Varpu

Varpu

ViestiKirjoittaja trisse » 01.10.2017 14:38

Voisiko joku tilaaja postata tämän artikkelin tänne?

Varpu oli 14-vuotias ja valmiiksi rikki, mutta lopullisesti elämä romahti äidin petokseen – miksi Noora etsi verkosta miesseuraa tyttärensä kuvilla?

https://www.hs.fi/elama/art-2000005383940.html
trisse
 

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 01.10.2017 23:42

Noita Mari Petterssonin juttuja lueskellessa, lähdekritiikki kannattaa pitää tiukalla.
Sievä Sigismund
 

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja trisse » 02.10.2017 01:40

Mihinkäs koko lähdekritiikkiä tarvisin kun en näe edes juttua? Paskiaiset!
trisse
 

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja vibeke » 02.10.2017 09:48

Harmi että kuukauden ilmainen tilausjaksoni päättyi juuri syyskuun lopussa. Silloin kun juttu ilmestyi, tilaukseni oli voimassa, mutta en lukenut jutusta kuin otsikon.
vibeke
 

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja Noolan » 02.10.2017 10:11

Sievä Sigismund kirjoitti:Noita Mari Petterssonin juttuja lueskellessa, lähdekritiikki kannattaa pitää tiukalla.


Puutos näkyi ainoastaan siinä ettei ketään asiantuntijaa haastateltu sillä kysymyksen asettelulla, että miksi eivät lastensuojelun palvelut tavoittaneet tätä perhettä jo 10 vuotta aiemmin kuin tämä "elämän romahduttanut" tilanne tapahtui.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 536
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.10.2017 11:25

Sievä Sigismund kirjoitti:Noita Mari Petterssonin juttuja lueskellessa, lähdekritiikki kannattaa pitää tiukalla.

Paraskin neuvoja. Sinä teet täällä kaikkesi tuputtaaksesi lukijoille 'tietoa' ilman minkäänlaisia lähteitä. Pitää suorastaan kerjätä ja ruinata, jotta tajuaisit laittaa viesteihisi lähteet esille.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja trisse » 02.10.2017 17:04

Noolan kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Noita Mari Petterssonin juttuja lueskellessa, lähdekritiikki kannattaa pitää tiukalla.


Puutos näkyi ainoastaan siinä ettei ketään asiantuntijaa haastateltu sillä kysymyksen asettelulla, että miksi eivät lastensuojelun palvelut tavoittaneet tätä perhettä jo 10 vuotta aiemmin kuin tämä "elämän romahduttanut" tilanne tapahtui.

Luit jutun? Postaa se
trisse
 

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja Noolan » 03.10.2017 06:33

Laitan illalla kun olen koneella, yleensä (kuten parhaillanikin) selailen tätä palstaa vain puhelimella matkojen aikana.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan
 
Viestit: 536
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja ritalin » 03.10.2017 10:10

Aloittaja voisi myös kopioida artikkelin sisällön tänne palstalle, niin ei tarvitse kaivaa sitä jostain dark netistä!

Kirjoitin trissen päiväkirjaan näin:
ritalin kirjoitti:Feikkiprofiileista pitää kommentoida, että olin aikoinaan puolitoistavuotta sähköpostilla yhteyksissä naiseen, joka paljastui oikeasti 12 vuotta vanhemmaksi, kuin mitä se oli kertonut. Lienee sanomattakin selvää, että nainen oli feministi henkeen ja vereen. Myöhemmin seurasi uhkailua ja paskan levittämistä. Naiset on ihquja.

Tuo kuvaamani nainen kertoi itsestään ja äidistään paljon, esittäessään 12 vuotta nuorempaa, kuin oikeasti oli. Naisella oli todellisuudessa tytär ja, kun hän kertoi minulle itsestään, hän puhui asioista tyttärensä näkövinkkelistä ja, kun hän puhui äidistään, hän puhui itsestään.
Tyttärensä kuvia nainen ei kuitenkaan minulle laittanut, vaan kuvat olivat ~10 vuotta vanhoja kuvia naisesta itsestään. Oman arvioni mukaan naisella on joko sosiopaattinen persoonallisuushäiriö, tai huomionhakuisen persoonallisuushäiriön rajatilaversio.

