Mulla on terapiahaastattelu huomenna [16.5.]

Re: Mulla on terapiahaastattelu huomenna

ViestiKirjoittaja tris » 16.05.2014 00:18

Kirjoittelet tähänkin ketjuun järjettömyyksiä ja sitten sait hirveän hepulin siitä kun luulin sinua yksinkertaiseksi. Miksi kirjoitat että parantuisin 45 minuutin terapiahaastattelussa masennuksesta, ahdistushäiriöstä, päihdeongelmasta ja persoonallisuushäiriöstä! Sinulle haetaan tukea terapiaan ties kuinka monetta vuotta vammaistuella kun muut tuet on jo käytetty loppuun. Mikset itse motivoitunut parantumaan terapiahaastattelussa ja säästänyt yhteiskunnan rahoja?!
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.05.2014 00:26

Pelkäsin, että terapeutti jättää minut jo ekalla käynnillä.
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 16.05.2014 00:33

Jaaha. Varmaan parempi etten sano enempää ja menen nukkumaan...
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.05.2014 00:36

Parempi, ajattelin itsekin etten puhu tässä ketjussa tämän enempää, koska hiillostuit.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.05.2014 01:09

Suutuin sinuun, enkä halua puhua sun kanssa enää koskaan. Viimeisen kerran autan sinua.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.05.2014 10:40

tris kirjoitti:Se on jopa ilmainen (erinomaisen manipulointitaitoni johdosta :) ) mutta siltikään mua ei yhtään huvita mennä sinne.
Pelkään ettei mulla ole mitään sanottavaa enkä edes keksi mitään kysyttävää terapeutilta. Tiedän jo että on kela &
valtava tukiin oikéutettu ja tiedän peruskoulutuksen sekä terapiasuuntauksen. Mitä muuta voisin kysyä terapeutilta?

Terapia-asioita tulisi miettiä kymmenen vuoden tähtäyksellä.

Tuolloin kauneudestasi on vain rippeet jäljellä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tris » 16.05.2014 10:43

Tarkoitatko että olen tälläisenään elämäntavaltani säälittävämpi ja alko- ja lääkkeet tehneet enemmän tuhojaan?
tris

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.05.2014 11:06

En varsinaisesti.

Kaikilla nykyhetki pohjustaa tulevaisuutta. Selvimmin tämä näkyy opiskeluissa.
Vaikka koulu ei nuorelle maistuisi, hän saattaa ajatella, että joku tutkinto
hänen kuitenkin olisi hyvä saada elannokseen yms. ja tietysti myös avioliitto-
markkinoita varten (ellei kyseessä ole kaunotar).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tris » 16.05.2014 17:19

No, siinä tapauksessa kommenttisi kauneuteni katoavaisuudesta meni rankasti yli hilseen. Mutta mitä siitä :roll:

Terapeutti vaikutti hyvältä. Hän oli nainen muttei ylitsevuotavan naisellinen tai äidillinen vaan enemmän järki-ihmisiä. En kaipaa terapeutilta myötätuntoa vaan apua. Kerroin lyhyesti elämästäni. Hänellä ei ollut mitään erityistä huomautettavaa lääke/alko-ongelmasta että pitäisi allekirjoitella jotain lupauksia - sanoi ettei terapiaan saa tulla juopuneena mutta tuohan on itsestäänselvää. (Sitäkin on kuulemma tapahtunut montakin kertaa vuosien varrella :shock: ).

Puhui terapian sitovuudesta ja että pitää harkita jaksaako sitä eikä sinne meno ole aina niin kivaa. Että on nousuja ja laskuja. Voi pänniä välillä tulla. Kysyi onko minulla sairaala-ajalta käsittelemättömiä asioita. Sanoin että se oli helppoa aikaa - sai hyvää ruokaa, minulla oli tietokone ja telkka ja vahvat morfiinilääkkeet pitämässä mielialan korkealla. No, siitä aloin yllätyksekseni vähän pillittämään että minulla on suhteessa äitiini rankka käsittelemätön syyllisyys siitä kuinka paljon surua hänelle aiheutin.

Terapia aloitettaisiin persoonallisuuden kartoituksella eli käytäisiin kronologisesti läpi elämää ja reagointitapojani. Sitten defenssejä ym. minätiloja. Kerroin tuntevani tunnelukot-kirjan. Hän on aktiivinen terapeutti. Sanoin että se on minulle tärkeää. Sanoi että on joutunut joillekin psykoanalyysiin tottuneille sanomaan että ovat väärässä terapiassa kun papattavat eikä saa suunvuoroa. Hän otti sanomani asiat neutraalisti eikä vaikuttanut avuttomalta, järkyttyneeltä, alentuvalta tms. Tuntui että olimme tasa-arvoisia eikä ollut kiusaantunut olo.

Kysyin onko riskiä että vuoden/kahden terapian jälkeen on huonommassa kunnossa kun aloittaessaan. Sanoi ettei tiedä sellaisia tapauksia. Osa on kyllä keskeyttänyt jos on ollut väärä hetki. Mutta että periaatteessa psykoosialttius voisi olla riski. Sanoin iloisena ettei minulla sellaista ole tai kukaan koskaan epäillytkään. (Jos olisin yhtään psykoosialtis olisin kaikkien kokemusteni jälkeen kuolaamassa jollain skitsofrenikkojen kroonikko-osastolla sen sijaan että kiertelen Uffeja ja kävin ystävän kanssa nepalilaisessa ravintolassa).

