(lihavointi minun)Psykoterapia on psyykkisen terveyden ja toimivuuden lisäämiseen tähtäävää tavoitteellista terveydenhuollon ammatillista toimintaa.
Psykoterapialla hoidetaan henkilöitä, joilla on psyykkinen häiriö tai psykoterapian keinoin autettavissa oleva muu ongelma. Häiriöllä tai ongelmalla saattaa olla psyykkisten ilmenemismuotojen lisäksi ruumiillisia, vuorovaikutuksellisia ja sosiaalisia ilmenemismuotoja.
Psykoterapian tavoitteena on poistaa tai lievittää psyykkisiä häiriöitä ja niihin liittyvää kärsimystä, tukea psyykkistä kasvua ja kehitystä sekä lisätä henkilön valmiuksia itse ratkaista ongelmiaan.
Psykopatologia kirjoitti:Kenttä on sekava, ja ET ja VET voivat vaihdella eri suuntauksissa.
ilmankos Yliopistot alakavat vastata koulutuksesta 2012, mutta
eihän siitä mitään tule!
Kustannukset
Koulutuksen lukukausimaksu on n. 1300 euroa (mikä edellyttää 20 opiskelijaa). Kurssipaikan vastaanottamisen yhteydessä (joulukuu 2007) maksetaan 300 € suuruinen varausmaksu. Kurssimaksu kokonaisuudessaan on siis n.10700 euroa.
Tähän hintaan sisältyvät teoriaopetus, valtakunnalliset seminaarit ja ryhmämuotoinen koulutuspsykoterapia.
Ryhmätyönohjaus, henkilökohtainen koulutuspsykoterapia, valintahaastattelu ja koulutuksen aikana hankittava kirjallisuus eivät sisälly hintaan. Työnohjausmaksu viiden hengen ryhmässä on yhdelle koulutettavalle noin 1000 euroa vuodessa.
Koulutuksen järjestäjä pidättää oikeuden hinnan muutoksiin, mikäli olosuhteissa tapahtuu olennaisia muutoksia.
Gyver kirjoitti:(- -)Kyllästynyt kirjoitti:Kuulostaa Gyver siltä, ettet ole löytänyt tarpeeksi pitkälle koulutettua psykoterapeuttia jos psykoterapian ainoa anniksi on jäänyt tuo.
Toistaiseksi paras anti lienee seuraava psykologin lausuntoon tekemä toteamus:
"Tutkittavan realiteettitajun horjuvuus näyttäisi liittyvän eriytymättömään ahdistukseen, joka seurannee mahdottomuusta käsitellä ja toteuttaa tarve- ja tunne-elämän pakottavia alueita, liittymistarpeita muihin sekä mahdollisuutta toteuttaa itseään autonomisesti."
Tuossa siis luultavasti yritetään tarkoittaa tarpeiden tyydyttymättömyydestä aiheutuvia harhoja. (- -)
Gyver kirjoitti:Eli siinä sanottiin aivan jotain muuta. Olisi tuo pitänyt arvata, minulla ei ole ollut ahdistusta vuosiin, taisi olla psykologin omaa ahdistusta.
Psykopatologia kirjoitti:perheterapiakin voi olla yksilöpsykoterapiaa - Ei voi.
http://www.psyk.fi/content/tutkimus-ja-kehitysMeneillään olevia tutkimushankkeita:
* Systeemisen yksilöpsykoterapian käytänteitä selvittelevä tutkimushanke, jonka tarkoituksena on luoda systeemisen yksilöpsykoterapian teoriaa.
(lihavointi minun)Terapiakoulutus:
Erityistason systeeminen yksilöpsykoterapeutti
Vaativan erityistason perheterapeutti
Kela-pätevyys molempiin suuntauksiin
Kohderyhmä:
Aikuisten yksilöpsykoterapia
Lapset ja perheet; perheterapia
Vanhempien käynnit esim. lapsen yksilöpsykoterapian tai toimintaterapian yhteydessä
(lihavointi minun)Yksilöterapia
Yksilöterapiaa voi tarvita silloin, kun elämässä on tapahtunut yllättäviä vaikeita asioita, joiden yli pääseminen yksin on vaikeaa.
Terapeutin kanssa voi löytää uusia ratkaisuvaihtoehtoja, lisätä itsetuntemusta sekä parantaa luottamusta elämään ja itseensä.
Yksilöterapian tavoitteena on auttaa asiakasta ymmärtämään itseään, tiedostaa huonovointisuuden taustalla vaikuttavia asioita. Terapian avulla voi oppia ymmärtämään ja hallitsemaan käyttäytymistään ja tunne-elämäänsä paremmin. Terapiassa käydään läpi hallitsevia ja haitallisia ajatus- ja käyttäytymismalleja, luodaan ymmärrys niiden taustoille ja tutustutaan omaan tunne-elämään terapeutin tuella.
Työskentelyn tavoitteena voi olla myös traumaattisten tapahtumien sekä muistojen purkaminen ja niiden uudelleen jäsentäminen.
Terapeuttinen viitekehykseni sisältää perheterapeuttisen, narratiivisen ja systeemisen teorian malleja.
Yksilöterapian hinta 60 min/ 65 euroa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa