Mattila: Kuinka terapeutti valitaan?

Re: Mattila: Kuinka terapeutti valitaan?

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.05.2014 22:29

Kyseinen naisterapeutti, joka sanoi sen, että ei tiedä osaako auttaa minua, niin tarjosi sitä 50 euroa takaisin mitä siitä vastaanotosta oli vastaanoton alussa laskuttanut. Sanoin etten tietenkään ota sitä takaisin. Syy miksi en halunnut ottaa takaisin oli se, että hän kuitenkin käytti minuun sen 45 min aikaa, vaikka ei voinut olla jatkossa avuksi. Jos tämä terapeutti ei olisi torjunut minua itse, niin en olisi kehdannut olla ottamatta häntä terapeutikseni, vaikka en edes itse halunnut häntä oikeasti, koska hänellä oli sellainen häiritsevä ulkonäöllinen seikka sekä hän joka ikiseen juttuun mitä kerroin sanoi ymm, mikä haittasi minua koko ajan. Olen myöhemmin miettinyt, että havaitsiko terapeutti etten olisi halunnut ottaa häntä ja hänelle olisi tullut olo, että hänestä ei ole avuksi. Juteltuani tapauksesta nykyisen terapeuttini kanssa terapeuttini mainitsi, että jokaisella on omat rajansa. Loukkaannuin sillä, minua loukkasi se, että toinen sanoo ettei osaa olla avuksi; kyllä jokainen pystyy olemaan avuksi toiselle tai ainakin vähintään yrittää. Terapeuttini tuntee etäisesti tuon naisterapeutin ja on sanonut hänestä, että hän vaikuttaa lämpöiseltä ihmiseltä ja olen myös kuullut tuolla naisterapeutilla käyneen naispotilaan kokemuksen tuosta terapeutista erittäin lämpöisenä ja ymmärtäväisenä terapeuttina. Minä sain toisenlaisen kuvan.

Se yleensäkin, että terapeutti torjui minut oli minulle kova paikka, sillä olin jo valmiiksi peloissani siitä, että kukaan terapeutti ei haluaisi olla kanssani tekemisissä eikä siis ottaa minua hoitoonsa. Kaiken lisäksi se, että Kela suostui kustantamaan terapiani aiheutti minussa häpeää ja syyllisyyttä, sillä olin mieletäni liian sairas ansaitsemaan sen.
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 09.05.2014 22:50

Olisit ihmeessä ottanut sen 50 euroa takaisin. Häneltä erittäin ymmärtäväistä tarjota takaisin - moni ei olisi tehnyt sitä. Eihän mikään kertomasi kerro että hän olisi kylmä ihminen vaan ehkä hänen ammattitaitonsa ei riittänyt. Terapeuteillahan on eri koulutus jne. Hänellä ei ole välttämättä ollut syventävän erityistason koulutusta.

Minä en pahastuisi siitä että terapeutti sanoo ettei osaa auttaa. Sellainen vaatii rehellisyyttä ja rohkeutta. Mutta haluisin vähintään reilun alennuksen tai tulisi vihainen ja kusetettu olo!
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.05.2014 22:54

Olin psykoottisessa tilassa siellä vastaanotolla, tilanne meni niin hankalaksi että sekosin hetkellisesti. Ehkä hänen ammattitaitonsa ei riittänyt psykoottisten läpilyöntien hoitamiseen. Hän oli koulutukseltaan VET tason psykoanalyytikko ja psykologi. Hän oli menossa silloin kahden vuoden päästä eläkkeelle ja kertoi sen.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.05.2014 23:08

Vastasin johonkin viestiin näin, mutta ko viesti siirtyi väärään ketjuun:

mä luulen kanssa, että aika vankka luottamus pitää olla (puolin ja toisin), että terapeutti voi tuoda ei-hyväksymisensä esille. Mitä aremmasta asiasta potilaalle on kysymys, niin sitä vankempi pohja taidetaan tarvita.
Kahvi

ViestiKirjoittaja tris » 09.05.2014 23:37

Pinja kirjoitti:Olin psykoottisessa tilassa siellä vastaanotolla, tilanne meni niin hankalaksi että sekosin hetkellisesti. Ehkä hänen ammattitaitonsa ei riittänyt psykoottisten läpilyöntien hoitamiseen. Hän oli koulutukseltaan VET tason psykoanalyytikko ja psykologi. Hän oli menossa silloin kahden vuoden päästä eläkkeelle ja kertoi sen.

Tuo kertoo paljon. Tuo eläkejuttu myös. Hän on saattanut alkaa mielessään jo hellittää.
tris

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.05.2014 21:28

"Luottamus" syntyy siis (ainakin osin) siitä, että
terapeutin responssit ovat potilaan kannalta oikeita.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tris » 10.05.2014 22:04

Voiko terapia toimia vaikka potilas ei alussa ole kovin innostunut koko jutusta? = vastarinta on suurta?
tris

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.05.2014 22:15

Voi toimia (hyvällä tavalla).

Voi olla niinkin, että terapia "toimii" terapian keston ajan mutta sen jälkeen tulokset ovatkin nolla.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tris » 10.05.2014 22:18

Eli kaikki on käytännössä mahdollista :roll:
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.05.2014 00:00

tris kirjoitti:Eli kaikki on käytännössä mahdollista :roll:

Tarvitsen nimenomaan vastarinnan purkua tris, ei kun vaan terapiaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 11.05.2014 15:43

Psykopatologia kirjoitti:"Luottamus" syntyy siis (ainakin osin) siitä, että
terapeutin responssit ovat potilaan kannalta oikeita.

Näin taitaa olla. Terapeutille tuo varmaan ammatillista haastetta se, että jokainen potilas tulkitsee omalla tavallaan kehonasennot yms. Menee varmaan hetki jos toinenkin, että puolin ja toisin myös nämä nonverbaalisetkin jutut ymmärretään oikein.
Kahvi

ViestiKirjoittaja tris » 11.05.2014 19:18

Terapeutin tulee varmaan hallita kehonkielensä ja olla antamatta negatiivisia viestejä muutoin kuin tarkoituksellisesti.
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.05.2014 19:45

Potilaan pitäisi kestää terpeutinkin tunteita. Tai ainakin oppia kestämään.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.05.2014 22:25

Mulle on kauhean tärkeätä, että terapeutti jatkaa hoitamista vielä, kun hän on jo eläkeiässä. Se oli sellainen toivomus, joka mulla oli jo valmiiksi, mutten ottanut sitä puheeksi. Otin asian puheeksi vasta muutaman vuoden jälkeen terapian aloituksesta ja yllätykseksi terapeutti sanoi vielä eläkkeellä jatkavansa muutaman asiakkaansa kanssa ja että on valmis myös jatkamaan minun kanssa. Miten tärkeätä terapeutin valinnnassa teillä on jatkuvuus?
Pinja

ViestiKirjoittaja Huolieilinen » 25.08.2014 22:30

tris kirjoitti:No voin kuvitella että olet sitä mieltä. Mutta kuvittele haastateltavan kannalta että pienituloinen menee tunniksi puhumaan jonnekin ja terapeutti pyörittelee päätään hämmentyneenä sanoen että ei osaa auttaa, henkilö on selvästi niin moniongelmainen että hänen ammattitaitonsa ei riitä auttamaan. Sitten lähtee satasta köyhempänä ja tuntien itsensä spitaaliseksi.

Ei saakeli, että repesin :lol: :lol: :lol: Siis en pahalla, vaan ihan hyvässä. Kuvittelin sen spitaalisen jne.
Huolieilinen

Edellinen

Paluu Terapiaa