet passaavat pyssyhommiin naisia paremmin. En tiedä, oikeastaan olen vasta tässä melko hiljaittain alkanut pohtimaan tätä asiaa.... Oikeastaan tuossakin on pointtina se, että mikäli meillä ihmisinä on lajityypillisesti joitain tiettyjä eroja joissakin asioissa, niin noiden erojen realisoituminen ei oikein voi olla yhdenvertaisuus-asia - niin kuin nyt se, että vain naiset synnyttävät, on meille ihmisille lajityypillinen piirre, eikä se että miehet eivät synnytä siis voi olla oikein mitenkään tasa-arvo-ongelma.

On siihen ikärajat, minkä ikäisenä voidaan komentaa sotimaan:
    "Suomen lain mukaan asevelvollisuus alkaa sen vuoden alusta, jolloin mies täyttää kahdeksantoista vuotta. Asevelvollisuuteen kuuluvat kutsunnat, varusmiespalvelus, siviilipalvelus, kertausharjoitus, ylimääräinen palvelus ja liikekannallepanon aikainen palvelus."
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Asevelvollisuus

Joo ei voi verrata synnyttämistä ja asevelvollisuutta toisiinsa täysin yksi yhteen; jotain yhteistä toki löytyy, että vertaaminen on ainakin osin siis mahdollista. Mutta pääargumentti tuota vastaan taitaa olla se, että synnyttäminen on nykyaikana naisille vapaaehtoista, mitä asepalvelus taas miehille ei ole; minusta tämä argumentti on ehkä osin pätemätön, koska meillä ihmisillä lienee melko voimakas lisääntymisvietti joten ei voi olla mahdollista, että kaikki naiset valitsisivat lapsettomuuden.

Tähän tulee turhia lainaussisältöjä, tulkoon. Jotain epäoikeudenmukaista tuossa asevelvollisuudessa joka tapauksessa on niin kuin lain tasolla. Käytännössä kai nykyään saa sen vapautuksen helposti, mutta laki on suoraan jostain keskiajalta. Ihan kuin olisi suurikin rikos, jos kieltäytyy asepalveluksesta / siviilipalveluksesta. Varsinkin tuo vankilan eli rangaistuksen uhka tekee siitä todella epäoikeudenmukaisen.

Naisilla pitäisi olla velvoite, jos miehilläkin on. Tai vain parhaat naiset ja miehet pitäisi valita.

Ei varmaan mene montaa vuotta, että lakia muutetaan. Vaikka kymmeneen vuoteen se ei olekaan hirveästi muuttunut niin kuin eivät juttunikaan. Kuitenkin tähän juttuun on tullut ihan uusi aspekti, kun olen yrittänyt selittää veljelleni sitä "miksi naisten ei ole pakko mennä armeijaan tai siviilipalvelukseen". En niin kuin keksi mitään järkevää selitystä asiaan muuta kuin "meillä nyt on tämä laki vähän vanhanaikainen". Toivon vaan että veljeni ei ole tullut minuun, koska seuraava kysymys tulisi luultavasti olemaan "olenko sitten jotenkin huonompi jos menen siviilipalvelukseen". Argh!

Silloin kun minä olin nuori, niin sivarit oli homoja. Ja homo oli haukkumasana. En tiedä mikä meininki nyt on. Ja riippuu kai se ympäristöstäkin, kuinka juntteja ollaan. Mutta ainakin joinakin aikoina nimenomaan tuo inttipakkokin on tuottanut tuota miesten epätasa-arvoa miesten sisällä, mikä on esiintynyt lähinnä syrjintänä tai kettuiluna sivareita kohtaan.
Ryysy

Re: Kirja foorumista

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.03.2015 09:06

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:... Kyllä minusta se mihin feminismi -puhumattakaan äärifeminismistä- todellisuudessa minusta vaikuttaa pyrkivän, ei todellakaan ole aito sukupuolten välinen tasa-arvo. Koska itse olen aidon yhdenvertaisuuden kannalla, niin pidän vastenmielisenä mitä tahansa ilmiötä, ismiä tai asennetta tms, mikä pyrkii jomman kumman sukupuolen epäluonnolliseen "antisyrjintään", on minusta yksiselitteisesti hanurista. Ja syvältä.

Minun mielestäni ihminen joka esimerkiksi (yhdenkin kerran) käyttää itselleen tuntemattomista naisista nimitystä "uskomattomia horoja", ei voi mitenkään olla "aidon tasa-arvon" tai "yhdenvertaisuuden" aito kannattaja (koska niin syvältä hanurista tuollaiset jutut ovat).

Itse en ottaisi noin jyrkkää kantaa tuon kaltaisista asioista (tarkastelisin siis mieluummin suurempaa kokonaisuutta), mutta toki sinulla on oikeus niin mielipiteisiisi kuin tapaan muodostaa mielipiteesi.

Liian pitkä lainaus (sisältää epäolennaista)! Mutta ei minunkaan mielestäni pidä tuomita ihmistä yhden kommentin perusteella. Mutta ehkä Kyllästynyt on rakentanut näkemyksensä pitemmän ajan sisällä, keties juuri suurempaa kokonaisuutta tarkastellen. Ihmiset päästävät suustaan sammakkoja. Myös naiset päästävät suustaan sammakkoja, mutta... Lisäksi koen, että naisten epäfeministisiin (naisia halventaviin) ilmauksiin on vaikea puuttua, koska on vaarana, että nainen (varsinkin siis kaveri, ei ystävä) suuttuu.

Lisäksi olen ollut havaitsevinani, että parhaiden naisystävien kesken kaikki sanat saavat ihan eri merkityksiä. Muutenkin kahden parhaan ystävän välinen kommunikointi voi olla täysin tosien ulottumattomissa.

Minulla on ainakin tapana avautua ystävälleni niin pahaa kielenkäyttöä käyttäen (siis sekä muista miehistä että naisista) ettei ole tosikaan. Kuitenkin koen, että ystävä ymmärtää tilanteen niin täydellisesti kuin mahdollista ja ymmärtää etten todellakaan tarkoita asioita niin pahasti tai konkreettisesti kuin sanon jne. Tällaisessa ystävien välisessää luottamuksellisessa kommunikaatiossa meillä on aivan omat säännöt. Nämä puheet eivät tule kenenkään tietoon ja kummatkin ymmärtävät, että suuttuneena saa kyllä päästellä vaikka mitä pökäleitä suustaan. Pääasia, että se helpottaa. Tästä asiasta voisin puhua vaikka kuinka kauan. Se on nimittäin tosi erilainen kommunikaatio ystävien välillä kuin kavereiden välillä tai ryhmässä.

Pienenä minulla oli periaate, että paskaa / haukkumista ym. saa puhua toisesta juuri niin paljon kuin on tälle toiselle päin naamaa valmis sanomaan. Se oli ihan hyvä periaate. Nyt tul kiirus!
Ryysy

Edellinen

Paluu Romulaatikko