Mitä hyvää syötävää?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Mitä hyvää syötävää?

ViestiKirjoittaja tris » 14.05.2014 20:20

Kasvaako raparperia jossainpäin pääkaupunkiseutua vapaana (että sitä saisi noukkia)?
tris

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.05.2014 20:29

tris kirjoitti:Kasvaako raparperia jossainpäin pääkaupunkiseutua vapaana (että sitä saisi noukkia)?

Tuskin. Ei se mikään luonnonkasvi ole.

Jossain hylätyssä puutarhassa sitä saattaisi olla, mutta raparperi tarvitsee voimakkaasti lannoitetun kasvualustan ja nääntyy jos joutuu kilpailemaan heinien kanssa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.05.2014 23:12

Tähän aikaan vuodesta yleensä tehtiin raparperihilloa. Ihan jees, jos mukana on jotain maitotuotetta.

Onko teillä sama kuin minulla, että raparperin oksaalihappo tuntuu hampaissa oudolta?
Hilppa

ViestiKirjoittaja tris » 15.05.2014 23:59

Se maistuu kirpeältä mutten muista hammastunnetta.
tris

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.05.2014 13:55

Keitetään spagettia. Tehdään "kastike" oliiviöljyssä paistetuista nokkosista, pinjansiemenistä ja vähän varhaiskaalia. Pinnalle raastetaan pecorinoa ja parmesaania.

Keksin ja toteutin äsken itse koko reseptin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tris » 18.05.2014 14:12

kesakurpitsat sokoksessa 99 senttia kilo. ostin nelja. yleensa koverran sisuksen ja paistan sen sipulin, oliivien, tomaatin ja paprikan kanssa. sitten takaisin kesakurpitsoihin, paalle juustoa ja uunissa n. 20 min
tris

ViestiKirjoittaja santra » 18.05.2014 15:35

Nuorista nokkosista saa vallan mainiota keittoa tai salaattiin rautaisannoksen kunhan kerää ne paikasta mikä ei ole liikennöidyn kadun varrella. Tokihan ryöpsäytän eli kiehautan nokkoset ennen käyttöä jotta myrkyt ja oxaalihappo poistuvat.
Olen myös pakastanut nuoria nokkosia ja käyttänyt niitä pitkin talvea pinaattikeittoon mm.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 18.05.2014 15:37

Hilppa kirjoitti:Keitetään spagettia. Tehdään "kastike" oliiviöljyssä paistetuista nokkosista, pinjansiemenistä ja vähän varhaiskaalia. Pinnalle raastetaan pecorinoa ja parmesaania.

Keksin ja toteutin äsken itse koko reseptin.

Onpas jännittävän ja herkullisen tuntuinen resepti, kokeilen itsekin!
santra

Edellinen

Paluu Romulaatikko