Nettihän on täynnä naisia, jotka esiintyvät väärällä identiteetillä, hurmatakseen miehiä. Pyritään esiintymään sellaisena, mikä naisen uskomuksen mukaan vetoaa miehiin. Halutaan, että miehellä alkaa jalkovälissä turpoamaan. Sitten ei kuitenkaan koskaan suostuta treffeille, vaikka ilmassa onkin jatkuvia lupauksia pian tulevista treffeistä.
Usein tällainen nainen huijaa useampaa kymmentä miestä samanaikaisesti. Suurin osa chattien ja treffipalstojen naiskäyttäjistä on tällaisia pellejä ja siksi en näitä netin treffipalveluita enää käytäkään.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja vibeke » 03.10.2017 10:43

ritalin kirjoitti:Halutaan, että miehellä alkaa jalkovälissä turpoamaan. Sitten ei kuitenkaan koskaan suostuta treffeille
Mikä siinä on motiivina? Mitä siitä saa?
vibeke
 

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.10.2017 13:33

ritalin kirjoitti:... Kirjoitin trissen päiväkirjaan näin:
ritalin kirjoitti:Feikkiprofiileista pitää kommentoida, että olin aikoinaan puolitoistavuotta sähköpostilla yhteyksissä naiseen, joka paljastui oikeasti 12 vuotta vanhemmaksi, kuin mitä se oli kertonut. Lienee sanomattakin selvää, että nainen oli feministi henkeen ja vereen...

En tunne seuranhakupalstoja tai niiden käytäntöjä, mutta millä perusteella "lienee sanomattakin selvää, että nainen oli feministi henkeen ja vereen"?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja ritalin » 03.10.2017 23:03

vibeke kirjoitti:Mikä siinä on motiivina? Mitä siitä saa?

Luulisin, että kyse on omnipotenttien tuntojen palauttamisesta. Tällainen nainen on yhdistänyt seksuaalisuuden omnipotentteihin tuntoihin ja hän saa kicksinsä siitä, että huijaa miehen ihastumaan itseensä ja manipuloi miehen osoittamaan riippuvaisuutta itseään kohtaan.
Myös narsismista, koska nainen haluaa luoda miehelle mielikuvan itsestään, johon hän haluaa miehen ihastuvan. Tämä mielikuva on sitten sitä narsistista kompensaatiota.

Eli luo tällaisen kaunistellun kuvan itsestään toisen päähän ja sitten kontrolloi toista oman mielensä mukaan. On riippuvainen tästä toisen päässä olevasta kuvasta ja on riippuvainen kaikkivoipaisuudentunteesta.

Kyllästynyt kirjoitti:En tunne seuranhakupalstoja tai niiden käytäntöjä, mutta millä perusteella "lienee sanomattakin selvää, että nainen oli feministi henkeen ja vereen"?

Ei mitenkään, kyse oli vain trollista, jolla yritin ärsyttää trisseä. Trisse näemmä väisti ja se osui sinuun.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.10.2017 23:07

ritalin kirjoitti:Ei mitenkään, kyse oli vain trollista, jolla yritin ärsyttää trisseä. Trisse näemmä väisti ja se osui sinuun.

Sinä trollaat mitä sylki näppäimistölle tuo, ja sitten ruikutat, ettei sinulle vastata.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja ritalin » 03.10.2017 23:11

Kyllästynyt kirjoitti:Sinä trollaat mitä sylki näppäimistölle tuo, ja sitten ruikutat, ettei sinulle vastata.

Lupaan tästedes olla ruikuttamatta. :)
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.10.2017 23:22

Toivottavasti muistat lupauksesi myös Narsistien uhrien tuki ry:n nettifoorumilla. Tuskin siellä tiedetään milloin trollaat ja milloin et. Ei täälläkään tiedetä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja trisse » 03.10.2017 23:59

ritalin kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:En tunne seuranhakupalstoja tai niiden käytäntöjä, mutta millä perusteella "lienee sanomattakin selvää, että nainen oli feministi henkeen ja vereen"?

