Dyykkaus

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Dyykkaus

ViestiKirjoittaja saara » 07.08.2014 21:25

http://fi.wikipedia.org/wiki/Dyykkaus

Dyykattavia asioita
Vanhoja lehtiä
ruokaa
pulloja
elektroniikkaa varsinkin tietokoneeita
vaatteita ja tavaroita

"Ruokaa dyykataan ruokakauppojen tai ravintoloiden roska-astioista. Kaupat heittävät roskiin varsin tuoretta ruokaa, koska ne eivät saa myydä merkintöjen mukaan vanhentuneita elintarvikkeita.
Tavaran kaivaminen roska-astiasta ja sen ottaminen omaan käyttöön ei ole varkaus, kun taas esimerkiksi tavaran ottaminen keräyslaatikosta puolestaan on rikos. Toisinaan dyykkaus voidaan mieltää varastamiseksi, koska kaupat pitävät roskiksien sisältöä omaisuutenaan ja koska liikkeet saattavat menettää myös asiakkaita dyykkaamisen seurauksena Jos roskasäiliöt kuuluvat jätehuoltoyhtiölle ovat jätteet kuitenkin sen omaisuutta, ei kaupan. Jätehuoltoyhtiöt ovatkin joskus vedonneet kannanotoissaan jätteen omistusoikeuteen ja tulojen menetykseen.
Laitonta on myös rikkoa kaupan omaisuutta, kuten lukkoja, roska-astioita tai portteja tai tehdä niistä helpommin avattavia. Laillista ei ole myöskään sotkea jäteastian ympäristöä."

" Freeganismi
Roskisdyykkaus liittyy läheisesti myös freeganismiksi kutsuttuun elämäntapaan, jossa pyritään toisten hukkaan heittämien tarvikkeiden käytöllä minimoimaan omaa osuutta ympäristön kuormittamisesta. Freeganismi on sanana muunnelma veganismi-käsitteestä, ja monet freeganit kieltäytyvätkin esimerkiksi syömästä eläinperäistä ruokaa, jos se on ostettua eikä esimerkiksi dyykattua. Perusteluna on se, että ostaminen tukee eettisesti arveluttavia aloja toisin kuin jätteen kierrätys"
Viimeksi muokannut saara päivämäärä 07.08.2014 21:31, muokattu yhteensä 1 kerran
saara

Re: Dyykkaus

ViestiKirjoittaja saara » 07.08.2014 21:25

Oletko sinä harrastanut dyykkausta?
saara

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 21:36

Olen. Tosin aika vähän.

Sänky. (Käytössäni noin 9 kk.)
Punaisen tarran tuotteita kaupassa. (Miksipä ei, aivan hyvää kamaa. Esim. Savusiika. Ei tosin kuulu varsinaisesti dyykkauksen piiriin.)
Peili, jossa koristekuvio. Maalasin kultamaalilla kehykset. On vieläkin makuuhuoneessani.
Hesari, josta tarvitsin jonkin muutaman päivän vanhan artikkelin, mutta olin jo ehtinyt heittää sen numeron pois. Ennen digiaikaa.
Vaatteita. Etenkin ennen sain käytettyjä vaatteita sukulaisilta. Ei tosin samaa kuin dyykkaus tuokaan.
Puu- ja rakennustavaraa roskalavalta. (Olikohan rikos?)

En keksi nyt enempää.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 07.08.2014 21:38

En ole dyykannut. Muistaakseni.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja SADE » 07.08.2014 22:41

Olen dyykannut. Etsin kamaa muille (jos se nyt asiaa parantaa).
SADE

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.08.2014 23:35

trisse kirjoitti:Varokaa lutikoita ja muita.

Olet oikeassa.

Kolme kotini kauneinta huonekalua on itse asiassa "dyykattuja" 50-luvun puuhuonekaluja. Tosin ajanjaksolta ennen luteiden massiivi-ilmestymistä pk-seudulle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja saara » 07.08.2014 23:46

Niin, roskalaatikoista saattaa kuljettaa kotiinsa kaikenlaista muutakin ,kuin dyykattavaa . Itse en menisi ruokaa roskiksesta tonkimaan, vaikka se olisi suljetussa pakkauksessa, biojätteissä on aina mätenevää jätettä, en haluaisi ruokaani semmoisten joukosta. Lapseni on dyykannut pari näppistä seka yhden kannettavan, jotka hän etevänä on korjannut käyttökuntoon sekä antanut tutuilleen.
Punaisella merkittyjä tuotteita joissa sama päivä on viimeinen myyntipäivä, ja 30% alennus olen kyllä ostanut ja saanut ihan kunnollista ruokaa.
saara

ViestiKirjoittaja Maaria » 08.08.2014 19:20

En ole dyykannut. Ei ole ollut tarvetta.
Maaria

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 09.08.2014 02:54

Olen dyykannut n. 4-vuotiaana hienon pikkulusikan roskalavan alta ja teini-iässä lehtiä, jotka sisälsivät haastatteluja, kuvia tai julisteita lempibändeistä(ni).
Huolieilinen

Paluu Romulaatikko