Valokuvat terapiassa

Valokuvat terapiassa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.05.2013 12:46

Valokuvat terapiassa

Kuva
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Valokuvat terapiassa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.05.2013 13:09

Kognitiivisen psykoterapian yhdistys ry

Kognitiivisen psykoterapian verkkolehti 2009, 6, (1), 40 - 62
http://www.kognitiivinenpsykoterapia.fi ... josalo.pdf

Marjo S a l o

Valokuva menetelmänä kognitiivisessa psykoterapiassa

T i i v i s t e l m ä

Tämän työn tavoitteena oli selvittää ja kokeilla, miten omaelämänkerrallisia valokuvia voi käyttää kognitiivisen psykoterapian työskentelymenetelmänä. Valokuvaterapiassa koulutettu terapeutti työskentelee asiakkaansa kanssa käyttäen apuna valokuvia.
Valokuvien kanssa työskennellään monin tavoin. Niiden kanssa ja kautta keskustellaan, niitä voidaan muokata, lisätä ja poistaa
osia sekä tehdä uusia. Valokuvatyöskentely soveltuu sekä terapiaprosessin alkuvaiheessa että pidemmälle edenneeseen terapia-
prosessiin. Valokuva helpottaa asiakkaan kokemuksen ja tunteen mieleen palauttamista. Se tarjoaa välineen itsetarkkailuun ja
–analyysiin. Valokuvatyöskentelyn avulla voi syntyä uusia tunnekokemuksia, uusia tulkintoja ja kokemusten uudelleen organisoi-
tumista. Valokuvatyöskentelyssä on mahdollista yhdistää ei-tietoiset syvätason tunteet ja tietoinen käsitteellinen selittäminen
ja sitä kautta lisätä minuuden integraatiota. Yleensä asiakkaat kokevat valokuvat helpoksi ja miellyttäväksi menetelmäksi.
Valokuvia tutkitaan yhteistyössä, jolloin se voi edesauttaa myös terapiasuhteen kehittymistä. Tässä työssä esitellään omaelämän-
kerrallista valokuvaa terapeuttisena menetelmänä kognitiivis-konstruktiivisen lähestymistavan viitekehyksessä. Mukana on
asiakkaiden kanssa toteutettujen valokuvatyöskentelyn litterointeja.
(- -)

K i r j a l l i s u u s

Greenberg, L. & Paivio, S. 1997. Working with emotions in psychotherapy. The Guilford Press: New York.

Guidano, V. 1991. The Self In Process. The Guilford Press: New York.

Hakanen, A. 2008. Konstruktivistinen näkökulma. Teoksessa S. Kähkönen, I. Karila. ja N. Holmberg (toim.)
(3. uudistettu painos). Kognitiivinen psykoterapia, (s. 461-493). Duodecim: Hämeenlinna.
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 22.05.2013 20:24

Valokuvaterapia olisi mielenkiintoinen. Jos kuvat ovat omasta elämästä ja kuvia on otettu vain vähän niin miten se vaikuttaisi valokuvaterapiaan? Mulla on huomenna terapiaa, mä aion nyt tästä virittyneenä viedä sinne jonkun/joitakin valokuvia. Mulla on yksi sellainen valokuva, joka kertoo musta todella paljon.
Olen käynyt jonkin aikaa taideterapiassa aikoinaan.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 22.05.2013 21:22

Löytyi tosi monta mielenkiintoista valokuvaa huomenna terpalle näytettäväksi.
untuva

Paluu Terapiaa