Ei mitenkään, kyse oli vain trollista, jolla yritin ärsyttää trisseä. Trisse näemmä väisti ja se osui sinuun.


En koe näitä mies-nais -jaarauksia kauhean ärsyttäviksi. Varsinkaan kun ne hirveän usein on kirjoitettu pelkästään ärsyttämismielessä. Hämärää miksi jokin ärsyttää ja joku toinen ei. Täällä hilppa ärsyttää mua usein vaikken yhtään käsitä miksi. Onhan hilppa toisinaan huumorintajuton mutta niinhän on Mirrikin (ja jopa Kyllästynyt) eivätkä he yleensä ärsytä. Ilmeisesti ylisuorittaminen ärsyttää koska olen itse laiska ja alisuorittava ihminen. Samoin Facebookissa on muutama tyyppi jonka statuspäivitykset käyvät ihan helvetisti hermoon. Yhden poistin koko kaverilistalta kun ei mitään läheisiä tai merkityksellisiä toisillemme olla. Tuskinpa edes huomasi koko juttua. Samoin noi mun eksäni päivitykset käy saatanasti hermoon. Oon yrittänyt Facebookissa laittaa miljoona kertaa "näytä vähemmän tälläistä" muttei Facebook suostu uskomaan. Niinpä just äsken laitoin ne kokonaan piiloon.

Ärsyttäviä ovat ylisuorittamisen lisäksi kaikenlainen päteminen, itsensä tärkeäksi tekeminen, itsetarkoituksellinen älyllisyys ja hienostelu. Selvästikin perustuen noiden Facebook-ärsyttäjien persoonallisuusprofiiliin.
trisse
 

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja ritalin » 04.10.2017 00:10

Mirri kirjoitti:Toivottavasti muistat lupauksesi myös Narsistien uhrien tuki ry:n nettifoorumilla. Tuskin siellä tiedetään milloin trollaat ja milloin et. Ei täälläkään tiedetä.

Luuleeko Mirri, että edelleen kirjoittelen siellä? En pysty sinne kirjoittamaan, koska nimimerkkini asetettiin "pysyvästi käyttökieltoon". Toisekseen minä taisin olla siellä tämän ylläpidon trollailun kohde, en se trolli itse.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja vibeke » 08.10.2017 10:25

Varpu oli 14-vuotias ja valmiiksi rikki, mutta lopullisesti elämä romahti äidin petokseen – miksi Noora etsi verkosta miesseuraa tyttärensä kuvilla?
14-vuotiaana Varpu sai tietää, että hänen kuviaan oli julkaistu luvatta netin deittisivustolla. Sitten selvisi, että syyllinen oli oma äiti. Millaista vahinkoa lapselle koituu, kun oma vanhempi pettää luottamuksen karmealla tavalla?

”Miksi sä etsit Suomi24:n senssipalstalla miehiä ja valehtelet olevasi 22-vuotias?”

14-vuotias Varpu kuunteli tuttavaa ihmeissään. Ei hän ollut etsinyt nettiseksiseuraa, eikä mitään muutakaan seuraa, eikä taatusti ainakaan aikuisten senssipalstoilta. Tuttava oli varma asiastaan: hän oli nähnyt Varpun ilmoituksen kuvineen ja halusi tietää, mistä oli kyse.

Varpu avasi tietokoneen ja etsiytyi ensimmäistä kertaa elämässään seuranhakupalstalle. Tuttava ei ollut valehdellut, vaan senssipalstalta tosiaan löytyi ilmoitus, jossa nimimerkki Ice Gril etsi seuraa. Ilmoitukseen oli liitetty kuusi Varpun kasvokuvaa ja lisäksi monta aikuisen naisen vartaloa isoine rintoineen ja hoikkine vyötäröineen.

Varpua ahdisti ja hävetti. Joku oli käyttänyt hänen kuviaan luvatta ja rakentanut niistä lemmenkipeän deittipersoonan.

Jopa nimimerkin kirjoitusvirhe tuntui pahalta. Olisi tietysti pitänyt olla Ice Girl, mutta joku toope oli kirjoittanut Gril. Mitä jos kaikki luulisivat, ettei Varpu osaa englantia?

Ensin Varpu ajatteli, että asialla olivat koulukiusaajat. Häntä oli kiusattu ala-asteelta asti. Varpu oli kärsinyt lapsuus- ja nuoruusiän masennuksesta, alkanut viillellä itseään 11-vuotiaana ja saanut ensimmäisen virallisen masennusdiagnoosinsa 13-vuotiaana. Perhetilanne oli hankala, isä ja äiti riitelivät jatkuvasti ja pikkusiskokin oli alkanut oireilla.

Varpun äiti Noora ei ollut mikään tekniikan ystävä, mutta riitojen jatkuessa hän oli alkanut eristäytyä tietokoneen ruudun taakse. Kun isä meni nukkumaan tai lähti töihin, äiti livahti tietokoneelle. Isän ajaessa pihaan äiti puikahti nopeasti pois koneen ääreltä sohvalle istuskelemaan.

Yhtäkkiä Varpun mieleen nousi ajatus: Entä jos deittiprofiilin on luonut oma äiti?

Suomeen säädettiin vuonna 2015 uusi laki identiteettivarkauksista. Sellainen tarvittiin, koska lait kunnianloukkauksesta tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä eivät nettiajassa riittäneet.

Identiteettivarkaus edellyttää, että toisen tietojen käyttämisestä seuraa taloudellista vahinkoa tai ”vähäistä suurempaa haittaa”. Jos Varpu olisi tehnyt rikosilmoituksen, olisi pohdittu, onko haitta vähäistä suurempi.

Noin 90 prosentissa tapauksista identiteettivarkaus liittyy petokseen tai väärennökseen. Varpun kaltaisia tapauksia tulee poliisille harvoin.

Varpu epäili, että kuvat olisi ladannut nettiin koulukiusaaja. Rikoskomisario Hannu Kortelainen Helsingin poliisista tunnistaa ilmiön.

”Joskus tällaisissa on kiusaamismotiivi. Muistan myös tapauksen, jossa seksiseuraa etsittiin kaverin valokuvalla. Ajatuksena oli ilmeisesti se, että kaverin kuvalla voisi saada seuraa, jota omalla kuvalla ei saisi.”

Joskus entinen puoliso häiriköi eksäänsä lataamalla nettiin tämän kuvan, seksiseurapyynnön ja puhelinnumeron. Kuvien kylväminen nettipalstoille voi olla ahdistavaa, mutta poliisilta tai oikeudesta apua haetaan harvoin ja saadaan vielä harvemmin.

”Rikosnimike on niin uusi, että kovin paljon dataa ei ole vielä saatavilla. Syyteharkintaan menee harva tapaus, muistelisin että käräjille on päätynyt koko lain voimassaoloaikana yksi tai kaksi tapausta”, Kortelainen sanoo.

”Näyttää siltä, että tämä on jäänyt muodolliseksi kriminalisoinniksi.”

”Minulle tuli voimakas tunne, että se on äiti, on oltava. Äiti istui tupakilla leivinuunin edessä. Marssin siihen ja kysyin suoraan, että oletko tehnyt tällaista”, Varpu kertoo.

Äiti hermostui silminnähden, mutta ei kieltänyt.

”Tiesin heti, että olin ollut oikeassa.”

Äiti käveli koneelle ja avasi senssipalstan. ”Niin, tätähän sinä tarkoitat”, hän aloitti.

Ice Gril oli Varpun äiti, joka oli käyttänyt tyttärensä kuvia etsiessään seuraa.

Varpu itki.

”Oli niin paha ja petetty olo. Että oma äiti oli tehnyt tuommoista. Vaadin, että äiti ottaa deittiprofiilin heti pois.”

Tuntia myöhemmin äiti koputti Varpun huoneen oveen. Hän pyysi anteeksi ja lupasi poistaa profiilin ihan pian. Sitä ennen Varpun pitäisi vain tehdä yksi pieni juttu.

”Äiti sanoi, että minun pitää kirjoittaa lapulle ikä ja kotipaikkakunta. Ikä ei ollut oikea eli 14 vaan 22, sama kuin deittiprofiilissa. Minun piti poseerata sen paperin kanssa kun äiti otti kuvan.”

Äidin nettiseuralainen oli alkanut epäillä deittiprofiilin aitoutta ja äiti halusi valokuvalla todistaa olevansa rehellinen.

”Sanoin, että ethän sinä ole rehellinen, sinä valehtelet. Mutta poseerasin, kun äiti lupasi, että sitten lopettaa.”

Äiti antoi Varpulle 50 euron setelin ja käski olla kertomatta isälle.

Varpu oli jo valmiiksi henkisesti huonossa kunnossa. Äidin teko laukaisi syömishäiriön.

”Ajattelin niitä aikuisten naisten vartaloja ja että en kelpaa edes omalle äidille. Jopa äiti ajattelee, että kasvoihini sopisi paremmin bikinimallivartalo. Kieriskelin öisin valveilla itseinhossa. Ajattelin, että pitää laihduttaa, mutta en osannut olla syömättä. Keksin, että syödynhän voi aina oksentaa, ja oksensinkin sitten melkein kaikki ysiluokan koululounaat. Aina kun menin oksentamaan, kannoin ajatuksen mukana vessaan: en riitä tai kelpaa edes omalle äidille”, Varpu kertoo.

Hän on nyt täysi-ikäinen, mutta kärsii edelleen syömishäiriöstä.

”Kun murrosikäisen luottamuksen pettää juuri oma vanhempi, voivat seuraukset olla vakavat.”

”En ihmettele ollenkaan, että tapaus on laukaissut syömishäiriön”, sanoo perheisiin ja seksuaalisuuteen erikoistunut psykoterapeutti Anniina Kerman.

”Nuori on jo valmiiksi voinut huonosti. Äidin teko on rikkonut ihmisen itsemääräämisoikeutta vastaan ja loukannut oikeutta omaan kehoon ja identiteettiin. Kun murrosikäisen luottamuksen pettää juuri oma vanhempi, voivat seuraukset olla vakavat. Yksityisyyden raja on rikkoutunut henkilökohtaisella ja julkisella tasolla. Murrosiässä muokkautuu suuri osa identiteettiä, silloin etsitään minuutta ja seksuaalisuutta, ja tällainen tapaus voi häiritä tai muuttaa kehitystä.”

Kermanin eteen ei 15 vuoden uran aikana ole sattunut vastaavaa tapausta.

Hän kuitenkin tunnistaa siinä samoja piirteitä kuin koulukiusaamisessa, jossa uhrin kuvia käytetään loukkaamistarkoituksessa.

”Kuvia varastetaan ja siirretään asiattomaan yhteyteen. Niitä voidaan muokata ja saatesanoissa huoritellaan. Kasvokkain kiusaaminen on toistaiseksi yleisempää, mutta tapauksia on enemmän ja enemmän. Kasvokkain kiusatessa kiusaaja on myös alttiina, netti tekee hänen työstään helpompaa. Sekä Varpun tapauksessa että koulukiusaamisessa viedään nuoren ihmisen oikeus päättää omasta identiteetistään ja yksityisyydestään.”

Varpu kävi terapiassa ja kertoi terapeutilleen, mitä kotona oli tapahtunut. Terapeutti kehotti tekemään rikosilmoituksen. Se pelästytti Varpun, sillä eihän hän voisi tehdä ilmoitusta omasta äidistään. Varpu halusi suojella äitiään ja haluaa yhä – hän olisi voinut puhua tässä jutussa omalla nimellään, mutta ei tee sitä, koska on luvannut äidilleen, ettei nöyryytä tätä.

”Uhrikäyttäytymiseen kuuluu, että kiusaajaa, hyväksikäyttäjää tai muuten itseä vastaan rikkonutta suojellaan. Uhri menee selviytymismoodiin, jossa väheksyy ja mitätöi hänelle tapahtunutta pahaa. Kiusaajan tai hyväksikäyttäjän suojelu on tutkittu asia ja liittyy selviytymisprosessiin”, Kerman sanoo.

”Kai hain jonkinlaista pakoreittiä elämästä, loin tavallaan toisen elämän. Olin naimisissa, en voinut laittaa kuvaa tai oikeaa nimeä.”

