Mirri kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Ei mielen tiloille ole lokaatiota.
Tiedetään, että aivovaurion seurauksena mieli voi muuttua. Koko persoonallisuus voi muuttua, jos aivoissa tapahtuu muutoksia.
Psykopatologia kirjoitti:Missä musiikki sijaitsee?
Golden flower kirjoitti:Minä ymmärrän alitajunnan niin, että kun havainnoidaan ympäristöä ja itseä, niin useimmiten havainnointi ei ole sillä lailla "puhdasta", että ihminen pystyisi varastoimaan yhden asian kerrallaan yksittäin muistiinsa vaan havainnot ovat väkisinkin hyvin laajoja ja joku toinen asia voi tavallaan sotkea havaintoa niin, että ihminen mieltää sen kuuluvaksi havaintoon vaikka se ei siihen todellisuudessa kuuluisi. Esimerkiksi jos ihmistä loukataan samalla, kun taustalla soi musiikki, tallentuu loukkaus ja taustalla soiva musiikki samanaikaisesti jonnekin muistireseptoriin ja tällöin seuraavan kerran saman musiikin kuuullessaan ihmiselle nousee loukkaantuneisuuden tunne pintaan ja ihminen voi ihmetellä, miksi näin on varsinkin, jos varsinaisen loukkamisen tapahtuessa huomio on kiinnittynyt loukkaukseen eikä taustalla soineeseen musiikkiin. Tällöin ihminen voi tiedostaa, että jokin on vialla, ettei loukkaantuneisuus liity musiikkiin, jolloin hän voi hyväksyä tilanteen ("ahaa, tämä musiikki jostain syystä, jota en nyt tiedosta herättää minussa loukkaantuneisuuden tunteita") ja siihen liittyvät tunteet ja tietoisesti "pudottaa" sen siitä pois. Jos se ei onnistu, senkin voi tiedostaa ja hyväksyä. Jos henkilö mieltää tunteen tulevan jostain mystisestä alitajunnasta ja pyrkii analysoimaan tilannetta liiaksi vaikka ei muista niin tilanne voi jäädä muhimaan ja tavallaan vahvistaa ja vääristää lisää tuntemuksen osuutta muistossa.
Lisättu boldattu myöhemmin.
Psykopatologia kirjoitti:Piilotajunta-termin "oikeutus" piilee kai siinä, että psykoanalyysin mukaan
jonkun ikävän muiston (tms.) poispano on mielen a k t i i v i s t a toimintaa
vastakohtana sille, että muisto haalistuu ikään kuin vain passiivisesti
tajunnan ahtauden (tms.) vuoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa muisto
voi olla suhteellisen helposti palautettavissa mieleen, jos kaveri
muistuttaa tapahtumasta (tms.).

Mirri kirjoitti:Hermes, onko käsitys kuinkakin yleinen, vai onko se kenties sinun käsityksesi, jonka uskot olevan yleinen?
Minun käsitykseni mukaan puhut enemmän omasta näkemyksestäsi kuin mistään nykyisestä 'yleisestä käsityksestä'. Nykyisin ymmärretään aika hyvin tuo mitä Psykopatologia sanoi; mieli työskentelee aktiivisesti unohtamisenkin hyväksi. Ja etteivät piilotajunnan muistot ole haalistuneita vaan torjuttuja muistoja.
Sinä itse demonstroit tuota käytöstä juuri tässä ketjussa.... paitsi kun tulit tavallaan järkiisi juuri edellisellä sivulla.

Mirri kirjoitti:Hermes, olen tässä ketjussa kirjoittanut juuri niistä torjutuista muistoista. Ehkä olen kirjoittanut epäselvästi, ja sen vuoksi sinusta näyttää tältä:Sinä itse demonstroit tuota käytöstä juuri tässä ketjussa.... paitsi kun tulit tavallaan järkiisi juuri edellisellä sivulla.
Hermes kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hermes, olen tässä ketjussa kirjoittanut juuri niistä torjutuista muistoista. Ehkä olen kirjoittanut epäselvästi, ja sen vuoksi sinusta näyttää tältä:Sinä itse demonstroit tuota käytöstä juuri tässä ketjussa.... paitsi kun tulit tavallaan järkiisi juuri edellisellä sivulla.
Ja minä en ole kirjoittanut torjutuista muistoista. Olen kirjoittanut ihan toisesta asiasta.

Mirri kirjoitti:Hermes kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hermes, olen tässä ketjussa kirjoittanut juuri niistä torjutuista muistoista. Ehkä olen kirjoittanut epäselvästi, ja sen vuoksi sinusta näyttää tältä:Sinä itse demonstroit tuota käytöstä juuri tässä ketjussa.... paitsi kun tulit tavallaan järkiisi juuri edellisellä sivulla.
Ja minä en ole kirjoittanut torjutuista muistoista. Olen kirjoittanut ihan toisesta asiasta.
Taidat uskoa, ettei torjuttuja muistoja ole olemassa.
Hermes kirjoitti:Esimerkiksi englanninkielisenS Wikipedian ensimmäisessä kappaleessa lukee:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unconscious_mind
"The concept was developed and popularized by the Austrian neurologist and psychoanalyst Sigmund Freud. Empirical evidence suggests that unconscious phenomena include repressed feelings, automatic skills, subliminal perceptions, thoughts, habits, and automatic reactions,[1] and possibly also complexes, hidden phobias and desires. In psychoanalytic theory, unconscious processes are understood to be expressed in dreams in a symbolical form, as well as in slips of the tongue and jokes. Thus the unconscious mind can be seen as the source of dreams and automatic thoughts (those that appear without any apparent cause), the repository of forgotten memories (that may still be accessible to consciousness at some later time), and the locus of implicit knowledge (the things that we have learned so well that we do them without thinking)."
Se käsite on juuri niin "mystinen" ja "epätarkka" kuin olen väittänytkin. Alitajunta on esimerkiksi "unien lähde", "varasto unohdetuille muistoille" ja "keskus implisiittiselle tiedolle". Parempiakin malleja tai selityksiä löytyy!
tris kirjoitti:Hermes, entä havaintorajat alittavat ärsykkeet? Ihmisille voidaan näyttää kuvia niin lyhyen ajan etteivät he tietoisesti niitä pysty havaitsemaan. Niiden sisältö vaikuttaa kuitenkin heidän mielialaansa ja toimintaansa. Esim. surullisia ja pelottavia kuvia ja sanoja sisältävät laskevat mielialaa. Tämä tutkimus on ihan kognitiivisen psykologian huomaama.
tris kirjoitti:Hermes kirjoitti:Esimerkiksi englanninkielisenS Wikipedian ensimmäisessä kappaleessa lukee:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unconscious_mind
"The concept was developed and popularized by the Austrian neurologist and psychoanalyst Sigmund Freud. Empirical evidence suggests that unconscious phenomena include repressed feelings, automatic skills, subliminal perceptions, thoughts, habits, and automatic reactions,[1] and possibly also complexes, hidden phobias and desires. In psychoanalytic theory, unconscious processes are understood to be expressed in dreams in a symbolical form, as well as in slips of the tongue and jokes. Thus the unconscious mind can be seen as the source of dreams and automatic thoughts (those that appear without any apparent cause), the repository of forgotten memories (that may still be accessible to consciousness at some later time), and the locus of implicit knowledge (the things that we have learned so well that we do them without thinking)."
Se käsite on juuri niin "mystinen" ja "epätarkka" kuin olen väittänytkin. Alitajunta on esimerkiksi "unien lähde", "varasto unohdetuille muistoille" ja "keskus implisiittiselle tiedolle". Parempiakin malleja tai selityksiä löytyy!
Kuten..?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa