Paras rasvalevite

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Paras rasvalevite

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.09.2014 23:59

Hermes kirjoitti:Käsittääkseni keho ei muuta kuin hyvin pienen osan (esim. 10%) noiden margariinien ja kasviöljyjen omega 3:sta sellaiseen muotoon, jota keho voi käyttää hyväkseen. En syö voideltuja leipiä muuten kuin vanhempien luona käydessä (siellä ei ole kauheasti vaihtoehtoja), joten minun ei tarvitse miettiä kauheasti sitä, mitä niiden päälle laitan.

...

Onhan aina vaihtoehto olla käyttämättä mitään leivänpäällisrasvaa. Jos tarjolla ei ole haluamaani terveellistä ja maukasta kasvirasvavaihtoehtoa, en laita leivän päälle mitään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.09.2014 00:09

PP mitä rasvaa tulisi käyttää paistinpannulla paistamiseen, olen käyttänyt oliiviöljyä ja se kuumentuessaan roiskuu sinne tänne, hyvä ettei ole vielä silmille lentänyt roiskeita?
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.09.2014 00:14

Minusta ensi sijassa voita ja lisäksi (tarvittaessa) oliiviöjyä, mutta EI ekstra-neitsyttä
(esimerkiksi Olio di Oliva, Drupa).

Kuva
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.09.2014 00:16

miksei extra neitsyttä?
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.09.2014 00:27

Miksi paistat? Voi myös vain kevyesti "freesata". Tuolloin käytetään mahdollisimman vähän rasvaa, pannu keskinkertaisen kuumana ja jossa on korkealaatuinen Teflon-pinnoite. Puukauhat ja lastat, jotta pannuun ei tule naarmuja. Tarvittaessa pidetään haudutuskantta (lasinen) päällä liian haihtuminen estämiseksi. "Paistaminen" tulee myös lopettaa riittävän ajoissa, jotta tuote ei käristy liikaa.

Rasvaan voi käyttää voita, oivariinia, oliiviöljyä tai rypsiöljyä maun mukaan. Tärkeintä on, että ei lilluta eikä käristä tuotetta rasvassa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.09.2014 00:43

Extra-neitsyt härskiintyy helpommin kuumennettaessa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja saara » 24.09.2014 20:06

Minä olen luopunut kaikista kevyt-ym levitteistä. Leivälle esim paahto leivälle laitan rapsiöljyä ja aromisuolaa, paistettaessa käytän rapsiöljyä ja joskus ripauksen voita. Olen todennut rapsiöljyn olevan monikäyttöisempi kuin oliiviöljy. Salaattikastikkeisiinkin käytän sitä. Maistuu paremmalle, jotenkin pähkinäiselle ja sisältää kaikki hyvät omegat.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 28.09.2014 18:56

Oliiviöljy yleensä soveltuu huonosti paistamiseen, koska ei kestä kuumentamista, siksi suosittelen paistamiseen rypsi-tai rapsiöljyä ja sekaan ripaus voita.
saara

Edellinen

Paluu Romulaatikko