Taideterapiaa

Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 27.10.2023 22:44

Kuva

Sabiinittarien ryöstö on roomalaisessa mytologiassa tarina siitä, miten Rooman varhaishistoriassa kaupungin asukkaat ryöstivät itselleen morsiamet kaupunkiin vierailemaan kutsuttujen sabiinilaisten keskuudesta.[1]

Tarinan mukaan Roomassa ei sen perustamisen jälkeen ollut tarpeeksi vaimoja, eivätkä naapurikansojen naiset vapaaehtoisesti menneet naimisiin sen kansalaisten kanssa. Siksi kaupungin perustaja Romulus päätti ottaa viekkaudella, mitä ei muuten saanut. Hän valmisteli juhlalliset kisat merenjumalan Neptunuksen kunniaksi ja kutsui naapureita tulemaan niihin. Kisoihin tulikin suuri joukko naapureita, varsinkin sabiinilaisia. Sovitusta merkistä Rooman nuorukaiset sivalsivat kesken kisojen miekkansa ja ryöstivät suuren joukon nuoria naisia.[1]

Kolme vuotta myöhemmin sabiinilaiset päättivät kostaa ryöstön.[2] Naisten loukatut isät valmistautuivat taisteluun. Sabiinilaiset marssivat suurena joukkona Rooman alueelle. Siitä syttyneen taistelun aikana roomalaisten pakolla vaimoiksi ottamat sabiinilaiset naiset juoksivat hiukset sekaisin ja vaatteet revittyinä isiensä ja miestensä väliin ja taivuttivat rukouksillaan ja kyyneleillään heidät lopettamaan sodan. Naisten aloitteesta solmittiin valtioliitto, jonka mukaan roomalaiset ja sabiinilaiset liittyivät yhdeksi kansaksi, jonka hallituspaikaksi tuli Rooma. Sata sabinalaista sijoitettiin senaattiin, ja Romuluksen piti ottaa hallituskumppaniksensa sabiinien kuningas Tatius. Pian Tatius kuitenkin surmattiin eräässä kapinassa, ja tarinan mukaan senaattorit murhasivat Romuluksen.[1]

Aihe on kiinnostanut monia taiteilijoita etenkin renessanssin aikana. Peter Paul Rubens maalasi siitä taulun 1630-luvun lopussa. Hänen versiossaan tausta on antiikin ajalta, mutta naiset ovat pukeutuneet 1600-luvun flaamilaisnaisten asuihin.[3] Italiassa työskennelleen flaamilaisen Giambolognan tunnetuin työ on Firenzen Loggia dei Lanziin sijoitettu marmoriveistos tästä aiheesta, ja Giambolognan oppilas teki aiheesta myös pronssiversion.[4] Nicolas Poussinin maalaus on Louvressa.[2]
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 18.11.2023 18:47

Kuva

” Daavid (ital. David) on italialaisen kuvanveistäjän ja taidemaalarin Michelangelon veistämä suuri marmoriveistos, joka valmistui vuonna 1504. Veistos sijaitsee Firenzessä, Accademia di belle arti di Firenzen galleriassa, ja sen jäljennös on veistoksen alkuperäisellä paikalla Palazzo Vecchion ulkopuolella. Daavid on yli viisi metriä korkea ja esittää Raamatun kohtausta, jossa Daavid valmistautuu surmaamaan Goljatin. Patsasta pidetään yhtenä Michelangelon ja renessanssitaiteen merkittävimmistä taideteoksista.”

” Michelangelo teki omasta Daavidistaan kreikkalaisen sankarijumalan, aikuisen ja lihaksikkaan miehen, ja antoi sille Apollon-jumalan pään ja Herakleen ruumiin.[6] Michelangelon Daavidilla on myös esinahka, vaikka Raamatun Daavid oli juutalainen ja näin luultavasti ympärileikattu.”

https://fi.wikipedia.org/wiki/Daavid_(veistos)
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 31.03.2024 20:38

Kuva

”Pietà on ainoa Michelangelon veistoksista, jonka hän on varustanut nimikirjoituksellaan. Giorgio Vasarin mukaan: ”Silloin, kun teos oli valmistunut, se sai heti haltioituneen vastaanoton, mutta Michelangelo oli järkyttynyt kuullessaan, että jotkut milanolaiset pitivät sitä erään oman kaupunkinsa kuvanveistäjän teoksena. Niinpä hän piiloutui kirkkoon lyhdyn ja taltan kanssa, ja hakkasi Marian rinnan yli kulkevaan nauhaan oman nimensä: MICHAELA[N]GELUS BONAROTUS FLORENTIN[US] FACIEBA[T] (Michelangelo Buonarroti Firenzeläinen teki tämän)". Vasarin mukaan Michelangelo katui myöhemmin tätä tekoaan vannoen, ettei enää koskaan signeeraa yhtään työtään.”
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 06.06.2024 00:09

Nyt, kun sota jälleen riehuu Euroopassa, tässä Picasson sodanvastainen teos Guernica.

