Helatorstain muistio

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.05.2014 00:00

Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Helatorstain muistio

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.05.2014 01:20

Monet ruokakaupat ovat auki klo 12 - 18.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.05.2014 00:28

Helatorstaina Jeesus nousi taivaaseen.

Keskikaupungilla oli kuitenkin kiivasta ja puodit auki, koska "Kauppakamarin mukaan
Helsinkiin saapuu helatorstaina noin 6 000 kansainvälistä risteilymatkustajaa".

Iltapäivällä yhdeksikkö oli ihan täynnä sataman suuntaan, ja 16 jälkeen tupaten täynnä
kaupungin suuntaan (suomalaisia).

Helatorstain on duunarien rakastama maksullinen vapaapäivä - jäänne menneisyydestä
- ja vastaavasti työnantajien vihaama. Ko. vapaapäivä kuvastaa suomalaisten harrasta
kristillisyyttä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tris » 30.05.2014 00:39

En edes huomannut koko helatorstaita kun asemakaupat ovat niin auki.
tris

ViestiKirjoittaja haller » 30.05.2014 14:55

Juu, kyseessä oli tosiaan Christi Himmelfahrt-päivä. Toi suomen kielen helatorstai ei yhtään avaa k.o pyhäpäivän syytä.
Itte en tykkää sanasta duunari. Mielestäni se on jotenkin pejoratiivinen, työläisperheestä, kun olen.
Mielenkiintoinen combo tavallaan meitsillä tää työläistausta ja akateeminen koulutus. Oon kyl sitkeesti pitäny mm. murteestani kiinni yms.
Miesystäväni on ylemmän keskiluokan perheestä (molemmat vanh. akateemisia ja opetusalalla), ja kyl meidän perhekulttuureissa on eroa.
Itse olen kuitenkin pikkupenskasta lähtien käynyt teatterissa, taidenäyttelyissä, museoissa, kirjastoissa ym, joten itselläni on ollut ns. "kulttuurikoti", vaikka olemmekin ns. "tavallista väkeä". Niin, ja perheelläni on todella paljon kirjoja, joista itselläni on 3000 kpl (oma arvioni).
Sen olen huomannut, että ylempi keskiluokka (jos sitä ny voi yleistää) suhtautuu paljon estyneemmin joihinkin ihan luonnollisiin asioihin, kuten ruumiintoimintoihin ja vessassakäyntiin (ja siitä ilmoittamiseen), sekä omaa tiukat asenteet siitä, mitä kieliä sopii opiskella. Itse kun osaan myös venäjää, niin minulta on usein kysytty, olenko kommunisti, ja aina olen vastannut niin kuin asia on eli, että en yhdistä kieltenopiskelua politiikkaan vaan mua kiinnostavat kielet an sich.
Niin, ja en ole kommunisti.
Lisäksi tietty kommunikaation räiskyvyys puuttuu käsittääkseni ylemmältä keskiluokalta. Meitsin perhejuhlissa on meinaan aika railakasta. Heitetään hyvää läppää, puhutaan toisten päälle, halaillaan ym. Se tietty hellyys, jota olen aina saanut perheeltäni, puuttuu just miesystäväni kokemusmaailmasta.
Meilllä on aina pussailtu, halailtu, riidelty ja sovittu ym.
Nykyisin tietysti enää vain poskipusuja kun ollaan jo isoja tyttöjä me perheen flikat.
Sori, kun tää meni aika lailla off topiciksi nyt, mut mulla on nopeet assosiaatiot.
Otsikon aiheeseen palatakseni olen ollut uskossa ihan pikkulikasta asti (kävin mm. srk:n päiväkerhossa), mutta uskoni vahvistui psykoosista kuntoutuessani, ja onneksi psykoosini ei ollu uskonnollinen, niin usko on mulle voimavara, ei harhojen lähde, kuten niin monilla kuntoutujilla on. t. haller
haller

ViestiKirjoittaja tris » 30.05.2014 15:11

pejoratiivinen - tuo on mulle ihan vieras sana...
tris

ViestiKirjoittaja haller » 31.05.2014 00:59

pejoratiivinen= halventava
Käytän sivistyssanoja ihan huomaamattani. Lienee lingvistin "ammattitauti". :)
haller

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2014 01:08

Psykopatologia kirjoitti:Helatorstain on duunarien rakastama maksullinen vapaapäivä - jäänne menneisyydestä
- ja vastaavasti työnantajien vihaama. Ko. vapaapäivä kuvastaa suomalaisten harrasta
kristillisyyttä.

Psykopatologia, ikääntyvinä muistamme myös helalauantain, eikö?
Mirri

Paluu Romulaatikko