Sukupuolinen syrjintä ruokajonossa

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Sukupuolinen syrjintä ruokajonossa

ViestiKirjoittaja eea » 27.02.2019 13:42

Kaverin kanssa käydään ruokajonoissa. Helluntailaisilla ja Hurstilla ei ole ongelmaa vaan aina kaikki menee reilusti "näitä voi jokainen ottaa yhden ja näitä kaks" jne. Mutta Pelastusarmeijan jako on erilainen kun siellä ei ole jonoa vaan jokainen varaa oman yksittäisaikansa kerran kahteen kuukauteen ja sit ne latoo sille sen verran ruokia kun kulloinkin jakaa. Ja säännönmukaisesti tuolla toi mun kaverini saa 1,5-2 kertaa niin paljon ruokia kuin minä. Välillä ymmärtäis että niillä on vähemmän ruokaa kuin toisena päivänä mutta kun näin käy joka kerta!

Se on kaks metrinen mies ja mä 160cm nainen. Varmaan toi on ihan tahatonta mutta mustahan toi täyttää sukupuolisen syrjinnän merkit. Tuskin noin tapahtuu pelkästään meidän suhteen vaan sit ne tekee kaikille niin. Minne tuosta voisi valittaa?
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

Re: Sukupuolinen syrjintä ruokajonossa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.02.2019 14:37

eea kirjoitti:... Se on kaks metrinen mies ja mä 160cm nainen...

Pelkkä perusenergiankulutus on isolla kropalla suurempi kuin pienellä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja eea » 27.02.2019 15:22

Mullakin on iso kroppa - mä oon vaan lyhyt!
eea

ViestiKirjoittaja vibeke » 27.02.2019 17:45

Kun syrjintä perustuu sukupuoleen, sovelletaan tasa-arvolakia. (Jos muu syrjintäperuste, niin yhdenvertaisuuslakia.) Tasa-arvolain noudattamista valvoo tasa-arvovaltuutettu, jolla on neuvontapuhelin. Voisit soittaa sinne ja kysyä neuvoa. https://www.tasa-arvo.fi/
Epäiletkö tulleesi syrjityksi
sukupuolesi perusteella?
0295 666 842
Ma-to 9-11 ja 13-15
Pe 9-11

Tasa-arvolain https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609 7 §:ssä on määritelty, että kiellettyä välitöntä sukupuoleen perustuvaa syrjintää on mm. naisten ja miesten asettaminen eri asemaan sukupuolen perusteella. Perustuslain 6 §:n mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Oikeudellisesti pitäisi arvioida, onko menettelyyn hyväksyttävä peruste. Naisten ja miesten keskimääräinen energiantarve on erilainen, mutta se ei vielä välttämättä oikeuta kategorisesti jakamaan naisille vähemmän ruokaa kuin miehille.

Todistustaakka siitä, onko menettelylle hyväksyttävä peruste, on toiminnan harjoittajalla sen jälkeen, jos syrjintäolettama on syntynyt. Tasa-arvolain 9 a §:n mukaan jos joku, joka katsoo joutuneensa tässä laissa tarkoitetun syrjinnän kohteeksi, esittää tässä laissa tarkoitettua asiaa tuomioistuimessa tai toimivaltaisessa viranomaisessa käsiteltäessä tosiseikkoja, joiden perusteella voidaan olettaa, että kyseessä on syrjintä sukupuolen perusteella, vastaajan on osoitettava, ettei sukupuolten välistä tasa-arvoa ole loukattu, vaan että menettely on johtunut muusta, hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta.

Sinun tehtäväsi on siis esittää tosiseikat eli se, että miespuolinen kaveri on toistuvasti saanut enemmän ruokaa kuin sinä ja että tälle ei ole havaittavissa muuta selitystä kuin sukupuoli. Tästä voi syntyä syrjintäolettama, jolloin todistustaakka siirtyy ruoanjakelijataholle. Sen pitää osoittaa, että menettelylle on hyväksyttävä peruste.

Tasa-arvolain 8 e §:ssä säädetään syrjinnästä tavaroiden ja palvelujen saatavuudessa ja tarjonnassa. Tavaroiden tai palvelujen tarjoajan menettelyä on pidettävä tässä laissa kiellettynä syrjintänä, jos henkilö asetetaan julkisella tai yksityisellä sektorilla yleisesti saatavilla olevien tavaroiden ja palvelujen tarjonnassa sukupuolen perusteella muita epäedullisempaan asemaan tai häntä muutoin kohdellaan 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla.

Tasa-arvolain 2 §:n mukaan lain säännöksiä ei sovelleta evankelis-luterilaisen kirkon, ortodoksisen kirkkokunnan eikä muiden uskonnollisten yhdyskuntien uskonnonharjoitukseen liittyvään toimintaan. Ruokajono sen sijaan kuuluunee soveltamisalaan.
vibeke

ViestiKirjoittaja ip-banni » 27.02.2019 19:31

Pelastusarmeijan työn päämääränä on auttaa ihmistä kokonaisvaltaisesti: soppaa, saippuaa ja sielunhoitoa!
Joten leipäjono heillä on uskonnonharjoitukseen liittyvää toimintaa.
ip-banni

ViestiKirjoittaja eea » 27.02.2019 19:36

vibeke kirjoitti:
Sinun tehtäväsi on siis esittää tosiseikat eli se, että miespuolinen kaveri on toistuvasti saanut enemmän ruokaa kuin sinä ja että tälle ei ole havaittavissa muuta selitystä kuin sukupuoli. Tästä voi syntyä syrjintäolettama, jolloin todistustaakka siirtyy ruoanjakelijataholle. Sen pitää osoittaa, että menettelylle on hyväksyttävä peruste.

Mulla pitäis olla varmaan jotain valokuvia tai listauksia ruuista ja ainakin tuon miespuolisen kaverin todistus samasta asiasta enkä tiedä haluanko kiusata sitä...
eea

ViestiKirjoittaja vibeke » 27.02.2019 20:25

Jos päätät edetä asiassa, niin tuo tasa-arvovaltuutetun neuvontapuhelin on hyvä ensimmäinen askel.
vibeke

ViestiKirjoittaja eea » 27.02.2019 22:44

Voisin soittaa kyllä sinne.
eea

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 28.02.2019 00:01

Etsi joku 120 kiloinen nainen ja 60 kiloinen mies ja katso millaisia saaliita he saavat. Jos noistakin nainen saa saman kuin sinä ja mies saman kuin miespuolinen ystäväsi, tasa-arvo ei ehkä toteudu. Jos Pelastusarmeija toimii kuten sanoo toimivansa, että jokainen saa tarpeen mukaan, silloin iso ihminen sukupuolesta riippumatta saa enemmän kuin pieni ihminen.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja eea » 28.02.2019 00:08

Herisyttäviä kohteliaisuuksia teiltä mutta en minä nyt ole niin hirveän pieni...
eea

ViestiKirjoittaja Psywo » 28.02.2019 01:03

Voit valittaa sinne jonoon ja jos ei tuota tulosta, voit ottaa johtajaan yhteyttä.
Minä en tiedä, mitä tuosta kaikesta pitäisi tajuta, että joku on tällainen ja tuollainen, sen ja tämän painoinen.
Jatka vaan samaan malliin.
Psywo

ViestiKirjoittaja ip-banni » 28.02.2019 07:15

eea kirjoitti:Herisyttäviä kohteliaisuuksia teiltä mutta en minä nyt ole niin hirveän pieni...

Mutta ilmeisesti kärsit nälkää?
ip-banni

ViestiKirjoittaja eea » 28.02.2019 16:09

ip-banni kirjoitti:
eea kirjoitti:Herisyttäviä kohteliaisuuksia teiltä mutta en minä nyt ole niin hirveän pieni...

Mutta ilmeisesti kärsit nälkää?

Ainahan me köyhät ollaan lihavia kun on varaa ostaa vain hiilihydraattipitoista paskaa kaupasta. Pelastusarmeija auttoi taas tässä lihomishaasteessa antamalla minulle suklaata eri muodoissa. Sitähän toivoin ja kaipasinkin!
eea

ViestiKirjoittaja ip-banni » 28.02.2019 16:13

Onneksi teillä köyhillä on varaa laittaa 140 euroa viinaan kuukaudessa ettei tarvi alkaa ihan säälimään teitä.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.02.2019 16:47

Peruin juuri paperilehden tilauksen ja säästin pari sataa. Ei varmaan mene viinaan kumminkaan. Taitaa mennä sähkönsiirtoon ja sähköveroon.
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 28.02.2019 17:02

ip-banni kirjoitti:Onneksi teillä köyhillä on varaa laittaa 140 euroa viinaan kuukaudessa ettei tarvi alkaa ihan säälimään teitä.

Joo, se on ihan uskomatonta minunkin mielestäni. Mutta tilanteeseen tulee muutos kyllä maaliskuussa.
eea

ViestiKirjoittaja Katla » 02.03.2019 00:47

jos se mies ottaa kaiken mitä saa ja sinä taas valkkat tarkkaan mitä huolit? siitä ero?
Katla

ViestiKirjoittaja eea » 05.03.2019 23:10

Nytkaan en valkannut yhtaan (kun annoin siat miehelle). Huomenna on sen vuoro ja saa varmasti taas enemman.
eea

ViestiKirjoittaja eea » 06.03.2019 21:13

Kaveri sai taas 3,5 ruokakassia kun minä (valkkaamatta) n. 2.

Soitan tästä tasa-arvovaltuutetulle huomenna.
eea

Paluu Romulaatikko