Kysymyksiä armeijasta

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kysymyksiä armeijasta

ViestiKirjoittaja Kuutar » 21.12.2015 01:41

Kuinka moni palstalainen on käynyt armeijan? Itse en ole. Pidittekö armeija-ajasta?

Minulle tuli mieleen, kun Pertti laittoi noita maasturimersun kuvia, että mikä Pertti olet sotilas-arvoltasi ja missä joukoissa palvelit?
Kuutar

Re: Kysymyksiä armeijasta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2015 10:23

Olin (jalkaväki, kiväärimies) alokkaasta alikersantiksi Savon prikaatisssa, sitten RUKissa (140.) Haminassa erikoisupseeri-komppaniassa, jossa kaikilla oli korkeakoulu- tai yliopistotutkinto. Upseerikokelas-ajan olin Pääesikunnan Sotilaspsykologian toimistossa Helsingin kaartinkaupungissa (majapaikka oli Kadettikoulussa Santahaminassa); res. vänrikki.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 21.12.2015 13:26

Oho. Ihan asepalvelusaikanako kouluttauduit noin pitkälle?

Entä Lauri, mikä sotilasarvosi on?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.12.2015 00:27

Ei ne ota sinne hulluja...
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.12.2015 00:45

Urani oli kuitenkin ihan tavanomainen. Palvelusaika on nykyään enemmän porrastettu, mutta kai se nykyään suunnilleen samalla tavalla menee: ulos tulaan sotamiehinä (ym.), aliupseereina tai upseereina (värnikki).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja popi » 22.12.2015 02:07

Hullun paperit armeijasta.
popi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.12.2015 21:06

Miten sait "hullun paperit"? Kävitkö kutsunnoissa, miten siellä toimittiin? Kävitkö psykiatrilla (joka oli minkä tahon?) vai toimititko valmiita lausuntoja vai millä perusteella vapautuksen (rauhanajan palveluksesta?) sait? Anteeksi utelut.
Ryysy

ViestiKirjoittaja jupe » 28.12.2015 01:27

Olen käynyt. Alikersantti. En suosittele esim. auktoriteettiongelmaisille tai aroille ja estyneille. Pelko (sen näkyminen) on armeijassa tabu (ns. epäsotilaallinen käyttäytyminen).
jupe

ViestiKirjoittaja Kuutar » 28.12.2015 03:00

Minun ei ole tarvinnut pohtia armeijaan menoa, koska olen nainen. Pitäisikö naisillakin olla asevelvollisuus, mitä mieltä olette?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Rane » 28.12.2015 03:02

Miksi asevelvollisuus on ollut pakollinen vain miehille?
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.12.2015 09:13

jupe kirjoitti:En suosittele esim. auktoriteettiongelmaisille tai aroille ja estyneille. Pelko (sen näkyminen) on armeijassa tabu (ns. epäsotilaallinen käyttäytyminen).

Epäsotilaallista olla tukematta ujoa kaveria, joka voi tositilanteessa pelastaa henkesi. Arkuus tai estyneisyys (mitä tarkoittavatkaan) ei ole ongelma, jos itsellä on halua käydä armeija. En usko myöskään auktoriteettiongelman sellaisenaan olevan mikään este tai edes peruste. Jos auktoriteettiongelma on osana jotakin sairautta tai sitä hoidetaan lääkkeillä, niin ehkä silloin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja jupe » 28.12.2015 12:15

"Ryysy":
"Epäsotilaallista olla tukematta ujoa kaveria, joka voi tositilanteessa pelastaa henkesi. Arkuus tai estyneisyys (mitä tarkoittavatkaan) ei ole ongelma, jos itsellä on halua käydä armeija. En usko myöskään auktoriteettiongelman sellaisenaan olevan mikään este tai edes peruste. Jos auktoriteettiongelma on osana jotakin sairautta tai sitä hoidetaan lääkkeillä, niin ehkä silloin."

Minä olin (olen) arka ja estynyt ja menin armeijaan, siksi en sitä suosittelekaan vaikka vältyinkin pahemmalta kiusaamiselta. Johtui osittain "tuuristakin": sairastuin auk:n jälkeen keuhkopussintulehdukseen, jonka seurauksena ulkopalvelu oli kielletty ja toimin esim. puhelinkeskuksen hoitajana ja kirjurina.

Auktoriteettiongelma on todellinen esim., jos ei siedä komentelua ja vaikkapa vetää komentelijaa turpaan. Sellaista sattuu.
jupe

ViestiKirjoittaja Rane » 29.12.2015 14:03

Saisi lakkauttaa koko armeijan. Tietokoneilla voisi hoitaa kaikki hommat eikä siihen liikoja sotamiehiä tarvita.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.12.2015 15:54

Voivathan he pestä jalkarättejä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 29.12.2015 15:58

Mihin niitä tarvitaan?
Rane

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.12.2015 22:25

Kadutko jupe sitä, että sen kävit?

Itse olen harmissani siitä etten käynyt, myös katkeroitunut hieman siitä, että olen nykykriteerein liian hullu sinne. Googletin joskus hulluntavalla tietoa siitä, millä perusteella pääsyni olisi voitu evätä ihan virallisenkirjallisesti eli todennäköisesti olisi vedottu lääkkeisiin liittyviin tekijöihin. Mitenköhän se lause meni... jotakin siinä oli siitä, että mikäli vointi ja toimintakyky on lääkehoidosta riippuvainen, niin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.12.2015 22:32

Kuutar kirjoitti:Minun ei ole tarvinnut pohtia armeijaan menoa, koska olen nainen. Pitäisikö naisillakin olla asevelvollisuus, mitä mieltä olette?

Pitäisi. En oikeastaan keksi perustetta sille, miksi ei pitäisi.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.12.2015 22:44

Siis.. tietysti. Vielä ei voi olla, kun kai siinä vaiheessa, kun on ollut intissä sotilasvalaan saakka, jos muistan oikein. Kuitenkin, jokin aikamääre siihen oli, että nainen voi lopettaa armeijan tuosta noin vain.. olikohan kuukausi vai pari. Google tietäisi.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.12.2015 23:02

Flower kirjoitti:Minä olin pasifisti, kun olin armeijaiässä, ja taidan olla edelleen, joten vaihtoehto ei käynyt mielessänikään. Arvostin totaalikieltäytyjiä. Voisiko nainen olla totaalikieltäytyjä?

Norja: http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1 ... s-norjassa

Norjassa myös naiset ovat olleet vuodesta 2015 periaatteessa asevelvollisia täysin miesten tavoin. Käytännössä kuitenkaan naisten ei tarvitse vastoin tahtoaan astua riviin, ja myös miehet saavat vapautuksen sangen helposti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja jupe » 29.12.2015 23:11

"Ryysy":"Kadutko jupe sitä, että sen kävit?"

Jos nyt saisin päättää, en kävisi. Silloin olin kuitenkin niin riippuvainen sosiaalisen ympäristöni mielipiteestä, että "hullun paperit" olisi tuntunut kestämättömältä.
jupe

Seuraava

Paluu Romulaatikko