Hyvä psykoterapiapotilas [Ottakaa opiksi]

Re: Hyvä psykoterapiapotilas [Ottakaa opiksi]

ViestiKirjoittaja untuva » 20.01.2013 13:22

Psykoterapeutti saattaa myös kokea vastarintaa potilasta kohtaan. Esimerkiksi jos psykoterapeutilla on huonoja potilaskokemuksia, niin hänen ajattelunsa voi yleistyä hänen kaikkiin potilaisiinsa. Toinen esimerkki: miespuolinen terapeutti saattaa kokea miespuoliset potilaansa homomaisesti, jolloin terapeutti yrittää olla etäämmällä tästä tai miesterapeutti voi pelätä naispotilaita, ja haluaa olla etäämmällä, jottei rakkaussuhdetta syntyisi. Kolmas esimerkki: Terapeutti ei koe tarvetta hoitaa potilastaan, koska ei usko omiin kykyihinsä tai ei välitä siitä paraneeko potilas. Neljäs esimerkki: terapeutti ei välttämättä lähde keskustelemaan potilaan nostamasta aiheesta, jos vaikka aihe on hankala ja raskas. Itse olen monesti törmännyt terapeuttini kanssa tähän ettei hän lähde keskustelemaan vaikeista aiheista, vaan on kovin hiljainen. Minulle kuitenkin vaikeat aiheet ovat niitä kaikkein tärkeimpiä käsiteltäviä. Silloin, kun terapeutin just pitäisi jotakin sanoa asiasta niin tämä on hiljaa, ärsyttävää.
untuva

Edellinen

Paluu Terapiaa