Lapin häät

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Lapin häät

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.10.2012 13:08

Kumpi on parempi versio:

Taiska - Haltin häät 1976
http://www.youtube.com/watch?v=_2T7bc81 ... re=related

Kotiteollisuus - Lapin häät 2012
http://www.youtube.com/watch?v=IhhqMdZwndE

Itse en osaa vielä päättää, että onko Kotiteollisuuden versio hyvä vai eikö ole - vai onko se peräti parempi kuin Taiskan setti. Mikä on yleensä merkki siitä, että se on hyvä - vaatii vain muutaman kuuntelukerran että "korva tottuu" ja kykenee kuulemaan esityksen ilman fiilistä "tämähän on ihan erilainen kuin orginaali".

Joskus uudelleenlämmitetyt biisit toimii paremmin kuin alkuperäiset. Yleensä kyllä ei.
Kahvi

Re: Lapin häät

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.10.2012 23:54

Tykkäsin molemmista. Mielestäni ne kilpailevat eri sarjassa, joten ei niitä mitenkään voi vertailla keskenään. Siis minun mielestäni ei voi vertailla...

Olen aina pitänyt ihastuttavasta sadusta Taiskan tulkitsemana, mutta samainen satu sai mielessäni uusia ja kiehtovia ulottuvuuksia Kotiteollisuuden tulkintana - että noinkin saman lumoavan tarinan voi kertoa... Solistin ääni suorastaan kruunasi kertomuksen, aivan kuten Taiskan ääni kruunaa saman asian toisenlaisessa tulkinnassa.
Minun ihastumiseni Kotiteollisuuden tulkintaan on merkittävä juttu, koska inhoan kyseistä musiikkilajia - olen aina inhonnut. Vuorten rakkaustarinan kuitenkin kuuntelin mykistyneenä ja vielä useampaan kertaan. Kun kerran innostuin, kuuntelin Kotiteollisuutta Tuubissa enemmänkin; musiikki kuulosti juuri niin tympeältä ja raastavalta kuin tiesinkin sen minun korvissani kuulostavan - eivätkä sanoituksetkaan tehneet vaikutusta. Haltin häät on myönteinen poikkeus.

Jos ja kun haluan kuunnella tuota kiehtovaa tarinaa lappilaisista häistä, voin hyvin kuunnella sen mielialojen mukaan milloin hempeämpänä ja milloin raskaampana tulkintana... Taiska nostaa tarinan kauniisti ja koruttomasti esille, Kotiteollisuus tuo siihen monenlaisia jyhkeitä piirteitä ja vuorten jylinää - juuri kuten Lapin vuorten keskinäiseen rakastumiseen sopiikin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 30.10.2012 00:29

Vähitellen vanhemmatkin ihmiset, ja myös naiset, oppivat tykkäämään Kotiteollisuudesta. Autossa äitinikin, joka on ehkä samaa ikäluokkaa kuin Mirri, lauleskeli Kotiteollisuuden tahtiin.

http://www.youtube.com/watch?v=xd8w6VBY ... re=related
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.10.2012 02:10

Hermes, minä en tykkää Kotiteollisuudesta. Tulkitsit viestini väärin, jos luulet minun oppineen pitämään siitä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 30.10.2012 23:59

Mirri kirjoitti:Hermes, minä en tykkää Kotiteollisuudesta. Tulkitsit viestini väärin, jos luulet minun oppineen pitämään siitä.

Toki ymmärrän, että oppiminen vaatii enemmän aikaa, tietynlaista hioitumista. En olettanut, että sinusta tulee hetkessä Kotiteollisuuden fani, prosessiin voi mennä useita vuosia. Otit kuitenkin ensimmäisen askeleen tuolla polulla.
Hermes

Paluu Romulaatikko