Kuva

Guernica (baskiksi Gernika) on espanjalaisen taidemaalarin Pablo Picasson kubismia edustava öljymaalaus vuodelta 1937. Samana vuonna tapahtuneesta Guernican pommituksesta innoituksensa saanut työ on yksi hänen tunnetuimpia maalauksiaan. Se on nykyään näytteillä Madridin Museo Reina Sofíassa.

Mustavalkoinen, kooltaan 776 × 349 cm maalaus on Picasson suurin. Se valmistui vuonna 1937 pidettyyn Pariisin maailmannäyttelyyn, jonka jälkeen maalaus kiersi eri puolilla maailmaa päätyen lopulta New Yorkin Museum of Modern Artiin vuonna 1939. Picasson toivomuksesta maalaus palautettiin Espanjaan vasta vuonna 1981, kun kenraali Francisco Francon sotilasdiktatuuri oli päättynyt ja maalle säädetty demokraattinen perustuslaki.[1]

Guernican mukaan tehty gobeliini oli vuosina 1985–2009 näytteillä New Yorkissa YK:n turvallisuusneuvoston istuntosalin sisäänkäynnin yhteydessä. Alun perin vuonna 1955 Yhdysvaltain entiselle varapresidentille Nelson A. Rockefellerille valmistunut gobeliini poikkeaa väritykseltään hieman alkuperäisestä maalauksesta.[2] Nykyään se on nähtävillä San Antonion modernin taiteen museossa.[3]

Guernica kuvaa inhimillistä kärsimystä ja sen aihe on peräisin Espanjan sisällissodan aikana 26. huhtikuuta 1937 tapahtuneesta natsi-Saksan ilmavoimien pommituksesta, joka tuhosi Baskimaassa sijaitsevan Guernican kaupungin lähes kokonaan. Hyökkäyksessä kuoli arviolta 1 700 siviiliä. Guernican pommitus oli siihenastisen sotahistorian suurin ja tuhoisin ilmapommitus.[4]
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 10.08.2024 22:27

Kuva

Mona Lisa (tunnetaan myös nimillä ital. La Gioconda tai Monna Lisa ja ransk. La Joconde) on Leonardo da Vincin puulle vuodesta 1503 alkaen maalaama öljyvärimaalaus. Maailman tunnetuin maalaus esittää salaperäisesti hymyilevää naista. Ranskan kansalliskokoelmaan kuuluva maalaus sijaitsee Pariisin Louvressa kunniapaikalla Säätyjen salissa, jossa sen näkee noin kuusi miljoonaa henkeä vuosittain.[1][2]

Maalausta ihailtiin ja kopioitiin laajalti sen valmistumisesta lähtien. Sillä on ollut vaikutusta niin muotokuvien kehitykseen kuin muuhunkin taiteeseen. Se ei kuitenkaan ollut poikkeuksellisen tunnettu ennen 1800-luvun puoliväliä, jolloin symbolistitaiteilijat kiinnittivät siihen huomiota. He näkivät maalauksen ikuisen mystisen naisellisuuden ruumiillistumana.[3] Myöhemmin Marcel Duchamp kommentoi maalausta humoristisesti teoksessa LHOOQ (1917), jossa kuvaan on lisätty viikset, parta ja Duchampin signeeraus.[4]

Mona Lisasta tuli 1900-luvun loppuun mennessä maailmanlaajuinen ikoni, joka on esiintynyt sadoissa taideteoksissa ja vähintään kahdessa tuhannessa mainoksessa – 2000-luvun alussa se nähtiin uudessa mainoksessa joka viikko.[5]

Maalauksen mainetta ovat lisänneet myös varkaus- ja vahingoitusyritykset.[6]

Mona Lisan asu ja asento
Leonardo kuvaa mallin muodikkaana ja menestyneenä, mahdollisesti paremmin toimeentulevana kuin hän oli todellisuudessa. Tummat vaatteet ja musta huntu olivat espanjalaisvaikutteista huippumuotia. Ne eivät kuvaa esimerkiksi surua, kuten jotkut tutkijat ovat esittäneet. Mona Lisa täytti myös 1400- ja 1500-lukujen vaatimukset siitä, kuinka hyveellinen nainen tuli kuvata. Naisen oikea käsi lepää vasemman päällä, mikä kertoo hänen olevan uskollinen vaimo.[7]

Hymy ja kasvonpiirteet

Mona Lisan hymy.
Mona Lisan hymy on eräs teoksen tulkintaan liittyvistä vakioaiheista. Hymy saatetaan nähdä esimerkiksi tylsistyneenä, ilkikurisena, tyytyväisenä tai hieman surumielisenä. Tekniikoita, joita Leonardo da Vinci käytti aikaansaadakseen tämän salaperäisen vaikutelman, ovat muun muassa suupielten ja silmäkulmien kevyt varjostus, joka estää havaitsemasta naisen ilmettä selvästi, sekä hienoinen epäsymmetria teoksen puoliskojen välillä. Esimerkiksi taustan vasen puoli on aavistuksen alempana kuin oikea, mikä saa naisen näyttämään pidemmältä katseen keskittyessä vasempaan puoliskoon.[8] Huulet toteutettiin neljälläkymmenellä lakkakerroksella, jotka Leonardo levitti käsin.[9]

Maalauksen Mona Lisalla ei ole näkyviä kulmakarvoja eikä silmäripsiä.[10]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mona_Lisa
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 02.10.2024 17:00

Kuva

Viimeinen ehtoollinen[1] tai Pyhä ehtoollinen[2] (Il Cenacolo tai L'Ultima Cena) on Leonardo da Vincin seinämaalaus suojelijalleen herttua Ludovico Sforzalle. Maalaus perustuu Raamatun kaikissa evankeliumeissa kuvattuun kohtaukseen, jossa Jeesus ilmoittaa yhden opetuslapsistaan pettävän hänet. Maalauksessa on kuvattu ilmoituksen aiheuttamaa kiihkeää mielentilaa.[3][4] Maalaus on maailman arvostetuimpia, ja se sijaitsee Santa Maria delle Grazien kirkon ruokasalissa Milanossa.[5] Leonardo aloitti teoksen maalaamisen 1495 ja sai sen valmiiksi 1498. Välillä työskentelyssä oli kuitenkin pitkiäkin taukoja. Maalaus on kooltaan 460 × 880 cm. Koska se on maalattu valmiiseen seinään eikä märkään sementtiin, se ei ole fresko.

Restaurointi

Käytettyä maalaustekniikkaa ei hallittu hyvin, ja maalaus alkoi rapautua jo 20 vuoden kuluttua valmistumisestaan. Vuonna 1556 maalausta kuvattiin jo pilalle menneeksi, ja sen läpi puhkaistiin myöhemmin oviaukko. Rakennus toimi Napoleonin sotien aikana vankilana, ja toisen maailmansodan aikana siihen osui pommi. Maalauksen restaurointiyritykset alkoivat jo 1700-luvulla. Tuoreimmat ovat Mauro Pellicciolin korjaukset vuosilta 1951–1954 ja restaurointi vuosilta 1979–1999 Pinin Brambilla Barcilonin johtamana.[7][4][8][9]

Restauroinnissa on käytetty apuna Leonardon oppilaan 1500-luvun alussa maalaamaa kopiota, joka on yhä hyvässä kunnossa. Koska aiempien vuosisatojen restaurointiyritykset tarkoittivat lähinnä uusien maalikerrosten maalaamista aukkokohtien päälle, viimeisimmän restauroinnin yhteydessä jouduttiin poistamaan paljon näitä päällekkäinmaalauksia. Esimerkiksi opetuslasten jalkojen alue oli maalattu aikojen saatossa tukkoon, ja ne tulivat esille kunnolla vasta restauroinnin jälkeen.

