Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2018 00:50

Psykopatologia kirjoitti:Ohjelmisto http://oopperabaletti.fi/app/uploads/20 ... 8-2019.pdf (3 s.)
(- -)
pe 28.9. 19:00 Ranskalainen ilta* E-I
la 29.9. 14:00 Ranskalainen ilta*
la 29.9. 18:30 Pikaparantola A
LOKAKUU
ti 2.10. 18:30 Pikaparantola A
ti 2.10. 19:00 Ranskalainen ilta*
ke 3.10. 11:00 Lentävä hollantilainen LM
to 4.10. 19:00 Ranskalainen ilta*
pe 5.10. 19:00 Lentävä hollantilainen
la 6.10. 14:00 Tosca
ke 10.10. 19:30 Ranskalainen ilta*
to 11.10. 19:00 Lentävä hollantilainen
pe 12.10. 19:00 Ranskalainen ilta*
la 13.10. 19:00 Tosca*
ti 16.10. 19:00 Tosca
ke 17.10. 19:00 Ranskalainen ilta
to 18.10. 19:00 Tosca
pe 19.10. 19:00 Hoffmannin kertomukset * E-I
la 20.10. 14:00 Ranskalainen ilta
(- -)
LIPUT 45 - 109 €
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Palle » 06.10.2018 08:04

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:Muistaakseni olet aiemmin sanonut, että ballerinat ovat riutuneita, kiustattuja ja piinattuja anorektikkoja...

Muistelet väärin.
Olen kyllä puhunut siitä kuinka raadollinen ja armoton balettitanssijan ammatti on, ja että alan painovaatimukset altistavat tanssijat syömishäiriöille.
Minusta vaikuttaa myös siltä, että painovaatimukset ja -kriteerit kiristyvät koko ajan; tanssijan pitäisi olla aina vain eteerisempi ja kevyempi kuin aiemmat tanssijasukupolvet, vaikka kuitenkin jossain kulkee se painoraja jota ei pitäisi alittaa, eikä edes tavoitella.

Muuan tuttuni ihaili kovasti tiettyä tanssijaa, koska tämä on niin keveä ja eteerinen. Satun kuitenkin tietämään, että kyseisellä tanssijalla on syömishäiriö, ja eräs toinen tuttavani (lääkäri) kertoikin suorastaan kauhistuneensa katsellessaan tämän lähes luurankomaisen laihan tanssijan esiintymistä.

Mielestäni tanssijan ammattiin liittyvistä ongelmista pitäisi puhua nykyistä enemmän, ja myös yleisön pitäisi tiedostaa vaatimustensa kohtuuttomuus sekä niiden seuraukset.

Sinä kannatat armottoman raadollisuuden jatkumista rahoittamalla toimintaa lipunoston muodossa ja kehut vielä netissä miten hieno esitys oli.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.10.2018 10:26

Palle kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:Muistaakseni olet aiemmin sanonut, että ballerinat ovat riutuneita, kiustattuja ja piinattuja anorektikkoja...

Muistelet väärin.
Olen kyllä puhunut siitä kuinka raadollinen ja armoton balettitanssijan ammatti on, ja että alan painovaatimukset altistavat tanssijat syömishäiriöille...

Sinä kannatat armottoman raadollisuuden jatkumista rahoittamalla toimintaa lipunoston muodossa ja kehut vielä netissä miten hieno esitys oli.

En tiedä vääristeletkö sanomisiani tarkoituksella vai ymmärtämättömyyttäsi, mutta vääristelet kuitenkin.
"Raadollinen ja armoton" ei ole sama kuin "armottoman raadollinen".

Olen myös kannattanut raadollisen ja armottoman toiminnan jatkumista osallistumalla sekä tukemalla sen harjoittelemista/harjoittamista/opiskelua yli kymmenen vuoden ajan.
Mutta yritäpä sinä tulla kieltämään tanssimisesta innostunutta ihmistä tanssimasta.
Tuskin onnistutut, sillä niin vahvatahtoinen ja sinnikäs tanssija on - ja hänen täytyykin olla.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9251
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.10.2018 10:50

Palle kirjoitti:Sinä kannatat armottoman raadollisuuden jatkumista rahoittamalla toimintaa lipunoston muodossa ja kehut vielä netissä miten hieno esitys oli.

Sinä vääristelet Kyllästyneen sanomisia ja olet ilkeä häntä kohtaan. Käythän itsekin toisinaan balettia katsomassa.

Kansallisbaletti rahoitetaan julkisilla varoilla eivätkä lipputulot kata toimintaa. Taide on mahdollistettu kaikkien nähtäväksi ja koettavaksi.

