Englanninkielen aksentit

Englanninkielen aksentit

ViestiKirjoittaja trisse » 12.09.2018 22:22

Mistä englanninkielen aksenteista pidätte? Minä pidän brittiaksenteista (kuten kai kaikki), yläluokkalaisesta sekä myös työväenluokkaisesta mutta siitä on paljon vaikeampi ottaa tolkkua kuin amerikanenglannista. En tiedä onko se tottumiskysymys vai onko se jotenkin vaan niin puuroinen. Mutta sitten mulla on outo viehtymys amerikan etelävaltioiden aksenttiin. Monet eivät voi sietää sitä mutta minusta siinä on jotain rumankaunista, se laulava rytmi on jotenkin lumoava. Tulee jotenkin aina nostalginen olo kun kuulee sitä. Voihan se olla sitäkin että esim. elokuvissa tuota aksenttia käytetään vain kun halutaan viestiä jotain nostalgista mutta pidän siitä oudolla tavalla.
trisse
 

Re: Englanninkielen aksentit

ViestiKirjoittaja Palle » 13.09.2018 09:11

Kyllä se yläluokan brittienglanti on kaunista. Jopa kauniimpaa kuin kauniina kielenä pidetty ranska.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Englanninkielen aksentit

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 13.09.2018 17:24

Estuary Englishistä pidän. Sitä käyttää lähinnä keskiluokka (siis Briteissä).
General American eli jenkkien yläluokkaisin kielimuoto on munst kans ok.
Olen opiskellut noita yliopistolla teoreettisesti, mutta toipilaana (just psykoosin jälkeisinä vuosina), joten en muista faktoja niistä. Tai no General Americanissa on postvocalic r eli r-äänne äännetään vokaalin jälkeen. Briteil ei o niin.
Muistaisin mielelläni enemmän, mutta enkkua opiskelin viimeks 2005, joten no can do.
Tai siis kyl mä oon sitä Työväenopistolla kerrannu, mut se on ihan erilaista, tosin omalla tavallaan hyvää opetusta sekin, mitä siellä saa.
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Re: Englanninkielen aksentit

ViestiKirjoittaja Palle » 13.09.2018 21:52

Montaako kieltä puhut?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Englanninkielen aksentit

ViestiKirjoittaja trisse » 14.09.2018 12:55

Entä suosikkikieleni? Mä pidän hurjasti venäjästä
trisse
 

Re: Englanninkielen aksentit

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 15.09.2018 23:14

Mä osaan hyvin suomea, saksaa, ruotsia ja englantia. Venäjää olen käynyt lukiossa 4 kurssia, joten osaan alkeita siitä.
Tunnekieleni ovat suomi ja ruotsi, koska äitini on kaksikielinen (kuitenkin suomi on hänellä vahvempi kieli) ja kotona on jonkin verran ruotsia käytetty. Lisäksi katsoimme paljon ruotsinkielisiä ohjelmia (Melodifestivalen, Allsång på Skansen ja asiaohjelmia) jo kun olin lapsi, ku näky SVT Europa meil päin silloin. Ja tietysti olen myös kuunnellut paljon ruotsinkielistä musiikkia (mm. Tomas Ledin, Eva Dahlgren, Evert Taube, Lasse Berghagen) ja lukenu kirjoja ja lehtiä ( mm. Jonas Gardell, Märta Tikkanen, Mark Levengood kirjailijoista ja lehdistä teininä Okej-musalehti, ja nykyään Hemmets Veckotidning (tuli äitini lapsuudenkotiin tilattuna 1960-luvulla ainakin), Allers, Hänt i Veckan, Hänt Extra ym.
Suomenkielisistä jutuista pidän mm. Riku Korhosen ja Anna-Leena Härkösen romaaneista, Timo Pusan ja Katri Valan ja Mirkka Rekolan runoista, tv-ohjelmista tykkään Kotikadusta, Metsoloista, Uudesta Päivästä. Luen Me Naisia, Annaa, Demiä, Cosmopolitania, Hymyä lehdistä.
Suomenkielisessä musassa pidän erityisesti gospelista: Jippu, Olli Helenius, Petri Kosonen, Apa Ali-Löytty ym. ja mm. Kaija Koosta, Tapani Kansasta jne.
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku


Paluu Terapiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa