Hei!
Tarvitsisin apua terapian rahoitukseen liittyvissä asioissa, kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita:)
Minulla alkaa syksyllä Kela-terapian kolmas vuosi, jolloin käyntejä on vain se 1krt/viikossa. Mutta tarvitsisin ehdottomasti sen toisenkin käynnin, terapeutin mukaan se on jopa hengissä pysymiseni kannalta välttämätöntä. Juu, olen aika huonossa kunnossa, ja valitettavasti tähän kelan tukeman terapian alkutaipaleelle sattui liikenneonnettomuus, jossa kuoli avomieheni. Sain ennen kelan terapiaa hussin maksusitoumuksella puoli vuotta terapiaa, tällä samaisella terapeutilla. Jo ennen kelan tuen hakemista oli selvää, että kolmivuotinen terapia ei tule riittämään vaikean traumataustani takia, mutta mitään muuta mahdollisuutta psykoterapian rahoitukselle ei ollut. Hus lopetti terapiani maksusitoumuksen kahden viikon varoitusajalla, ja sain vain ylilääkäriltä kirjeen, ettei ole varaa maksaa vuosia kestävää terapiaani, ja että vaikeat ptsd:t, ahdistuneisuushäiriöt ja rajatilapersoonallisuushäiriöt hoidetaan julkisessa terveydenhuollossa lääke- ja psykososiaalisilla hoidoilla (siis käytännössä ei mitenkään). Minua oli siis tuossa vaiheessa jo pompoteltu pari vuotta psykiatrian polilla, alati vaihtuvien hoitajien hellässä huomassa.
Mutta siis tietäisikö kukaan, miten voisin rahoittaa tuon syksyn toisen terapiakerran?? Kysyin lääkäriltä eläkkeensaajan hoitotuesta, ja suhtautuminen oli todella nuivaa. Sanoi, etten varmasti tule kyseistä tukea saamaan, mutta laitan silti hakemukset vireille. Terapeutin mukaan saattaisin täyttää kriteerit jopa siihen, että saisin psykoterapian kelan vaikeavammaisen lääkinnällisenä kuntoutuksena (joku hänen potilaistaan saa terapian tuota kautta). Toimintakykyni kun on niin olematon. Mutta tuohon tarvitsisin lausunnon joltain yksityispsykiatrilta, omalääkärini ei lausuntoa kirjoita. Yksi vaihtoehto olisi sosiaalitoimen harkinnanvarainen toimeentulotuki, mutta en tiedä voiko sitä oikeasti saada yksityisen terapian kuluihin.
Varmaa on, että jos en saa hoitoa/kuntoutusta, niin tulen päätymään eläkkeelle. Minulla itsellä kyllä olisi vielä motivaatiota kuntoutukseen, mutta ei tarpeeksi rahaa. Ja ikääkin on vasta reilut 30.
Anniina