Olin taannoin katsomassa Prinsessa Ruususen. Esitystä edelsi Alminsalissa pieni esitelmä, teosesittely, joka oli ihan mielenkiintoinen ja lisäsi katsojanautintoa ja ymmärrystä balettia kohtaan vaativana urheilullisena taidemuotona. Klassinen baletti toteuttaa perinteisiä kliseitä ja arvoja aikuisten sadun muodossa. Jotta tanssin ilmaisuun pääsisi käsiksi, olisi tunnettava aihetta tarkemmin, ja siksikin teosesittely oli toivottu lisä minun kaltaiselleni taviskatsojalle. Sadun historia on monivaiheinen ja monen tekijän muokkaama, minkä olin jo unohtanut, vaikkakin joskus kuullut. Muokatussa Petipan koreografiassa oli monia konservatiivisia elementtejä, joista voi olla montaa mieltä. Lopputulos oli tasapainoinen kokonaisuus, josta hahmottui seurattava tarina tanssin ilmaisun keinoin. Jotkin yksityiskohdat ovat nykykatsojalle ristiriitaisiakin tunteita herättäviä, esimerkiksi Ilon haltiatar, joka tanssi vanutäytteellä(?) pulleutettuine säärineen, koska Ilon symboli tuossa baletissa oli pullea fyysinen olemus. Nykytanssija ei voi olla pullea, joten tilanne korjataan pulleuttavalla asulla. Itseäni häiritsi tuossa stereotyyppinen kategorisointi, pulleuden ja iloisuuden yhdistäminen. Vanhoja koreografioita muokataan huippusuorituksiin pystyvien nykytanssijoiden kykyjen mukaisiksi. Myös kovakärkiset tanssitossut ovat muuttuneet aikojen myötä sallien vaikeammatkin liikkeet. Tanssijoiden kropalle on asetettu huippuvaativat fyysiset kriteerit. Muutoin ei kykene suoriutumaan huippurooleista. Yksi asia jäi ihmetyttämään. Kansallisbaletin miehitys on tällä hetkellä ulkomaalaisvoittoinen. Onko ala niin vaativa, että meiltä ei enää tule huippurooleihin ensitanssijoiksi kykeneviä ammattilaisia?
Hilppa
 

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.10.2018 11:39

Hilppa kirjoitti:... Yksi asia jäi ihmetyttämään. Kansallisbaletin miehitys on tällä hetkellä ulkomaalaisvoittoinen. Onko ala niin vaativa, että meiltä ei enää tule huippurooleihin ensitanssijoiksi kykeneviä ammattilaisia?

Sangen monet pikkutytöt, ja jotkut pojatkin, haaveilevat tanssijaksi pääsemisestä, mutta vuosien varrella osa siitä harvalukuisesta joukosta, joille se on fyysisesti mahdollista ja joilla on mahdollisuus koulutukseen päästä, väsyy matkalla.

Tyylipoliisin aloittaessa ikäluokkaryhmässä oli parikymmentä lasta. Vuosien varrella heistä osa väsyi, joidenkin kroppa ei vain kestänyt rääkkiä (selkä, lonkat, polvet, nilkat). Toisilla kroppa olisi kestänyt, mutta kasvun myötä olivat vartalon mittasuhteet muuttuneet niin, etteivät ne enää "kelvanneet" klassiseen balettiin, ja lopulta paristakymmenestä ammattitanssijaksi tähtäävän koulutuksen aloittajasta vain kahdesta tuli ammattilaisia.

BTW. Toisella heistä oli suuria vaikeuksia saada nilkkojaan ojennettua riittävän suoriksi, ja (tämä on minusta sangen kyseenalaista menettelyä) tanssijan hyvin kunnianhimoinen äiti kuulemma istui joka päivä tunnin ajan lapsensa nilkkojen päällä niitä taivuttamassa.
Oli taatusti kivuliasta, enkä itse olisi tuollaiseen ryhtynyt, mutta ilman sitä ei lapsella olisi koskaan ollut (klassisen baletin) ammattitanssijaksi mitään mahdollisuutta.

Kiinasta kotoisin olevat tanssijat vaikuttavat varsin pienikokoisilta ja sirorakenteisilta. Klassisessa baletissa se on etu jota ei millään koulutuksella pysty saavuttamaan, ja siinä mielessä heillä on etulyöntiasema moniin suomalaisiin verrattuna.
Luulen myös, että Kiinassa tanssin opiskelu on vielä suomalaista koulutustakin kurinalaisempaa ja rankempaa, eivätkä suomalaiset lapset yksinkertaisesti vain suostu moista rääkkiä vuosikausien ajan sietämään.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9251
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Palle » 06.10.2018 17:33

Hilppa kirjoitti:
Palle kirjoitti:Sinä kannatat armottoman raadollisuuden jatkumista rahoittamalla toimintaa lipunoston muodossa ja kehut vielä netissä miten hieno esitys oli.

Sinä vääristelet Kyllästyneen sanomisia ja olet ilkeä häntä kohtaan. Käythän itsekin toisinaan balettia katsomassa.

Kyllästynyt on itse minua kouluttanut ja kertonut miten kamalaa rääkkäystä balleriinoja kohtaan harjoitetaan ja paheksunut kiinnostustani balettiin.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.10.2018 20:39

Palle kirjoitti:Kyllästynyt on itse minua kouluttanut ja kertonut miten kamalaa rääkkäystä balleriinoja kohtaan harjoitetaan ja paheksunut kiinnostustani balettiin.
Ei pidä paikkaansa.
Olen puhunut tanssijoiden riskistä sairastua syömishäiriöön, mutten todellakaan ole paheksunut kenenkään kiinnostusta balettiin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9251
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Palle » 06.10.2018 21:49

Riidankylväjä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Klassisen baletin katsojat/katselijat näyttävät ihannoivat alipainoisia (ja aliravittuja) tanssijoita joilla myöhemmin ilmenee mm. osteoporoosia ja lapsettomuusongelmia.

Jos joku väittää, etteivät syömishäiriöt + piristeiden käyttö ole klassisen baletin maailmassa iso ongelma niin hän ei totisesti tiedä mistä puhuu.

Kun menen katsomaan balettia, katson enisijaisesti esitystä. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota balleriinojen painoon tai muihinkaan mittoihin. Kyllä homman pointti on esitys ja taiteellinen vaikutelma.

Naisväellä on kummallinen päähänpinttymä, että hoikkuus tai laihuus olisi joku kauneusarvo. Täysin huuhaata.

Voihan syömishäiriöt ja piristeet olla ongelma siellä, mutta se ei johdu baletista sinänsä, vaan virheellisistä ja vääristä asenteista. Jos noin on kuin kerrot.

viewtopic.php?f=13&t=1091&hilit=baletti+kyll%C3%A4stynyt&start=40
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja ip-banni » 07.10.2018 07:20

Saas nähä miten tämä sivistyneistön keskustelu jatkuu. Kannattaisi ensin sivistyä ja sitten alkaa keskustelun eikä toisinpäin.
ip-banni
 

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.10.2018 17:55

ip-banni kirjoitti:Saas nähä miten tämä sivistyneistön keskustelu jatkuu. Kannattaisi ensin sivistyä ja sitten alkaa keskustelun eikä toisinpäin.

Mitä tarkoitat?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.10.2018 20:40

Palle kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Minä taas olen sitä mieltä, että kyseinen normi ei aiheuta klassisessa baletissa erityisiä syömishäiriö tai piristeongelmia, koska he pysyvät hyväkuntoisina muutenkin kovan fyysisen harjoittelun ansiosta. Eikä laihuus ole siellä itsetarkoitus, vaan nimenomaan hyvä kunto, tekninen osaaminen ja taiteellisuus...

Minä taas uskon, että kyseinen normi (tanssijoiden ylenpalttinen laihuus) on juuri se joka aiheuttaa tanssijoille syömishäiriöitä ja piristeongelmia.
On naiivia kuvitella, että vain kova fyysinen harjoittelu riittäisi pitämään tanssijat hoikkina.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9251
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.10.2018 20:42

ip-banni kirjoitti:Saas nähä miten tämä sivistyneistön keskustelu jatkuu. Kannattaisi ensin sivistyä ja sitten alkaa keskustelun eikä toisinpäin.

Jaa. Tarkoitatko, että pitäisi ensin tuijotella oman miehen munia (ilman sukkahousuja) tullakseen sivistyneeksi?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9251
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja ip-banni » 07.10.2018 20:47

Käy sie vain katsomassa alipainoisia ja aliravittuja tanssijoita joilla myöhemmin ilmenee mm. osteoporoosia ja lapsettomuusongelmia.
ip-banni
 

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.10.2018 22:17

ip-banni kirjoitti:Käy sie vain katsomassa alipainoisia ja aliravittuja tanssijoita joilla myöhemmin ilmenee mm. osteoporoosia ja lapsettomuusongelmia.

Ja sillä välin sinä sivistät itseäsi tuijottelemalla miehesi munia (ilman sukkahousuja).
Kyllä se minulle sopii.