Parikymppinen Varpu on nyt sairaseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä, muun muassa pahan sosiaalisten tilanteiden pelon takia. Kerman toteaa, että nuori nainen on selvästi hyvin vahva.

”Seuraamukset olisivat voineet olla vielä karmeammat, kun taustalla oli jo mielen järkkymistä ja itsetuhoisuutta.”

Varpun äiti Noora vastaa Skype-puheluun samasta kaupungista, jossa sekä hän että Varpu yhä asuvat.

”Olen yrittänyt unohtaa koko ­asian. Se on ollut tosi vaikeaa. En ymmärrä itseäni, että miksi tein sen. Olen hakenut syytä, että mikä minut siihen sai”, Noora sanoo. Hän ei halunnut satuttaa tytärtään, mutta sanoo, että ymmärtää kyllä tehneensä niin.

”Kai hain jonkinlaista pakoreittiä elämästä, loin tavallaan toisen elämän. Olin naimisissa, en voinut laittaa kuvaa tai oikeaa nimeä. Aluksi olin ilman kuvaa, mutta sitten muut alkoivat vaatia sitä.”

Nooran ilmoitus oli palstalla kaksi vuotta, ensin ilman kuvaa ja sitten Varpun kuvien kanssa. Äiti oli hakenut nimenomaan nettiseuraa – jos hän olisi tavannut kumppaneita netin ulkopuolella, hän olisi tietysti jäänyt heti kiinni valheesta.

”En osaa sanoa, että miksi juuri oma tyttö. Ehkä sen takia, että kuvia ei sitten ole kopioitu mistään.”

Noora tietää, että Varpun vaikeudet johtuvat osin hänen käytöksestään.

”Totta kai kadun, enkä anna itselleni koskaan anteeksi. Ihmiset, joihin tutustuin netissä, olivat tosi mukavia. Halusin päästä eroon siitä valheesta ja näyttää omat kasvot, mutta olin jo liian syvällä. En halunnut, että ne mukavat ihmiset pitävät valehtelijana.”

Jonkin aikaa kiinnijäämisen jälkeen Noora lopetti nettikeskustelut. Partnerit olisivat halunneet jatkaa ja pommittivat Nooraa viesteillä, mutta hän ei enää vastannut.

Äiti ei puhunut asiasta, eikä Varpukaan halunnut ottaa sitä esiin.

”Yhden kerran se tuli esille, kun äiti oli tosi humalassa. Poltti taas leivinuunin edessä, huokaili kauheasti ja oli vaikean oloinen. Sanoi, että on pahoillaan kaikesta, mitä on minulle tehnyt.”

Sittemmin asiasta ei puhuttu. Varpu muutti pois kotoa 18-vuotiaana. Varpu ja Noora eivät soittele usein, mutta kuukausi sitten sukulainen sairastui ja Noora kertoi siitä Varpulle.

”Yhtäkkiä vuosien jälkeen möläytin ja kysyin äidiltä, että miksi teit sen ja tiedätkö, että se laukaisi syömishäiriön. Äiti sanoi, että aavisti kyllä, ja että muuttaisi kaiken jos voisi.”

Varpu sanoo haluavansa nyt selvittää asian ja korjata välit, vaikka siihen menisi kauan. Sitä Noorakin haluaa.

”En voi syyttää ketään muuta”, Noora sanoo.

”Tämä on vaikeaa molemmille, mutta pitää puhua asiat selväksi.”

”En ole pystynyt antamaan anteeksi enkä tiedä, pystynkö ikinä, mutta nyt olen valmis yrittämään”, sanoo hänen tyttärensä Varpu.

