Miehen työ (musiikkivideo)

Miehen työ (musiikkivideo)

ViestiKirjoittaja Rane » 31.01.2015 22:48

Raaka-aine - Miehen työ (3:59)
http://youtu.be/XbsuSoUT2yk
Rane

Re: Miehen työ (musiikkivideo)

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 13:48

Uusi tuttavuus minulle tämä Raaka-aine. Lyriikat olivat kyllä kieltämättä väkevät, mutta jotenkin hämmentävät; ikäänkuin en hiffaisi sydämen umpeen muuraamisen ja alusta aloittamisen välistä yhteyttä, vaikka se jotenkin tuntuu olevan ilmiselvää. Höh.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 15:33

Löysin sattumalta tämän. Ihan uusi tuttavuus minullekin. Ovat vissiin salassa harjoitelleet. Onko videolla mielestäsi "palkkamurhaaja", joka pakottaa uhrinsa tekemään itsemurhan?
Rane

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 15:48

En oikein osaa sanoa mitä videossa on. Ikäänkuin siinä kulkisi kolme tarinaa rinta rinnan: Bruce Dickinsonin näköinen äijä kävelemässä kadulla, kaksi öistä haudankaivajaa ja verissäpäin maassa makaava mies. Öh. Jotain.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 15:50

Olen miettinyt, onko se toinen mies palkkamurhaaja, miehen itsensä palkkaama apuri vai jokin itsestä ulkoistettu osa.
Rane

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 15:53

Minä muuraan sydämeni umpeen, hautaan tunteeni kuoppaan
Opetellaan alusta aloittamaan, opetellaan anteeksi antamaan
Ei revitä vanhoja haavoja, ei käännetä veistä haavassa
On aika kääntää sivua, on aika jatkaa matkaansa

http://artists.letssingit.com/raaka-ain ... z3QUQKbtzf

Tuo kohta siis hämää minua. Haparoivasti tavoitan jotain sellaista, että tunteiden hautaaminen ja vanhojen haavojen repimättä jättäminen voi johtaa itsetuhoiseen ratkaisuun - mitä tavallaan videokin jotenkin tuntuu viestivän. Tai jotain.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 15:57

Ehkä entinen itse pitää haudata. Joskus ihmisen pitää muuttua niin paljon.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 16:12

Vai tarkoititko sinä, Kahvi, että olisi itsetuhoista lopettaa räyhääminen, tai muuten joku tappaa?
Rane

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 16:14

Rane kirjoitti:Ehkä entinen itse pitää haudata. Joskus ihmisen pitää muuttua niin paljon.

Joo, tossa olisi pointtia sen haudankaivuu-jutun kannalta!
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 16:20

Ehkä se rahatukkua käsissään pitelevä hyviksen näköinen mies voisi olla terapeutti, joka auttaa miehen tajuamaan asioita. Ettei entinen meno voi jatkua.
Rane

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 16:21

Rane kirjoitti:Vai tarkoititko sinä, Kahvi, että olisi itsetuhoista lopettaa räyhääminen, tai muuten joku tappaa?

Ei nyt ehkä ihan noinkaan. Tai ainakaan niin että joku ulkopuolinen tappaisi. Ehkä jotain sen tapaista, että omien tunteiden hautaaminen psyykeen syvyyksiin (hautaan tunteeni kuoppaan) jotta voisi päästä eroon räyhäämisestä (On aika kääntää sivua, on aika jatkaa matkaansa) voi olla siinä mielessä huono tie, että ei ne tunteet mihinkään hautaamalla häviä.

Eikä entistä itseään voi vertauskuvallisestikaan tappaa (ja polttaa) niin, että entinen minä lakkaisi olemasta kokonaan. Ihminen toki voi muuttua, mutta ei entisyydestään pääse eroon (vaan sen kanssa tulisi oppia elämään tms).

Ja lopulta, kun ne tunteet pyörii ja pyörii siellä psyykeen kellarissa:

Ei ole valoa tunnelissa, ei ole parempaa huomista
Ei mies tunne ylpeyttä, vaan rypee itsesäälissä
Mies tarttuu hiljaa aseeseen ja pyyhkii silmästä kyyneleen
Hän kiroaa synkän elämänsä ennen kuin päättää päivänsä

Siis tappaja on mies itse. Tekee itsemurhan.

Pahoittelen hajanaisia ajatuksiani, tuossa videossa ja lyriikoissa on jotain sellaista, josta kiinni saaminen tuntuu samalta kuin savun pyydystäminen nyrkkiin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 16:28

Mutta jos ne kellarissa riehuvat tunteet estävät hyvän elämän? Eikö ihminen silloin voisi unohtaa ne, jos vaihtoehtona on vain kuolema?
Rane

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 19:20

Toi kuolema tietty tuossa voi olla vertauskuva epäonnistumiselle; kukaan ei oikeasti kuole kenenkään toimesta mutta homma ns "kusee" jos tunteita muurailee piiloon. Oletettavasti olisi fiksumpaa tehdä niille tunteille jotain.

Nö hö, meni ehkä turhan keittiöpsykologiseksi. Semmoista intuitiivista ja hapuilevaa pohdintaa tässä esitän.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 19:22

Voi tietysti olla niinkin, että sanoittaja on saanut jotain hyvin vahvaa sanoituksen alkuun, mutta ei ole kuitenkaan onnistunut pitämään tuota vahvuutta yllä läpi koko sanoituksen - ja se sitten hämää. Tai sitten ei ole edes yritetty kertoa mitään jatkuvaa "stooria" vaan kasailtu vain musiikkia tukevaa riimittelyä tms. Mene ja tiedä, minä en tiedä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 19:57

Kyllä minä olisin tehnyt itsemurhan, jos en olisi onnistunut muuramaan sydäntäni umpeen. Ei aina ole mahdollisuutta käydä läpi ihan mahdottomia tunteita. Olen jonkinlainen elävä kuollut. Turha karisee pois pakon edessä, ja se on järkevää.
Rane

ViestiKirjoittaja Kahvi » 01.02.2015 20:04

Rane kirjoitti:Kyllä minä olisin tehnyt itsemurhan, jos en olisi onnistunut muuramaan sydäntäni umpeen. Ei aina ole mahdollisuutta käydä läpi ihan mahdottomia tunteita. Olen jonkinlainen elävä kuollut. Turha karisee pois pakon edessä, ja se on järkevää.

Olen pahoillani puolestasi. Tietty hyvähän se on, että olet onnistunut toimimaan niin, että itsemurha ei ole tarpeen, mutta mahdottomia tunteita ei tietenkään saisi olla kenelläkään.

Taidamme katsoa sekä videota että sanoituksia melko erilaisesta vinkkelistä, sen takia tuo biisi aukeaa eri tavalla. Minua ehkä puhuttelee suomalaisen miehen sielunmaisema tms, sinua taas ehkä sitten kuolema konkreettisena asiana tms.

Hapuilevaa hahmottelua taas.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 01.02.2015 20:06

Mahdottomuudet muuttavat ihmistä.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 03.02.2015 22:41

Pöh. Sama mieshän se on, joka makaa maassa kuolleena ja ilmeisesti sitä ennen polttelee rahojaan. Miten minä en sitäkään huomannut.
Rane

Paluu Terapiaa