Kyllästynyt kirjoitti:Pertti Luukkonen kirjoitti:Maria: Helpoin tapa tehdä ihminen vihaiseksi on sanoa tätä vihaiseksi (- -)
Viitamäki saattoi sanoa neidolle: "Olettepas te punainen!", jolloin neito tuli punaiseksi.
Onko tuo transferenssia?
Nuo edellä mainitut eivät varsinaisesti ole transferenssia, mutta ymmärtääkseni kyse on taitavasta tunteensiirrosta. Pertti voisitko korjailla, jos olen pahasti väärässä?
Sen sijaan nuo esimerkit minulla liittyvät transferenssia muodostaviin kokemuksiin lähimenneisyydessä. Lapsuudessa ja varhaisteini-iässä monesti koettuja juttuja olivat tuontyyppiset tunteensiirrot. Jos joku henkilö noita keinoja onnistuu nyt aikuisena käyttämään pääsisi hän ehkä helposti transferenssisuhteeseen kanssani. Epäilen tosin, että vaikutus on jo jonkin verran hälvennyt, koska olen tullut tietoisemmaksi kyseisistä kyseenalaisista keinoista.
Eräällä henkilöllä oli tapana sanoa minulle nuoruudessani, kun esitin mielipiteitäni, että oletpas sinä vihainen. En ollut vihainen, vaan mielipiteeni eivät miellyttäneet häntä. Suutuin tietysti huomautuksesta, että olisin vihainen. Samaa tunteensiirron keinoa (sekä muitakin) on myöhemmin käyttänyt yksityiselämässäni eräs toinen henkilö, johon oletan negatiivisen transferenssisuhteen muodostaneen.
Terapiassa en osannut analysoida transferenssitunteita. Terapeutin ilme tai sanontatapa saattoivat muistuttaa jotakuta henkilöä lapsuudestani, joten varmasti transferenssia muodostui, mutta en niitä miettinyt omalta osaltani enkä osannutkaan, koska terapiani oli kognitiivista. Olen myös varma, että terapeuttini koki transferenssitunteita, jotka saattoivat ilmetä juurikin niissä ongelmatilanteissa, joissa yht'äkkiä hän tokaisi jotakin, joka loukkasi minua. En osannut oikealla tavalla käsitellä niitä tilanteita, vaan pelkästään vetäydyin. Joskus sanoin hänelle, että kyseinen huomautus loukkasi minua ja hän pyyteli hämmästyneen oloisena anteeksi, mutta sen syvemmin en osannut niitä käsitellä.