Varpun ja Nooran nimet on muutettu.
vibeke
 

Re: Varpu

ViestiKirjoittaja ritalin » 09.10.2017 23:51

Kiitos Vibekelle artikkelin postaamisesta palstalle. Tuosta ei enää tule hesarille tappiota, kun paperiversiota ei löydä enää, kuin lehtiroskiksesta. Tarinassa oli useita yksityiskohtia, jotka viittaavat hyvin suurella varmuudella siihen, että Noora on tämä sama nainen, jonka kanssa itse olin yhteyksissä. Olen luultavasti myös nähnyt nämä Varpun nimilappukuvat. Olen luultavasti nähnyt myös Varpun kahdesti livenä. Olen myös luultavasti nähnyt livenä Nooran polttavan tupakkaa leivinuunin edessä.
Mikäli Noora on sama nainen, jonka tunnen, on tarinaa kuitenkin muutettu aika paljon joidenkin asioiden osalta, siis muidenkin asioiden osalta, kuin vain nimien. Yksi sellainen asia on, että Noora ei ollut naimisissa silloin, kun nämä kusetukset tapahtuivat, vaan hän oli eronnut Varpun isästä.

Hienoa kuulla Nooran suusta, että olin mukava ihminen. Meidän yhteydenpito päättyi kyllä niin, että Noora oli ollut parkkiksella jonkun miehen kanssa ja lähetellyt mulle tekstiviestejä. Jälkeen päin huomasin, että autooni oli piirrelty puukolla ja yhdistin nämä tekstiviestit siihen.


Tuntia myöhemmin äiti koputti Varpun huoneen oveen. Hän pyysi anteeksi ja lupasi poistaa profiilin ihan pian. Sitä ennen Varpun pitäisi vain tehdä yksi pieni juttu.

”Äiti sanoi, että minun pitää kirjoittaa lapulle ikä ja kotipaikkakunta. Ikä ei ollut oikea eli 14 vaan 22, sama kuin deittiprofiilissa. Minun piti poseerata sen paperin kanssa kun äiti otti kuvan.”

Äidin nettiseuralainen oli alkanut epäillä deittiprofiilin aitoutta ja äiti halusi valokuvalla todistaa olevansa rehellinen.

”Sanoin, että ethän sinä ole rehellinen, sinä valehtelet. Mutta poseerasin, kun äiti lupasi, että sitten lopettaa.”

Äiti antoi Varpulle 50 euron setelin ja käski olla kertomatta isälle.


Varpu kävi terapiassa ja kertoi terapeutilleen, mitä kotona oli tapahtunut. Terapeutti kehotti tekemään rikosilmoituksen. Se pelästytti Varpun, sillä eihän hän voisi tehdä ilmoitusta omasta äidistään. Varpu halusi suojella äitiään ja haluaa yhä – hän olisi voinut puhua tässä jutussa omalla nimellään, mutta ei tee sitä, koska on luvannut äidilleen, ettei nöyryytä tätä.
”Uhrikäyttäytymiseen kuuluu, että kiusaajaa, hyväksikäyttäjää tai muuten itseä vastaan rikkonutta suojellaan. Uhri menee selviytymismoodiin, jossa väheksyy ja mitätöi hänelle tapahtunutta pahaa. Kiusaajan tai hyväksikäyttäjän suojelu on tutkittu asia ja liittyy selviytymisprosessiin”, Kerman sanoo.

Noora on sosiopaatti. Sosiopaatti osaa manipuloida ihmisiä ja hän on mestari saamaan toisilta myötätuntoa. Sosiopaatti on myös mestari saamaan toiset salaamaan oman toimintansa ja tukemaan sitä. Oma lapsi on kaikkein helpoin manipuloinnin kohde.
Noora toimi täysin samoin myös minun suuntaani. Lopulta, kun tavallaan jätin Nooran rauhaan ja ignoorasin hänet, alkoi vainoaminen ja nämä ovat sellaisia ihmisiä, että jos sympatiseeraat tällaista ja annat sille siimaa, niin se käyttäytyy vaan entistäkin törkeämmin sinua kohtaan. Kun annoin tavallaan siimaa, enkä käräyttänyt häntä netissä ja samalla aloin ignooraamaan, alkoi vainoaminen ja tuli kuvioihin nämä, että autoon piirrettiin puukolla.

Nimilappuja pyytäneet miehet ovat eräs AA, joka asuu Turun Runosmäessä ja eräs IA, joka asuu Helsingin Kalliossa. IA raiskasi tämän Nooran yhden Riihimäkeläisen kaverinsa kanssa ja saattaa olla autooni piirtämisessä mukana ollut mies.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23


Paluu Terapiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa