Leipä ilman voita

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Leipä ilman voita

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.07.2015 23:18

Olen ruennut syömään vaaleita leipiä ilman voita, ei leipä välttämättä tarvitse voita varsinkaan, jos ei ole kyse ruisleivästä. Voista tulee hirmu määrä kaloreita ja jos saa rasvan kuitenkin jostakin muusta.
Pinja

Re: Leipä ilman voita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.07.2015 23:56

Mistä muusta? Ja millaisena?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.07.2015 18:10

Minä olen syönyt päällystetyt leivät ilman 'voita' kutakuinkin koko aikuisikäni. Niin uskomattomalta kuin voikin kuulostaa ylipainoni huomioon ottaen. Nykyisin tosin lipsun linjastani pahasti niin, että aivan liian usein herkuttelen leivällä oivariinin kanssa. Esimerkiksi tuore ruisleipä pelkän oivariinin kanssa on vastustamaton makunautinto...

Rasvalevitteen jättäminen pois 'voi'leivän päältä oli yksi asia, joka tuli elämääni varhain aikuisuudessani tyttäreni syntymän jälkeen ja lastenlääkäreiden opastuksella. Leipä, johon laitetaan päällysteitä - juustoa, makkaraa, lihaa, sun muita leikkeleitä - ei yksinkertaisesti tarvitse leivän ja päällysteiden väliin pienintäkään sipaisua mitään rasvaa. Ja (rasva)levitteitä voidaan pitää leivänpäällysteinä, joiden päälle ei laiteta muuta kuin korkeintaan vihanneksia...
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 21.07.2015 18:36

Ennen kannattaisi jättää valkoinen leipä pois kuin rasva.
Yleisesti kyllä suositellaan sipaisua rasvaa leivän päälle tai se rasva pitää saada vaikka syömällä lusikallisen päivässä. Mitkään leikkeet ei sitä korvaa. Yleensä laihdutuskin epäonnistuu, jos alkaa välttämään liikaa rasvaa.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.07.2015 10:00

Mirri kirjoitti:Minä olen syönyt päällystetyt leivät ilman 'voita' kutakuinkin koko aikuisikäni. Niin uskomattomalta kuin voikin kuulostaa ylipainoni huomioon ottaen. Nykyisin tosin lipsun linjastani pahasti niin, että aivan liian usein herkuttelen leivällä oivariinin kanssa. Esimerkiksi tuore ruisleipä pelkän oivariinin kanssa on vastustamaton makunautinto...

Oivariini on varmaan ainut levite, joka edes maistuu joltakin (ja niin hyvältä!). Nuo kaikenmaailman keijut ja becelit eivät maistu yhtään miltään. Ehkä ne sitten terveellisempiä saattavat olla... tuntuu, että sama ottaa vaikka joka päivä kulaus ruokaöljyä kuin laittaa leivän päälle jotain, mikä ei miltään maistu.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.07.2015 19:22

Mutta se vasta kauheaa olisi, jos joutuisi leivättömän pöydän ääreen - voista viis!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gabriel » 23.07.2015 07:59

Näkkileipää tai pari-kolme päivää ilmassa kuivunutta ruisleipää ja päälle paksusti runsassuolaista voita niin on hyvää.
Siihen ehkä päälle tomaattiviipaleita ja suikaloituja valkosipulin kynsiä. Hyvää ja terveellistä.
Ihan turhaa sitä voita on karttaa. Liika suolakaan ei ole ongelma jos ei käytä valmisruokia vaan tekee itse.

Valkonen leipä ei ole kelvollista ihmisravintoa.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 23.07.2015 12:12

Flower kirjoitti:Kirnuatko itse voisi?

Minäkin käytän voita leivän päällä, kaupan sellaista. Ja pyrkisin myös laihduttaessa enemmin luopumaan leivästä kuin voista (jonka määrä tietenkin automaattisesti vähenee ohessa), mutta näkemyksiä on näissä asioissa monia.

Ihan kaupan voita käytän. Vaikka maitotiloja on lähellä ja sen puoleen olis ehkä mahdollistakin.
Ei kai se leipäkään niin paha laihduttajalle ole, ainakaan näkkäri.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.07.2015 12:21

Näkkileivän reikäpuolelle mahtuu paljon rasvaa. Oululaisen hapankorppuja helposti myös syö enemmän, koska ovat keveitä ja herkullisia. Tuolloin myös rasvaa tulee helposti syötyä enemmän. Laihduttajan ei tulisi olla rasvapainotteisella ruokavaliolla etenkään, jos on taipumusta kolesteroliarvojen nousuun (etenkin LDL). Laihduttajan tulisi kuitenkin saada myös rasvaliukoiset vitamiinit valiostaan, joten rasvaa ei voi jättää kokonaan pois valiostaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.07.2015 12:31

Benecol 60% voi & rypsiöljy on maittavaa ja 10% kol-laskevaa! (plus E, A & D3).
225g; 3,95.

Kuva
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.07.2015 12:42

Teen itse vähärasvaisesta rahkasta ja oliiviöljystä, tuoreista yrteistä sekä toisinaan myös valkosipulista dippauskastiketta, johon kastetaan ruissipsejä. On maukasta ja sopii laihduttajallekin.
Hilppa

Paluu Romulaatikko