Kerro kuitenkin, milloin se sivistyminen tapahtuu? Ennen vai jälkeen niiden munien tuijottelun?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9251
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Palle » 07.10.2018 22:26

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Minä taas olen sitä mieltä, että kyseinen normi ei aiheuta klassisessa baletissa erityisiä syömishäiriö tai piristeongelmia, koska he pysyvät hyväkuntoisina muutenkin kovan fyysisen harjoittelun ansiosta. Eikä laihuus ole siellä itsetarkoitus, vaan nimenomaan hyvä kunto, tekninen osaaminen ja taiteellisuus...

Minä taas uskon, että kyseinen normi (tanssijoiden ylenpalttinen laihuus) on juuri se joka aiheuttaa tanssijoille syömishäiriöitä ja piristeongelmia.
On naiivia kuvitella, että vain kova fyysinen harjoittelu riittäisi pitämään tanssijat hoikkina.

Esimerkiksi englannin kansallisbaletin taiteellinen johtaja Tamara Rojo on lausunut jotain siihen suuntaan, että balleriinojen laihalu saa loppua. Balleriinan kuuluu olla terveen näköisiä ja normaalipainoisia.

Olen samaa mieltä. Ja suurin osa onkin normaalipainoisia ja treenatun näköisiä.

Kuva
Tamara itse näyttää hyvin treenatulta, normaalipainoiselta.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.10.2018 23:58

Laihuus ei ole ainoastaan ballerinojen ongelma.
Tässä anoreksiaan sairastuneen miestanssijan kertomus:
Anoreksiaan sairastunut röntgenhoitaja: Tanssin takia jaksoin elää

https://www.tehylehti.fi/fi/ihmiset/ano ... ksoin-elaa
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja ip-banni » 08.10.2018 07:50

Kyllästynyt kirjoitti:Klassisen baletin katsojat/katselijat näyttävät ihannoivat alipainoisia (ja aliravittuja) tanssijoita joilla myöhemmin ilmenee mm. osteoporoosia ja lapsettomuusongelmia.
ip-banni
 

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.10.2018 14:22

ip-banni kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Klassisen baletin katsojat/katselijat näyttävät ihannoivat alipainoisia (ja aliravittuja) tanssijoita joilla myöhemmin ilmenee mm. osteoporoosia ja lapsettomuusongelmia.

Ihmiset tulevat balettiin katsomaan taidetta ja ilmaisua, kokemaan jotain kaunista. Näyttämöä katsotaan kohtalaisen etäisyyden päästä, jolloin tanssijoiden kroppien yksityiskohdat eivät esityksen aikana näy katsojille kovin selvästi, eivät ainakaan, jos katsoja eläytyy tarinaan ja sen voimakkaaseen ilmaisuun, kokonaisuuteen, jossa on nopeasti vaihtuvia yksityiskohtia valtaisa määrä.

Baletti on minunkin elinaikana muuttanut muotoaa rajusti. Liikkeet ovat muuttuneet huippuakrobatiaksi ja erityisvaativiksi tanssijoiden kehon ominaisuuksia kohtaan. Miksi noin on käynyt ikään kuin vaivihkaa? Toisaalta ymmärrän, koska alalla vallitsee raaka kilpailu ja baletti on alansa huippujen harjoittamaa ammattitaidetta, johon ei pääse tanssijaksi tuosta noin vaan. Ihmiset osaavat ihailla huippusuorituksia, mutta emme me tavalliset ihmiset voi ymmärtää, mitä sellaisen teoksen takana on. Baletin nykykoreografiat vääjäämättä asettavat tanssijoiden kehoille ylivoimaiset vaatimukset. Nostoissa nostettavan on oltava höyhenenkevyt, nopeissa pyörähdyksissä on oltava huippuluokan tasapaino, nilkan on oltava voimakas, jotta se kestää kärkitossun ylle tulevan kehon koko painon. Toisaalta nilkan on oltava suorastaan yliojentunut, jotta se täyttää ilmavassa ojennuksessa esteettiset vaatimukset. Liikkeitä ja niiden suorittajia voidaan hioa, valikoida ja säätää loputtomiin. Mutta onko kaikki tuo lopputuloksen kannalta tarpeen? Miksi ei voitaisi tehdä luonnonmukaisempia teoksia, joissa liikkeiden yksityiskohtia hiotessa otettaisiin paremmin huomioon kropan luonnolliset ja kunkin tanssijan yksilölliset rajoitukset? Alettaisiin kiinnittää huomiota enemmän ilmaisuun ja illuusion luomiseen taiteen muilla keinoilla (pantomiimi, ilmeet, näytteleminen, tunteiden välittäminen katsojille).
Hilppa
 

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Palle » 08.10.2018 15:38

Hilpan juttu todistaa, että anorektikot eivät jaksaisi baletissa.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.10.2018 16:48

Aika pikälle saattavat anorektiset jaksaa, kunnes eivät enää jaksa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Terapiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa