Runon ja suven päivä 6.7.

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Runon ja suven päivä 6.7.

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.07.2014 10:36

Eino Leinon päivä, runon ja suven päivä 6.7.

Heinäkuun 6. päivä vietetään Eino Leinon ja runon ja suven päivää. Se on myös vakiintunut liputuspäivä.

Paha ei ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikompi toista.
On hyvää rinnassa jokaisen,
vaikk' aina ei esille loista.
Kas, hymy jo puoli on hyvettä
ja itkeä ei voi ilkeä:
miss' ihmiset tuntevat tuntehin,
liki liikkuvi Jumalakin.

Eino Leino

Teksti lainattu:
http://oppiminen.yle.fi/juhlapaivat/ein ... n-paiva-67
Hilppa

Re: Runon ja suven päivä 6.7.

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.07.2014 10:46

Näyttää olevan suvi kukkeimmillaan. Leppoisa itätuuli vilvoittaa kaunista ja lämmintä kesäpäivää.

Oikein hyvää Eino Leinon päivää ja Runon ja suven päivää palstalaisille!
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.07.2014 20:05

Hannu Mäkelä: Mestari. Eino Leinon elämä ja kuolema. Otava, 1995.

Hannu Mäkelä: Eino Leinon elämä http://hannumakela.com/webpage/id/4

Leino oikealta nimeltään Armas Einar (Eino) Leopold Lönnbohm syntyi keskelle heleätä heinäkuuta 6.7.1878.
Hänen lapsuudenkotinsa Hövelö sijaitsi Paltamon pitäjän Paltaniemen kylässä, lähellä Kajaania. Talo katsoi
kapealle jokimaiselle lahdelle, jonka suulla Oulujärven ulapat antavat jo aavistuksen suuruudestaan. Leinon
vanhemmat olivat komissionimaanmittari Antti Lönnbohm ja Anna Emilia (Emelie), omaa sukua Kyrenius.
Eino syntyi kymmenlapsisen sisarussarjan viimeisenä, kuopuksena. Poikia oli perheessä kaikkiaan seitsemän,
tyttöjä kolme.
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 06.07.2014 21:32

Eino Leino
Nocturne:
https://www.youtube.com/watch?v=YNlBrJkvzg0 (kesto 3:39)
(Vesa-Matti Loirin esittämänä)

Pienenä alakoululaisena voitin runonkirjoitus kilpailusta ensimmäisen palkinnon:
Eino Leino Helkavirsiä teoksen:)
Runoni nimi oli "Peipon Pesä"

Älkää pelätkö, en meinaa kirjoittaa sitä tähän:)
santra

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.07.2014 21:40

Kirjoita vaan santra se oma runosi!

Miksi Leino on suomalaisten lempirunoilija? Mikä viehätyksen syy? Tykkään Eino Leinon runoista, mutta monien muidenkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja santra » 06.07.2014 21:48

Hilppa kirjoitti:Kirjoita vaan santra se oma runosi!

Miksi Leino on suomalaisten lempirunoilija? Mikä viehätyksen syy? Tykkään Eino Leinon runoista, mutta monien muidenkin.

En mie kehtoo, joku saattaa tykätä huonoo...

Varmaan siksi Leino on lähellä suomalaisten sydämiä kun hän niin loistavasti tulkitsee tuntoja, jotka koskettavat meitä syvältä.
Ja useista hänen runoistaan kuultaa se perisuomalainen mielen synkeys, kaipaus parempaan ja muistot.Tosin myöskin usko toivo ja rakkaus...
santra

ViestiKirjoittaja GAD » 07.07.2014 00:23

" Minä avaan syömeni selälleen ja annan päivän paistaa,
Minä tahdon kylpeä joka veen ja joka marjan maistaa.
Mun mielessäni on suvi ja kesä ja mittumaari,
ja vaikka mä öisin itkenkin niin siellä on sateenkaari"
-Eino Leino-
GAD

ViestiKirjoittaja santra » 07.07.2014 01:01

trisse kirjoitti:Harmi ettei nykyään voi kirjoittaa enää loppusoinnullisesti vakuuttavalla tavalla.

Kyllävoi . Minä ainakin kirjoitan loppusoinnullisesti ja melko hyvinkin, olen kirjoitellut säikeitä omaksi ilokseni ja joitakin niistä on jopa julkaistu ja palkittukin. Esim. kirjoitin suomalaisesta miehestä näin.... "vaimon käteen tuot risaiset villasukat, minne unohtui hellyys, minne kukat? " ( osa runosta)
Se katsottiin kolmen kympin arvoiseksi:)
mielestäni tuo oli helevetin hyvin sanottu vaikka itse kehunkin:)
santra

ViestiKirjoittaja santra » 07.07.2014 01:12

.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 07.07.2014 01:20, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja santra » 07.07.2014 01:12

santra kirjoitti:
trisse kirjoitti:Niin, riippuu asiayhteydestä. Onnittelu-jutuissa ym. voi sanailla siten iloisessa hengessä mutta jos haluaa ilmaista jotain sielunsa syvempiä tuntoja on loppusoinnullisuus fraasimaista ja vanhahtavaa.[/quote
trisse, minä olen tykännyt kirjoittaa runoja, vanhanaikaisia ja nykyaikaisia, minulla on niitä pöytälaatikollinen... tuttavani sanovat tai kysyvät miksen ole lähettänyt runokokoelmaani kustantajalle. Itse en luota omiin tuotoksiini niin paljon, kirjoittenen omaksi ilokseni. Mutta kuka tietää vaikka minussa piilisi nykyajan Eino Leino :roll:

mitä ihmettä mää sotken, sorge.
Piti poistaa kun tuli tuplana yms.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 07.07.2014 01:21, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

Paluu Romulaatikko