22-vuotinen restaurointi aiheutti melkoisen näkemyskiistan, sillä teoksen sävyt, värit ja jopa henkilöiden kasvonpiirteet muuttuivat merkittävästi korjattaessa edellisten vuosisatojen virheellisiä pelastusyrityksiä. Aukkokohtiin lisätty uusi väri on jakanut asiantuntijoiden mielipiteitä.[10]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C3%A4_ehtoollinen



1. Bartolomeus, 2. Jaakob nuorempi, 3. Andreas, 4. Juudas Iskariot, 5. Pietari 6. Johannes, 7. Tuomas, 8. Jaakob vanhempi, 9. Filippus, 10. Matteus, 11. Juudas Taddeus, 12. Simon.
© Scanpix/AKG-Images

https://historianet.fi/yhteiskunta/usko ... nnetuksi-0
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 04.10.2024 11:29

Kuva
Leonardo muokkaa perspektiivin matemaattisia sääntöjä edustamaan kohtausta kaltevassa tasossa, jolloin pöytä tulee näkyviin mutta myös todellisen tilan yhdistäminen kuvalliseen ja näin koko teoksen ymmärrettäväksi kaukaa katsottuna.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 04.10.2024 11:31

Kuva
ensimmäinen opetuslapsi vasemmalla on Bartolomeus, joka on pöydän päässä ja näyttää nousevan jaloilleen Kristuksen sanoista. Hän nojaa kätensä pöydälle ja nojaa ruumiinsa kohti Jeesusta.

Hänen lähellään on Jaakob nuorempi, jonka näemme profiilissa, kun hän koskettaa vanhemman Andreaksen olkapäätä, joka nostaa kätensä ikään kuin vapauttaakseen itsensä kaikista petosepäilyistä.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 04.10.2024 11:39

Kuva
Hänen vieressään on Pietari, jota hänen veljensä Andreas koskettaa vasemmalla kädellänsä kuin pyytääkseen lohdutusta, mutta joka nojaa Johanneksen, Kristuksen vieressä istuvan melankolisen nuoren miehen puoleen.

Pietari näyttää haluavan olla varma ymmärtävänsä Kristuksen sanat, kun hän kehottaa Johnia kysymään petturin nimeä. Peter pitää myös veistä oikeassa kädessään, joka lepää hänen kyljellään.
Tämän ryhmän vieressä on Juudas, joka näyttää väistyvän pois Jeesuksesta samalla kun hän lepää kyynärpäänsä pöytää vasten. Kädessään hän pitää pussia, jossa on 30 hopearahaa, jotka hän sai kavaltaessaan Kristuksen.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 04.10.2024 11:42

Kuva
Kristus esiintyy teoksen keskellä, kahdentoista apostolin liikkeen keskellä, eristettynä täydellisesti kolmion muotoiseksi ääriviivaksi.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 04.10.2024 11:46

Kuva
Oikealla Jaakob vanhempi avaa kätensä halveksuvan eleenä, kun taas Tuomas, nojaten Kristusta kohti, kehottaa häntä puhumaan oikean kätensä etusormi ylöspäin.
Filippus on juuri noussut seisomaan ja päin Kristusta vasten hän painaa kätensä rinnoilleen surullinen ilme kasvoillaan.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 04.10.2024 11:48

Kuva
hänen vieressään on Matteus, joka ojentaa kätensä Kristusta kohti. Hänen kasvonsa ovat kuitenkin kääntyneet toisin päin, Simonia ja Juudas Taddeusta kohti kiinnittäen heidän huomionsa juuri kuulemiinsa sanoihin.
Juudas Taddeus sitä vastoin on hämmästynyt. Hänen vasen kätensä lepää pöydällä avoimella kämmenellä, kun taas oikealla apostoli elehtii itseään kohti.
Lopuksi Simon vanhin, jolla on rauhallinen asenne, istuu pöydän päähän ja puhuu Juudas Tadeukselle ja Matteukselle.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Taideterapiaa

ViestiKirjoittaja Palle » 05.10.2024 11:22

Mutta mitä sanoo pyhä biblia tästä tapahtumasta.

Pääsiäisateria
Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: »Minne tahdot meidän valmistavan sinulle pääsiäisaterian?» Jeesus sanoi: »Menkää kaupunkiin.» Hän neuvoi, kenen luo heidän oli siellä mentävä, ja käski sanoa tälle: »Opettaja sanoo: ’Hetkeni on lähellä. Sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa.’» Opetuslapset tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt ja valmistivat pääsiäisaterian.
Illan tultua Jeesus kävi aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa. Heidän syödessään hän sanoi: »Totisesti: yksi teistä on kavaltava minut.» Murheen vallassa he alkoivat toinen toisensa jälkeen kysellä: »Herra, en kai se ole minä?» Jeesus vastasi heille: »Minut kavaltaa mies, joka syö samasta vadista kuin minä. Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään.» Silloin Juudas, hänen kavaltajansa, kysyi: »Rabbi, en kai se ole minä?» »Itsepä sen sanoit», vastasi Jeesus.

https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/MAT.26
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6800
Liittynyt: 12.03.2018 23:03


Paluu Terapiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron