Kahdeksan surmanluotia, osa 2

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kahdeksan surmanluotia, osa 2

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.03.2012 00:06

Kahdeksan surmanluotia YLE Teeman uusintana. Osan 2 esitysaikaa vielä jäljellä 6 pv.

Elokuvan osa 2 sisältää Suomen elokuvahistorian kenties parhaan metsätyön kuvauksen, ropsipinojen kärräämisen, metsätyötä talvella ja hevosella tukkien kuljettamista.

YLE Areenan linkki kuvaus:
Kahdeksan surmanluotia

(1972) Osa 2: Työttömyyskorvauksilla ei pitkälle pötkitä. Mikko Niskasen elokuva erään pienviljelijäperheen kohtalosta täällä Pohjolassa. Pääosissa Mikko Niskanen, Tarja-Tuulikki Tarsala ja Paavo Pentikäinen. MV.

http://areena.yle.fi/video/1331675861785
Hilppa

Re: Kahdeksan surmanluotia, osa 2

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.03.2012 14:09

Ilmeisesti kukaan ei ole kiinnostunut työn teosta täällä, kun ei reagointia. Ei se mitään. Voi olla tietysti niinkin, että kaikki kiinnostuneet ovat tuon jo aikoja sitten nähneet ja on saattanut olla aiemminkin täällä esillä. En kuitenkaan löytänyt aiempien viestiketjujen joukosta yläkulman hakutoiminnolla, joka on muuten hyvin pelittävä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.03.2012 15:03

Olen tietoisesti vältellyt kyseistä elokuvaa, enkä pysty sitä kokonaan katsomaan. Osan 2 halusin nähdä tuon metsätyön kuvauksen vuoksi. Olen kuullut lukuisia kertoja tarinoita kämpistä, ropsipinoista, tukkisumien purkamisesta ja niin edelleen. Tuossa osassa on se historia. Siksi katsoin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 22:18

Hilppa kirjoitti:Ilmeisesti kukaan ei ole kiinnostunut työn teosta täällä, kun ei reagointia.

Tulkinta tuokin.

Minä kyllä reagoin. Tosin en reagoinut työn tekemiseen, vaan siihen, että Kahdeksan surmanluotia on näkemisen arvoinen taideteos - kestää oikein hyvin useat katselut. Niin monta kertaa olen katsonut, että uskallan puhua taideteoksesta.
Harmittaa, kun jäi ensimmäinen osa näkemättä, eikä se enää kai ole Areenassakaan katsottavissa. Mutta haitanneeko tuo mitään; varmaan pääsee kakkososastakin hyvin vauhtiin. Joten kiitos vinkistä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gyver » 16.03.2012 23:20

Hilppa kirjoitti:Ilmeisesti kukaan ei ole kiinnostunut työn teosta täällä, kun ei reagointia.

Ei ainakaan Milla.
Gyver

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.03.2012 00:02

Työn tekeminen ja siitä kyseleminen oli oikeastaan omistettu kaikille salskeille nuorille miehille. Olihan tuossa jotakin. "Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta hii o hoi." Mutta myös muuta, esimerkiksi äänentoisto metsässä maastokuvauksissa. Palavien halkojen poksahtelua nuotiossa. Kirveen iskut halkoihin.

Sitten on vielä Niskasen haastattelu nähtävillä vielä 4 päivää. Sitä en aio suositella, koska en ole itse katsonut. Aion kyllä katsoa. Ilmeisen ristiriitainen ja lahjakas persoona. Ristiriitaisesti myös suhtaudun siihen, että vaikka oli mielestäni hyvä näyttelijä, oli myös oikeasti kännissä näyttelemissään kännikohtauksissa. Ja niitähän filmissa riittää. Niin miksi? Ja erityisen ahdistavaa kuvauksessa on se viinapullojen runsas esittely ja kuitenkin salakähmäisyys.

Mutta tässäpä Niskasen haastattelun linkki:

Mikko Niskanen - ohjaaja matkalla ihmiseksi

Osa 2/3. Niskanen on ajanut itsensä piippuun ja pakenee maaseudulle tekemään elokuvaa Kahdeksan surmanluotia. Hän päättää näytellä itse pääroolin. Loppu on suomalaisen elokuvan historiaa... Ohjaaja Peter von Bagh 2010.
http://areena.yle.fi/video/1329680016651
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 17.03.2012 10:25

Ahistava elokuva. Ei huvita katsoa.

Tukkilaisromantiikkaa on paljon Päätalon elokuvissa (ja kirjoissa)

Herkon Parhaimmat
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 3yQ#t=258s
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.03.2012 10:48

Tuo "Herkon parhaimmat" ei itselleni "avautunut", mikä siinä oli hauskaa. Jatkuvaa kirosanojen hokemaa ja ahdistavaa huutamista. Pelkkä konkelo koko linkin pätkä. Päätalon elämästä kertovan elokuvan olen nähnyt ja pidin siitä kovasti. Siitä mieleenjäänyt erityisesti kohtaus karhun kyrpäluiden syynäämisestä.

Mutta tuosta Niskasen haastattelusta vielä. Mielenkiintoisesti valotti elokuvan tekemistä. Jäin miettimään, kun korostettiin näitä kaikkia paljon, että Pasasen luona kävi ja poliisien muistoksi tehty elokuva on, mutta entä Pasasen vaimon. Oliko hänen luonaan käyty kysymässä lupaa elokuvan tekoon?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 17.03.2012 16:59

Se on tukkilaisromatiikkaa.

Herkko: "Tuossa iässä miehen pitäisi juosta suoro kourassa tytärten perässä eikä tutkia joutavia kirjoja."
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.03.2012 22:34

Minä kun luulin, että ojossa. Mutta silti kiroilu ja huutaminen eivät minua viehättäneet Herkossa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.03.2012 12:18

Entäs 8 surmanluodissa esiintyvästä perheväkivallasta, perheen lumihankeen ajamisesta, yms?

kahdeksan surmanluotia- loppu kohtaus
http://www.youtube.com/watch?v=PbeJXDm8 ... re=related
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.03.2012 12:33

Riidankylväjä kirjoitti:Entäs 8 surmanluodissa esiintyvästä perheväkivallasta, perheen lumihankeen ajamisesta, yms?

kahdeksan surmanluotia- loppu kohtaus
http://www.youtube.com/watch?v=PbeJXDm8 ... re=related

Erittäin ahdistavaa, siksi en ole elokuvaa kyennyt katsomaankaan. Niskasen haastattelun katsoin ja siinäkin ahdisti tuo kohta, jossa lyhyesti näytettiin kuvaa Pasasesta (en tiedä, oliko ennen elokuvan tekoa otettu, kun Niskanen oli häntä haastattelemassa). Oliko elokuva Pasasen teon puolustus? Keskittyyhän se Pasasen tekoon ajautumisen taustoihin. En osaa tuohon vastata, koska en ole elokuvaa nähnyt.

Korjaus: 21.54. Sanan lisäys.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 18.03.2012 22:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.03.2012 22:36

Pasasesta puheen ollen. Vankilasta päästyään, hän lopulta tappoi vaimonsa viinapäissään ja taitaa olla edeleen kärsimässä tuota toista tuomiotaan. Eikun pääsi vapaaksi jo.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tauno_Pasanen
Riidankylväjä

Paluu Romulaatikko