Terapia on kallista...

Terapia on kallista...

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.04.2015 17:23

Terapiassa kävijä kirjoitti 18.4.2015 kello 6.48 :

Esimerkkisi psykoterapiasta on hyvä, toki on huomattava, että sopivan terapeutin löytäminen on oma haasteensa ja Kelan päätöksissä menee aina tolkuttomasti aikaa (ilman soittelua päätös ei tule tavoiteajassa). Keskituloisena olen melko varma, että työelämän ulkopuolella oleva tai pienituloinen ei pysty terapiaa itselleen maksamaan edes Kelan tukemana, koska Kelan taksat ovat jääneet jälkeen kustannuksista. Kela korvaa nykytaskoilla maksimissaan puolet käyntikerrasta eli itselle jää maksettavaa terapeutin hinnasta ja käyntikerroista riippuen vähintäänkin 150 euroa kuukaudessa. Olen kiitollinen yhteiskunnan tuesta ja koen hyötyväni terapiasta, mutta kyllä tuo summa on yksinasujan kohdalla pois jostain muusta.

Kela korvaa helpoiten opiskelijan tai työssä olevan terapian, jos on liian huonossa kunnossa ei terapiaa saa. Korvattavan terapian kesto on myös rajattu kolmeen vuoteen ja 200 kertaan, terapeuttini mukaan alan ammattilaiset haluaisivat, että vuosi tai kaksi olisi mahdollista saada lisäaikaa harkinnan mukaan, sillä kaikille tuo kolme vuotta ei riitä.

Tunnen välillä piston sydämessäni, kun lääkäriä tarvitessani varaan mieleisen lääkärin ja ajankohdan työnantajan valitsemalla palveluntuottajalta eikä minun tarvitse perustella tarvetta mitenkään. Olen naapureiltani kuullut, että lähiömme terveysasemalle ei saa lääkäriaikoja kohtuullisessa ajassa, usein kiireettömän ajan saanti vie useamman kuukauden ja se on minusta kohtuutonta.

Kommentti on blogin lukijan: http://otsokivekas.fi/2015/04/sosiaalit ... eiskuntaa/
Ryysy

Re: Terapia on kallista...

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.04.2015 17:28

Se on varmasti kallista jos saa työttömyystukea eli sen pienimmän osan. Sitten taas jos on pienipalkkaisessa työssä, niin ei varmasti katsota hyvällä, että joutuu sieltä terapian takia olemaan poissa jatkuvasti. Eihän tuossa terapiasysteemissä ole mitään järkeä. Pitää olla rikas, että kannattaa käydä terapiassa.

Lisäksi jos kela korvaa terapiasta tietyn osan, niin köyhän kannattaa ottaa se alemman terapiatason terapeutti, vaikka ylemmän tason voisi olla paljon pätevämpi.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.04.2015 20:15

Ryysy mitä tarkoittaa tuo otsikkosi Terapia on kallista..., mitä noiden pisteiden tilalle olet ajatellut?
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.04.2015 20:34

En ole tarkoittanut mitään. Ehkä siinä on kolme pistettä, koska en ole ihan varma. Se mikä on kallista voi olla myös suhteellista.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.04.2015 20:37

Hyvää vaali-illanjatkoa!
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.04.2015 21:51

Minuun satsattu terapia ei ole siinä suhteessa ollut kallista, että olen saanut sieltä todella paljon jo apua. Tähtäimessäni on työkuntoisuus. Ryysy käytkö sinä psykoterapiassa tai oletko joskus käynyt?
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.04.2015 23:47

En ole ikinä käynyt.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.04.2015 23:49

Ryysy kirjoitti:En ole ikinä käynyt.

Oletko harkinnut meneväsi?
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 20.04.2015 13:20

Olen, muttei päihdehoitajani halua "päästää". Aikaisintaan vasta syksyllä. Ehkä kaikki terapeutit ovat lomilla.

Onko sinulle ollut terapiasta apua tai hyötyä?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.04.2015 20:14

Ryysy kirjoitti:Olen, muttei päihdehoitajani halua "päästää". Aikaisintaan vasta syksyllä. Ehkä kaikki terapeutit ovat lomilla.

Onko sinulle ollut terapiasta apua tai hyötyä?

On ollut sekä apua että hyötyä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 21.04.2015 09:57

-
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 21.04.2015 11:09, muokattu yhteensä 2 kertaa
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 10:03

Pinja kirjoitti:Tutkimusten mukaan seitsemän kymmenestä hyötyy psykoterapiasta jollakin tavalla.

Mistä tuo tieto on peräisin?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 21.04.2015 11:09

Kyllästynyt voitko poistaa lainauksesi, en nyt muista mistä olen kyseisen asian netistä lukenut ja kun en enää löytänyt tietoa etsinnästä huolimatta.

Psykoterapia on osoittautunut vaikuttavaksi mielenterveyden hoitomuodoksi: tutkimusten mukaan 80% ihmisistä voi terapian jälkeen paremmin kuin ilman terapiaa jääneet verrokit.
(Tiede-lehti 2014 Mikä psykoterapiassa auttaa?)

http://www.tiede.fi/artikkeli/blogit/ra ... ssa_auttaa

Mielenkiintoinen tuo artikkeli Mikä psykoterapiassa auttaa?
Pinja

Paluu Terapiaa