Tästä terapeutista jäi hyvä fiilis. Hän on kokenut ja ansioitunut. Terapia sijaitsee oikein hyvällä paikalla ja huoneisto oli mukava. Koska siellä on monta terapeuttia sinne pääsee summerin kautta jo aiemmin eikä tarvi kellon kanssa kytätä minuutilleen.

Pitäisikö minun vaan ottaa tämä terapeutti vai käydä jollakin toisellakin?
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.05.2014 17:29

Hyvä, että meni hyvin. Hyvältä terapeutilta kuulostaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.05.2014 18:44

tris kirjoitti:Pitäisikö minun vaan ottaa tämä terapeutti vai käydä jollakin toisellakin?

Kuka on ratkaisustasi vastuussa, jos toimit täältä saamiesi neuvojen mukaan ja menee pieleen?
Mirri

ViestiKirjoittaja tris » 16.05.2014 18:57

Päätöksen teen itse kuten kaikki. Itselleni kirjoitinkin - päiväkirjaan olisi mennyt ellei tätä säiettä olisi. Ihan saa sanoa omia tuntumiaan joutumatta pelkäämään että elämäni ajautuu siitä jorpakkoon ja saa tuntea jutun nahoissaan :roll:
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 16.05.2014 20:03

Toivottavasti PP ei sano kysymykseesi mitään. Pakotat häntä aina vastaamaan itsellesi, vitun hyväkäs.
Pinja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 16.05.2014 20:48

Minulle oma terapeuttini aikoinaan sanoi, että kannattaa tunnustella omia tuntemuksiaan terapeutista.
On tärkeä kokea terapeutti sellaiseksi, että hänen kanssaan voi työskennellä. Se auttaa siinä vaiheessa,
jos/kun alkaa niin sanotusti vituttaa koko terapia ja terapeutti ja haluaisi jäädä pois.

Kertomasi perusteella terapeutti vaikuttaa sinulle varsin sopivalta; sain vaikutelman, että pystyt kunnioittamaan häntä,
ja uskoakseni se on melkoisen tärkeä pointti sinulle.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tris » 16.05.2014 23:03

Helmenkalastaja kirjoitti:Minulle oma terapeuttini aikoinaan sanoi, että kannattaa tunnustella omia tuntemuksiaan terapeutista.
On tärkeä kokea terapeutti sellaiseksi, että hänen kanssaan voi työskennellä. Se auttaa siinä vaiheessa,
jos/kun alkaa niin sanotusti vituttaa koko terapia ja terapeutti ja haluaisi jäädä pois.

Kertomasi perusteella terapeutti vaikuttaa sinulle varsin sopivalta; sain vaikutelman, että pystyt kunnioittamaan häntä,
ja uskoakseni se on melkoisen tärkeä pointti sinulle.

Hyvin sanottu. Kyllä minä kuitenkin yritän saada vielä jonkun toisen haastattelunkin niin pystyn vähän vertailemaan. Siitä on hyötyä siinäkin vaiheessa jos terapia alkaa pänniä ja alkaa soimaamaan itseä siitä että otti ekan mahdollisen. Vaikka joutuisi itse maksamaan sen haastattelukäynnin niin se olisi hyödyllistä siinäkin tapauksessa ettei sen terapeutin kanssa synkkaisi yhtään.
tris

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 16.05.2014 23:55

Kannatan.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Golden flower » 17.05.2014 08:14

^^Kuulostaa hyvältä. Uskon, että tulet tekemään oikean ratkaisun.
Golden flower

ViestiKirjoittaja tris » 19.05.2014 18:47

Sain toisen terapiahaastattelun keskiviikoksi. Hän ottaa yleensä 65 euroa mutta sovittiin että 40 euroa käy mun tapauksessa. Tuo ykshän oli ilmainen ja se kolmas suostui myös alentamaan hintaa 75 eurosta 50 euroon (mutten mennyt sinne kun mulla on hankalat yhteydet). Psykpolin lääkäri oli niin varma että kaikki ottaa täyden hinnan ja on kiva päästä kuittailemaan sille sen väärässä olosta 8-)

Ainoastaan tuo saa Kela-pätevyyden vasta syyskuussa että mun pitää psyk.polilta selvittää voiko sitä hakea näin ennakkoon ennen kuin terapeutti on Kela-pätevä. Toisaalta jos toi nyt sattuis iskemään aivan huippuihanana terapeuttina jonka ehdottomasti haluan niin eipä se kauheasti haittaa jos se tässä lykkääntyy vielä 2-3 kk kun onhan tää homma lykkääntynyt jo tähänkin mennessä kymmenen vuotta... :roll:
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 29.05.2014 00:01

Saitko VALTAVA -tuen?
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 29.05.2014 00:09

Ei sitä ole vielä ehditty hakeakaan. Psykiatri on vasta maanantaina.
tris

EdellinenSeuraava

Paluu Terapiaa