Häiritseekö valkosipulin "tuoksu"?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Häiritseekö valkosipulin "tuoksu"?

ViestiKirjoittaja santra » 23.06.2014 18:04

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1 ... pos=ok-nln

"Yhdysvaltalaistutkijat ovat löytäneet uusia keinoja poistaa valkosipulin hajua hengityksestä.
Valkosipulin pistävä haju saa monet kiertämään maukkaana ja terveellisenä pidetyn ruoka-aineen kaukaa.

Journal of Food Science -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan omena, minttu sekä sitruunamehu ovat parhaimpia valkosipulinhajuisen hengityksen poistajia. Myös persilja ja pinaatti voivat auttaa hengityksen raikastamisessa. Tutkimuksesta kertoi Daily Mail.

Tutkimukseen osallistuneet vapaaehtoiset söivät tuoretta valkosipulia ja heidän hengityksessään olevat pahanhajuiset yhdisteet mitattiin. Tämän jälkeen heille annettiin syötäväksi erilaisia ruoka-aineita, joiden perinteisesti uskotaan heikentävän valkosipulin hajua hengityksestä.
Tuore omena selvisi professori Sheryl Barringin mukaan testissä parhaiten.

Valkosipulin voimakas haju johtuu sen sisältämistä rikkihapoista, jotka aiheuttavat pahanhajuista hengitystä.

Lisäksi valkosipuli sisältää AMS-kaasua, joka saa valkosipulin haisemaan hengityksessä pitkään. Se ei hajoa ruoansulatuksessa, vaan poistuu kehosta hengityksen ja hikoilun kautta.

Kaikki tutkimuksessa hyväksi havaitut ruoka-aineet sisälsivät polyfenolia, joka edesauttaa valkosipulin pahanhajuisten yhdisteiden hajoamista ruoansulatuksessa. Barringin mukaan näitä ruoka-aineita kannattaa nauttia jo valkosipulin yhteydessä, jotta hengitys pysyisi mahdollisimman raikkaana.

Valkosipulin ystävät ry:n puheenjohtajasta Raimo Mäkisestä tuoreen tutkimuksen lista kuulostaa melko tutulta. Hän kuitenkin painottaa, että parhaat hajun karkottajat löytyvät vain kokeilemalla, eikä itse haju ole hänestä ollenkaan niin paha, mitä usein annetaan ymmärtää.

- Valkosipuli on ruoka-aine muiden joukossa. Toisia haju häiritsee, jotkut eivät huomaa sitä lainkaan.

Mäkinen syö valkosipulia päivittäin ja uskoo sen pitävän hänet terveenä. Mäkinen suositteleekin valkosipulia kaikille ja muistuttaa, etteivät siitä johtuvat hajuhaitat ole mitään valkosipulin hyötyihin verrattuna."
Elli-Alina Hiilamo
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 23.06.2014 18:18, muokattu yhteensä 3 kertaa
santra

Re: Häiritseekö valkosipulin "tuoksu"?

ViestiKirjoittaja santra » 23.06.2014 18:06

Minä itse olen hillitön valkosipulin ystävä.Tuskin löytyy ruokaa mihin se ei sopisi, jopa valkosipulijäätelöä on olemassa.
Hajuhaitta on vähäinen verrattuna terveyttä edistäviin vaikutuksiin -puhumattakaan makuelämyksistä!
santra

ViestiKirjoittaja Maaria » 19.11.2014 17:25

Öööö. Ei,jos ei kovin voimakas ole.
Itse käytän hillitysti, hallitusti.
Maaria

ViestiKirjoittaja Maaria » 19.11.2014 20:38

Enempi häiritsee kakan haju.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.11.2014 23:14

Olen kokeillut kerran valkosipulia hirvikärpäsiin. Tuoreita valkosipulin kynsiä hierottiin kaulalle, käsiin ja ihon taivekohtiin. Muistaakseni ei auttanut. En muista, että haju olisi ollut mitenkään erityisen paha. Silmiä kirvelevä vain.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.11.2014 17:51

Olisi ollut kätevämpää, jos myynnissä olisi ollut valkosipulin vaikuttavaa ainetta (allyylisulfidi?) sisältävää suihketta, jota olisi sitten voinut iholle suihkutella.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.11.2014 19:15

Tarjoa minullekin. Tulen treeneistä nälkäisenä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 21.11.2014 20:46

Hitsi, kun ehdin jo syödä oman kasvis ja sipuli keittoni, jauhelihalla. Runsaasti valkosipulia, keltasipulia,purjosipulia mmmmm. Kaikk mänt' syöjiä oli 6kpl. lumisen illan päätteeksi kuuma vahva soppa ja sämpylä oli hyväää!
Saakohan valkosipulia antaa kuinka pienelle lapselle? :? Mummo anto taaperolle soppaa..
Kissi

ViestiKirjoittaja Banana » 22.11.2014 00:37

Raskaana joo. Muuten ei voi edes antaa häiritä.
Banana

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.11.2014 01:19

Jos valkosipulin haju on kovin voimakas, niin kyllä se minua häiritsee. Valkosipulin haju ei kuitenkaan ole niin vastenmielinen kuin kelta-, puna-, salotti- tai ruohosipulin lemut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.11.2014 11:40

Ranskalaisessa ja venäläisessä keittiössä on tapana poistaa valkosipulin ydinosa. Aloin tehdä itse samoin ja valkosipulin olemus ruuassa parani huomattavasti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 01.12.2014 00:40

Hilppa, miksi ydin pitäisi poistaa? Siis halkaiset kynnen ja poistat sisemmät osat? Mikä sen hyöty on?
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.12.2014 13:12

kiss kirjoitti:Hilppa, miksi ydin pitäisi poistaa? Siis halkaiset kynnen ja poistat sisemmät osat? Mikä sen hyöty on?

i) Ei ydintä tarvitse poistaa, jos tykkää vahvasta ja "ylösnousevasta" valkosipulista. Kuulin, että Ranskassa ja ilmeisesti myös Venäjällä tehdään niin (eli poistetaan ydin) ja maku on hienostuneempi. Aloin nähdä tuon vaivan ja on mielestäni kannattanut.

ii) Kyllä halkaisen pituussuuntaan ja poistan käsin helposti irtoavan sisä"suonen".

iii) Olen huomannut, että "ylösnouseva" valkosipulin tunne ruokailun jälkeen on poistunut, kun otan sisäsuonen pois. Kaikilla ei tietty moista tule, mutta me olemme erilaisia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.12.2014 14:38

Tietämän mukaan valkosipuli on hyvä matolääke:
”Alwe, rihmamato, heisit, lettimato. On waalahka, nauhamainen, solmuinen eläwä, pitkällä, huttuisella päällä. Ynnä jo nimitetyillä matowaiwoilla ilmottaikse tämä silläki, että tuntuu watsassa, kuin joku kiertelewä, liikuttelewa, kylmähkä muhkura eli terä, joka rasittaa sairasta lewottomuudella, painolla sydänalassa ja laihtumisella. Kylmän veden, marjain, hapankaalin, laukkojen (kynsilaukan, sipulin, j.m.), suolan ja terpentiinin nautinto waiwaa tätä matoa, jonka tähden on hywä ja sowelias sitä wasten nauttia suolaisia ruokia, esimerk. suolakalaa kynsilaukan ja wähän leiwän kanssa, aamuisilla juoda kylmää vettä tahi maitoa kynsilaukalla seotettuna ja sitten joku aika (2 eli 3 wiikkoa) niin elettyä, jälkeenpäin kahtena eli kolmena päiwänä illoin aamuin ottaa pari teelusikallista tahi runsaamminki terpentiiniä. Tätä sopii sisäänottamista warten joka kerralla kahden munanruskian kanssa sekaisin wispilöidä ja wahwemmille ihmisille saapi sitä antaa joka tiima neljästi perätysten eli kunnes waikuttaa. Sanotaan loppukuulla matojen helpommin lähtewän, eikä kyllä haittaa, jos sen ajan walitseepi niiden poisajamiseksi.” (Suomalaisen talonpojan kotilääkäri 1856) (tiima = hetki, tunti, tovi)

http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/kasvit/sipuli.htm

Tepsiikö laiskamatoon; sitä tekstissä ei valitettavasti kerrota.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.12.2014 11:41

Valkosipulista eristetyn allyylisulfidin käyttöä kasvinsuojeluaineena tutkitaan nykyisin, kuten monia muitakin kasviperäisiä uutteita. Sen sijaan eläinten matolääkkeinä lienevät tehokkaampia muut valmisteet kuin ns. luomulääkkeet.
Hilppa

ViestiKirjoittaja nettipoika » 06.12.2014 23:02

Minua ei häiritse valkosipulin tuoksu, eikä maku.
nettipoika

Paluu Romulaatikko